AMERICANIZATION OF GLOBAL CULTURE IN THE CONTEXT OF THE INTERNATIONAL RELATIONS THEORY

Authors

  • А. А. Фабрика Центральноукраїнський державний педагогічний університет ім. В. Винниченка

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.29.14079

Keywords:

culture, globalization, Americanization, international political relations, cultural imperialism, "soft power"

Abstract

Introduction. The process of Americanization of the emerging global culture is associated with the interests of American business and its monopoly control over global information flows. The aim and the tasks of the article are to identify those aspects of Americanization of culture, which allow us to consider them to be the political project as well. To do this the content, nature and means of Americanization of culture are being compared with the method of using cultural influences to achieve foreign policy goals; it is represented in the concepts of cultural imperialism and "soft power" in the theory of international relations. Research methods, such as the sociocultural, the systemic and the comparative ones, were used to perform the tasks. Research results. An analysis of Americanization of global culture has revealed that it is aimed at transforming the system of values, ideology, and behavioural aspects according to American patterns, which are appealingly presented as being more progressive and meeting the imperatives of our time. This process represents a whole system of influences that encompass both the elite and the broad masses of the population, penetrating into the professional sphere, leisure and private life. Americanization covers all basic social institutions, in particular, economics, politics, law, media, education, science, medicine, religion, family, etc. It moves through the contacts of representatives of business and political elites; exchanges, grants and internships at the level of the scientific and professional intellectuals; student exchanges; intensive dissemination of Americanized samples of mass culture; Protestantism, etc. Discussion. Comparison of the main features and means of using the cultural influences in international politics and the process of Americanization of global culture has shown almost their complete coincidence in the crucial aspects: content, orientation, character and means. Conclusion. The article also looked at the opposite points of view on the problem being investigated. At the same time, the results we received are confirmed in both the works of scientists, and in the organization and practice of US cultural policy.

Author Biography

А. А. Фабрика, Центральноукраїнський державний педагогічний університет ім. В. Винниченка

доцент кафедри філософії та політології

References

Алхименков М. А. Роль протестантского мессианизма в историческом развитии США / М. А. Алхименков // Вестник СПбГУ. Сер. 6. – 2014. – Вып. 2. – С. 166-175.

Ашин Г. К. В тисках духовного гнета: (Что популяризируют средства массовой информации США) / Г. К. Ашин, А. П. Мидлер. – М.: Мысль, 1986. – 253 с.

Бергер П. Многоликая глобализация / П. Бергер, С. Хантингтон; [пер. с англ. В. В. Сапова, под ред. М. М. Лебедевой]. – М.: Аспект Пресс, 2004. – 379 с.

Бжезинский 3. Выбор. Глобальное господство или глобальное лидерство / З. Бжезинский; [пер. с англ.]. – М.: Междунар. отношения, 2005. – 288 с.

Бжезинский З. Между двумя веками: роль Америки в эру технотроники / З. Бжезинский; [пер. с англ. И. М. Максимовой].– М.: Прогресс, 1972. – 308 с.

Грамши А. Тюремные тетради / А. Грамши; [пер. с ит.]. – В 3 ч. Ч. 1. – М.: Политиздат, 1991. – 560 с.

Кьеза Дж. Глобализм и средства массовой информации / Дж. Кьеза // Постиндустриальный мир и Россия. – М.: Эдиториал УРСС, 2001. – C. 251- 259.

Минасян Н. Концепция «мягкой силы»в контексте теорий международных отношений / Н. Минасян // 21-й ВЕК. – 2017. – №3 (44). – С. 35-42.

Ороховська Л. А. Глобалізація та глобалізм: соціально-філософський аспект / Л. А. Ороховська // Вісник НАУ. Серія: Філософія. Культурологія, 2009. – № 2 (10). – С. 75-80.

Панарин А.С. Искушение глобализмом / А. С. Панарин. – М.: Изд-во Эксмо, 2003. – 416 с.

Соколов К. Б. Глобализация культуры и культура глобализации / К. Б. Соколов // Культура на рубеже XX– XXI веков: глобализационные процессы. – СПб.: НесторИстория, 2009. – 632 с. – С. 99-117.

Филимонов Г. Ю. «Мягкая сила» культурной дипломатии США: Монография / Г. Ю. Филимонов. – М.: РУДН, 2010. – 212 с.

Филимонов Г. Ю. Внешняя культурная политика США как компонент «мягкой силы»: дис. на соиск. уч. степ. канд. полит. наук: спец. 23.00.04 «Политические проблемы международных отношений и глобального развития» / Г. Ю. Филимонов. – М., 2007. – 187 с.

Філіпович Л. Американізація релігійного життя в світі як прояв трансформаційних процесів глобалізованого світу / Л. Филипович // Українське релігієзнавство. – 2010. – № 56.

Хренов Н. А. Судьба России в эпоху глобализации: от империи к цивилизации / Н. А. Хренов // Культура на рубеже XX–XXI веков: глобализационные процессы. СПб.: Нестор-История, 2009. – 632 с. – С. 17-99.

Цветкова Н. А. Cultural imperialism: международная образовательная политика США в годы «холодной войны» / Н. А. Цветкова. – СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2006. – 200 с.

Черенков М. Н. Американский протестантизм как социальный тип / М. Н. Черенков // Наука. Релігія. Суспільство. – 2005. – № 1. – С. 67-76.

Barber B. R. Jihad vs. McWorld / B. R. Barber. – The Atlantic, 1992. –269 (3) p.

Berger Peter L. Four Faces of Global Culture / P. Berger // The National Interest. – No. 49. – Fall 1997, pp. 23-29.

Hamelink G. New information and communicating technology, social development and cultural change / G. Hamelink. – Geneva: UNRISD, 1997. – 44 p.

Morgentau Hans J. Politics among Nations: The Struggle for Power and Peace / Hans J. Morgentau. – New York: Alfred A. Knopf, 1948. – xvi, 489, xix pp.

Nye Joseph S. Soft Power / Joseph S. Nye // Foreign Policy. – No. 80. – Twentieth Anniversary (Autumn, 1990), pp. 153-171.

Nye Joseph S. Soft Power: The Means to Success in World Politics / Joseph S. Nye. – New York: Public Affairs, 2004. – 191 p.

Rothkopf D. In Praise of Cultural Imperialism? / D. Rothkopf // Foreign Policy. – Summer 1997. – № 107. – pp. 38-53.

Schiller Herbert I. Mass Communication and American Empire / Herbert I. Schiller. – Boulder: Westview Press, 1969, 1992 (2nd ed.). – 214 p.

Downloads

Published

2019-06-01

Issue

Section

Cultural Studies