Paradoxes aesthetic interpretation of the relationship of form and content in art
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.9.2297Abstract
In the article the metamorphosis meanings categories of form and content in the history of aesthetics: semantic polysemy, the substitution of meanings and terms, identification of the concepts of "form" and "means" an eclectic mix of different meanings in the same notion.References
Волкова Е.В. Проблема содержания и формы в искусстве. – М.: Знание, 1976. – 64 с.
Гегель Г.В.Ф. Энциклопедия философских наук: Пер. с нем.: В 3 т. – Т. 1: Наука логики. – М.: Мысль, 1974. – 452 с.
Гегель Г.В.Ф. Эстетика: Пер. с нем.: В 4-х т. – М.: Искусство, 1968 – 1973.
Деррида Ж. Письмо и различие: Пер. с фр. – СПб.: Академ. проект, 2000. – 432 с.
Кривцун О.А. Эволюция художественных форм: Культурологический анализ. – М.: Наука, 1992. – 299 с.
Кривцун О.А. Эстетика. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 434 с.
Кроче Б. Эстетика как наука о выражении и как общая лингвистика. – М.: Intrada, 2000. – 160 с.
Панофский Э. Idea: К истории понятия в теориях искусства: Пер. с нем. – СПб.: Аксиома, 1999. – 228 с.
Татаркевич В. Історія шести понять: Пер. з пол. – К.: Юніверс‚ 2001. – 368 с.
Шпенглер О. Закат Европы: Очерки морфологии мировой истории: Пер. с нем. – Т.1: Образ и действительность. – Мн.: ООО «Попурри», 1998. – 686 с.