Paradoxes aesthetic interpretation of the relationship of form and content in art

Authors

  • Л.Б. Мізіна Eastern National University. Dal

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.9.2297

Abstract

 In the article the metamorphosis meanings categories of form and content in the history of aesthetics: semantic polysemy, the substitution of meanings and terms, identification of the concepts of "form" and "means" an eclectic mix of different meanings in the same notion.

Author Biography

Л.Б. Мізіна, Eastern National University. Dal

Dr. Philos. Science professor

References

Волкова Е.В. Проблема содержания и формы в искусстве. – М.: Знание, 1976. – 64 с.

Гегель Г.В.Ф. Энциклопедия философских наук: Пер. с нем.: В 3 т. – Т. 1: Наука логики. – М.: Мысль, 1974. – 452 с.

Гегель Г.В.Ф. Эстетика: Пер. с нем.: В 4-х т. – М.: Искусство, 1968 – 1973.

Деррида Ж. Письмо и различие: Пер. с фр. – СПб.: Академ. проект, 2000. – 432 с.

Кривцун О.А. Эволюция художественных форм: Культурологический анализ. – М.: Наука, 1992. – 299 с.

Кривцун О.А. Эстетика. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 434 с.

Кроче Б. Эстетика как наука о выражении и как общая лингвистика. – М.: Intrada, 2000. – 160 с.

Панофский Э. Idea: К истории понятия в теориях искусства: Пер. с нем. – СПб.: Аксиома, 1999. – 228 с.

Татаркевич В. Історія шести понять: Пер. з пол. – К.: Юніверс‚ 2001. – 368 с.

Шпенглер О. Закат Европы: Очерки морфологии мировой истории: Пер. с нем. – Т.1: Образ и действительность. – Мн.: ООО «Попурри», 1998. – 686 с.

Published

2012-10-10

Issue

Section

Cultural Studies