THE COMMUNICATIVE SPACE OF EDUCATION IN THE INFORMATION SOCIETY
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.41.19862Keywords:
anthropological dimension of communicative processes, digital education, information society, communicative space of educationAbstract
Introduction The growing use of social networks, digital media, and other online platforms has profoundly reshaped modes of
communication and perception of information. These shifts begin at the earliest stages of consciousness development in childhood and influence the formation of personal identity. Information and communication technologies (ICT) not only transform the methods of teaching and communication, but also alter the very foundations of worldview formation and personal development. These technologies offer new modes of perceiving reality and foster innovative approaches to problem-solving. In this context, the virtualization of the educational communicative space follows two alternative trajectories: the first is an attempt at mimicry, in which the educational system merely adapts to new digital realities; the second envisions the evolution of the educational environment into an ergonomic and highly flexible space, aligned with the learner’s individual needs. The aim and tasks are to comprehend the communicative space of education within the context of the information society, define potential directions, and outline prospects for education as a domain of personal development. Research methods include general scientific methods (analysis, synthesis, and generalization) as well as the anthropological (M. Buber, H. Woolf) and axiological (A. Clark, B. Skinner, J. Hazard) approaches. These have enabled the conceptual understanding of the communicative space of education and the identification of its influence on the formation of the modern individual. Research results. It has been demonstrated that informatization has penetrated all spheres of social existence, significantly affecting communication processes, which now largely depend on the Internet and ICT. At the same time, the information society exerts a reverse influence on human social functions by depersonalizing interaction and contributing to the decline of students’ social or soft skills in higher education. In turn, this requires a renewed understanding of the changes in the biosocial nature of the human being. Discussion. In the context of transformative changes in technogenic civilization, scientific and pedagogical experience of recent years has highlighted the importance of maintaining the development of thinking rather than focusing solely on the transmission of information. With the advancement of ICT and the Internet, access to information and knowledge is no longer the central issue of the educational process. Instead, the emphasis shifts toward teaching individuals to think, as thinking serves as the mechanism for generating new knowledge. In this regard, the preservation of worldview, closely linked to the capacity for thinking, becomes a key focus of higher education as it undergoes transformation in the digital age. Conclusions. The information society exerts a transformative influence on the social functions of the individual, contributing to the depersonalization of interpersonal communication and the erosion of social, socalled soft skills among students in higher education. These shifts necessitate a renewed philosophical reflection on the evolving biosocial nature of man in the context of digital modernity.
References
Aшиток Н. І. Сучасна освіта у контексті
міжцивілізаційних взаємин. Вісник Національного авіаційного
університету. Серія: Філософія. Культурологія. Збірник
наукових праць. Вип. 2. К. : НАУ, 2022. С. 83-86.
Buckminster Fuller, R. Critical Path. St. Martin’s Griffin, New
York (1982).
Ченбай Н. А. Специфіка спілкування і комунікації в
освітній сфері технологічного суспільства (соціально-
філософський аналіз). Вісник Національного авіаційного
університету. Серія: Філософія. Культурологія. Збірник
наукових праць. Вип. 1 (39). К. : НАУ, 2024. С. 91-94. DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.39.18464
Gudmanian A., Drotianko L., Sydorenko S., Ordenov S.,
Chenbai N. Diversification of Higher Educational Institutions as a
Factor of Sustainable Development of Education. E3S Web
Conferences. vol. 208, 09039 (2020). DOI:
https://doi.org/10.1051/e3sconf/202020809039
Головня Ю. І., Добростан, O. В., Ірха, A. В. Вплив
цифровізації на викладання у вищих навчальних закладах
України: огляд ключових проблем та шляхи їх подолання.
Академічні візії, № 19 (2023) DOI: http://dx.doi.org/
5281/zenodo.7954515
Орденов С. С. Архаїзація глобалізованного соціуму в
інформаційну добу. Вісник Національного авіаційного
університету. Серія: Філософія. Культурологія. Збірник
наукових праць. Вип. 2 (28). К.: НАУ, 2018. 54–64 с. DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.28.13373.
Паршина О. А., Паршина М. Ю., Ярмоленко Л. І., Чумак Т.
В. Вплив конфліктів на стан міжнародної безпеки та шляхи
врегулювання геополітичної напруженості. European Vector of
Economic Development, № 1 (36), 2024. doi:10.32342/2074-
-2024-1-36-6
Скиба О. П. Мова наукових комунікацій в інформаційному
суспільстві: соціально-філософський аспект. Вісник
Національного авіаційного університету. Серія: Філософія.
Культурологія. Збірник наукових праць. Вип. 2 (38). К.: НАУ,
С. 43-48.
Сухова Н. М. Роль трансформації мови комунікації в освіті
людини цифрової ери. Вісник Національного авіаційного
університету. Серія: Філософія. Культурологія. Збірник
наукових праць. Вип. 2 (38). К.: НАУ, 2023. С. 100-105.
Воронкова В.Г., Нікітенко В., Васильчук Г.М., Каганов Ю.О.,
Метеленко Н. Г. Діджиталізація комунікативного простору та
комунікатиивної особистості: трансформація суспільства,
економіки, людини. Humanities studies: Collection of Scientific
Papers. Zaporizhzhia: Publishing house “Helvetica”, 2024. № 19
(96). C. 19-32. DOI: https://doi.org/10.32782/hst-2024-19-96-02.