ANTHROPOLOGICAL CATASTROPHE OF THE GLOBALIZED WORLD: EDUCATIONAL ASPECT

Authors

  • Н. М. Сухова Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.27.13337

Keywords:

global transformations, anthropological catastrophe, education, future, educational reform, globalized world

Abstract

The problems of education and man’s existence in the background of complex global transformational processes of the Information age are dealt with in the article. The article discusses the impact of images of future on selecting the vector of educational reforms. The ambiguous influence on man and nature of the further technocratic way of civilization development aimed at accumulating scientific knowledge excluding the spiritual experience of the mankind is analyzed. It is emphasized that the race for external indicators of educational achievement, by copying others’ educational experience without taking into account the peculiarities of the mentality of the Ukrainian people, their philosophical and historical heritage, leads to the destruction of Ukraine as a unique European state.

Author Biography

Н. М. Сухова, Національний авіаційний університет

доцент кафедри філософії

References

Дротянко Л.Г. Інформаційний простір і діалог культур в інтер’єрі ХХІ століття / Л.Г. Дротянко // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. –№ (1) 13. – К.: НАУ, 2011. – С. 5-8.

Бауман З. Индивидуализарованное общество / З. Бауман; [пер с англ. под ред. В.Л. Иноземцева]. – М.: Логос, 2002. –390 с.

Бек У. Что такое глобализация? / У. Бек; [пер с нем. А. Григорьева и В. Ведельника]. – М.: Прогресс-Традиция, 201. –304 с.

Бронникова Л.В. Проблеми розвитку науки і освіти в інформаційному сіспільстві / Л.В. Бронникова // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. –№ (2) 24. – К.: НАУ, 2016. – С. 40-42.

Горбунова Л.С. Феномен навчання в світлі комунікативної філософії Ю. Габермаса / Л.C. Горбунова // Філософія освіти. – 2013. – № 1 (12). – С. 88-118.

Курбатов С. Феномен університету в контексті часових та просторових викликів: монографія / С. Курбатов. – Суми : Університетська книга, 2014. – 262 с.

Польре Б. Когнитивный капитализм на марше [Електронний ресурс] / Б. Польре. – Режим доступу: http: //www. Politjournal.ru/issue 213.

Предборська І. Радикальна педагогіка в проблемному полі західної філософії освіти: пошуки, контексти, інтерпретації / І. Предборська // Філософія і методологія розвитку вищої освіти України в контексті євроінтеграційних процесів. – К.: Педагогічна думка, 2011. – С. 68-93.

Тоффлер Э. Третья волна / Э. Тоффлер. – М.: «Издательство АСТ», 1999. – 784 с. – (Классическая философская мысль).

Хабермас Ю. Будущее человеческой природы / Ю. Хабермас ; [перевод с нем.]. – М. : Издательство «Весь мир», 2002. – 144 с.

Кошетар У.П. Філософський аналіз сітнісних рис радикальної (критичної) педагогіки/ У.П. Кошетар // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. –№ (2) 26. – К.: НАУ, 2017. – С. 85-88.

Кунденко Я.М. Соціальна відповідальність та індивідуальна свобода в аксіосфері сучасного інформаційного суспільства / Я.М. Кунденко // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. –№ (1) 21. – К.: НАУ, 2015. – С. 27-30.

Оноприенко В.И. Риски общества знаний и мегатехнологий / В.И. Оноприенко // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. –№ (2) 24. – К.: НАУ, 2016. – С. 40-42.

Самохвалова В.И. Сверхчеловек: образ, метафора, программа: монография / В.И. Самхвалова – М.: Ваш формат, 2015. – 400 с.

Чжуан-цзы [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://athena.by/poznavatel-noe/galereya-filosofov/chzhuan-tszy/

Анохин К.В. Neuronal traces of consciousness: Cre-Lox genetic fingerprinting of subjective experience in the mouse brain The Science of Consciousness 2017. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://xn--m1afn.xn--p1ai/prjcard_int?17-15-00058 17. Nicholas Carr The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains. Best Business Books. 2012. 256 р.

Мамардашвили М. Как я понимаю философию [Електронний ресурс] / М. Мамардашвили 1992. – Режим доступу: https://books.google.com.ua/books?id=OABXBQAAQBAJ&pg=PT73&lpg=PT73&dq.

Ж. Бодрийяр Ж Символический обмен и смерть / Ж. Бодрийяр [перевод С.Н. Зенкина]. – М.: Добросвет, 2000. – 387 с.

Платов А. И снова об интернет-зависимости [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vse-o-kompyutere.ru/i-snova-ob-internet-zavisimosti/

Кулик О.В. Цілі навчвння філософії в США та Україні / O.В. Кулик // Гілея: науковий вісник, 2017. – Вип.126. – С. 341-346.

Published

2018-06-01

Issue

Section

Cultural Studies