SOCIAL NETWORKS COMMUNICATIONS AND MULTI-CULTURALISM PHENOMENON

Authors

  • Л.Г. Дротянко Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.29.13885

Keywords:

information and communication technologies, social networks, Internet, social communications, language of communication, multiculturalism, globalization

Abstract

Introduction states that the creation of the Internet leads to the unification of social networks’ communication norms and rules, as wellas to the development of an artificial language of communication. They facilitate the communication of different nations’ representatives in the globalization and multiculturalism context. The aim of the article is to identify the mutual influence of communication processes in social information networks and the multiculturalism phenomenon. The socio-cultural approach methodology was used to study the social information networks communication peculiarities within the context of cultural transformations. The linguistic means of communication of cultural content were investigated through the method of cultural-semantic analysis. Research results substantiate that the language of communication in various Internet spheres social networks differ both in form and in content. However, the information and communication technologies language uses common characteristics such as emoticons, which affect emotions and feelings. Different information networks keep the same meaning for those characteristics, which makes them understandable for all users alike. The problems of social networks communication in the conditions of multiculturalism are also revealed. They relate to the existence of not one, but several variants of English language (American, Indian, Australian, etc.). Discussion deals with the research results of the philosophers and scientists who to some extent touched upon the problems of social networks communication such asS. Huntington, M. Castells, D. Ivanov, V. Lyakh, L. Orokhovskaya, V. Onoprienko, S. Yagodzinskiy. The differences between the results obtained by the author of the article and the indicated researchers are shown. Conclusion indicates that the use of computer information technologies lead to the Internet communications specific language formation. It allows the Network users to understandeach other through the words, signs, symbols in multiculturalism environment. People learn to make common ideas and interests.

Author Biography

Л.Г. Дротянко, Національний авіаційний університет

Завідувач кафедри філософії

References

Дротянко Л. Г. Мультикультуралізм комунікативних процесів у глобалізованому світі / Л. Г. Дротянко, В. О. Жолдоков // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових

праць. – Вип. 1 (15). – К.: НАУ, 2012. – С. 5-8.

Маклюэн М. Понимание медиа: Внешние расшире- ния человека / М. Маклюэн. – М.: «Гиперборея»; «Кучково поле», 2007. – 464 с.

Гусев С. С. Метафизика текста. Коммуникативная логика / С. С. Гусев. – СПб: ИЦ «Гуманитарная Академия», 2008. – 352 с.

Антіпова О. П. Соціокультурний простір інформацій- ної ери: взаємовплив природної та штучної мов: монографія / О. П. Антіпова. – Дніпропетровськ: Дніпропетровський універ- ситет внутрішніх

справ, 2013. – 176 с.

Артамонова Ю. Д. Текст СМИ в современной куль- туре: опыт философского анализа / Ю. Д. Артамонова // Язык средств массовой информации. – М.: Академический Проект; Альма Матер, 2008. – С. 248-263.

Дротянко Л. Г. Інформаційний простір і діалог культур в інтер’єрі ХХІ століття / Л. Г. Дротянко // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 1 (13). – К.: НАУ, 2011. – С. 5-8.

Дротянко Л. Г. Інформаційний простір і діалог культур в інтер’єрі ХХІ століття / Л. Г. Дротянко // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 2 (16). – К.: НАУ, 2012. – С. 5-9.

Вежбицкая А. Понимание культур через посредство

ключевых слов / А. Вежбицкая; [пер. с англ. А. Д. Шмелева]. – М.: Язык славянской культуры, 2001. – 288 с.

Хантингтон С. Столкновение цивилизаций / С. Хантингтон; [пер. с англ. Т. Валимеева]. – М.: АСТ: АСТ МОСКВА, 2007. – 571 с.

Кастельс М. Інтернет-галактика. Міркування щодо Інтернету, бізнесу і суспільства / М. Кастельс; [пер. з англ]. – К.: Видавництво Ваклер у формі ТОВ, 2007. – 304 с.

Фукуяма Ф. Наше постчеловеческое будущее / Ф. Фукуяма. – М.: АСТ: АСТ МОСКВА, 2009. – 349 с.

Иванов Д. Общество как виртуальная реальность / Д. Иванов // Ъ Информационное общество: Сб. – М.: ООО «Издательство АСТ, 2004. – С. 355-427. – (Philosophy).

Лях В. В. Сучасне інформаційне суспільство: нові виміри людського існування / В. В. Лях // Інформаційне суспі- льство у соціально-філософській ретроспективі та перспекти- ві. – К.: ТОВ «ХХІ

століття: діалог культур», 2009. – С. 46-111.

Ороховська Л. А. Медіакультура як фактор безпеки розвитку культикультурного суспільства / Л. А. Ороховська // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філо- софія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 2 (15). – К.: НАУ, 2015. – С. 49-53.

Ягодзінський С. М. Мовна гра як спосіб інституціалізації соціальних мереж / С. М. Ягодзінський // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник

наукових праць. – Вип. 1 (13). – К.: НАУ, 2011. – С. 88-92.

Оноприенко В. И. Понятие «информационная бед- ность» в контексте глобализации / В. И. Оноприенко // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 1 (13). – К.: НАУ, 2011. – С. 19-22.

Published

2019-06-01

Issue

Section

Philosophy