Philosophic-praxeological dimension of music education in Ukraine: formulation of the problem
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.24.12594Keywords:
philosophy of education, music education, praxeological dimension, interdisciplinary connections, musical culture, personality-oriented education, social and cultural needsAbstract
The article posing the problem of studying current issues of music education in Ukraine at the angle of philosophical and praxeological link. The musical education is considering as a system of theoretical, methodological and axiological doctrines that establish the relationship of art, pedagogy, philosophy, culture and defining social role and importance of music in existence through the prism of community interests and needs.References
Берегова О. Комунікаційні аспекти сучасного розвитку музичної культури України: автореф. дис ... д-ра мистецтвоз-навства: 17.00.03 / Олена Миколаївна Берегова. – Київ : Б.в., 2007 . – 35 с.
Кияновська Л. Музична соціологія і проблеми сучасної музичної освіти / Л. Кияновська // Музичне мистецтво і культу-ра . – 2006 . – Вип.7. Кн.2 . – С. 18 − 29.
Кремень В. Сучасний навчальний процес як синергетич-на система / Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія: моног-рафія / за ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Віктора Огнев’юка, Світлани Сисоєвої. – К. : ТОВ “Видавниче підприємст-во “ЕДЕЛЬВЕЙС”, 2013. – 460 с. − С. 21 − 47.
Круль П. Оновлення змісту музичної освіти в контексті європейської інтеграції // Євроінтеграційні процеси української музичної освіти. − Одеса-Київ. − 2013. − Режим доступу: http://nato.pu.if.ua/journal/2009-2/2009-2-22.pdf
Льовкіна О. Генезис праксеологічних ідей: історико-філософський контекст / О. Льовкіна // Філософські обрії. − 2012. − № 27. – С. 4 – 12.