Philosophic-praxeological dimension of music education in Ukraine: formulation of the problem

Authors

  • З. Я. Гнатів Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.24.12594

Keywords:

philosophy of education, music education, praxeological dimension, interdisciplinary connections, musical culture, personality-oriented education, social and cultural needs

Abstract

The article posing the problem of studying current issues of music education in Ukraine at the angle of philosophical and praxeological link. The musical education is considering as a system of theoretical, methodological and axiological doctrines that establish the relationship of art, pedagogy, philosophy, culture and defining social role and importance of music in existence through the prism of community interests and needs.

Author Biography

З. Я. Гнатів, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

доцент кафедри методики музичного виховання і дирижування

References

Берегова О. Комунікаційні аспекти сучасного розвитку музичної культури України: автореф. дис ... д-ра мистецтвоз-навства: 17.00.03 / Олена Миколаївна Берегова. – Київ : Б.в., 2007 . – 35 с.

Кияновська Л. Музична соціологія і проблеми сучасної музичної освіти / Л. Кияновська // Музичне мистецтво і культу-ра . – 2006 . – Вип.7. Кн.2 . – С. 18 − 29.

Кремень В. Сучасний навчальний процес як синергетич-на система / Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія: моног-рафія / за ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Віктора Огнев’юка, Світлани Сисоєвої. – К. : ТОВ “Видавниче підприємст-во “ЕДЕЛЬВЕЙС”, 2013. – 460 с. − С. 21 − 47.

Круль П. Оновлення змісту музичної освіти в контексті європейської інтеграції // Євроінтеграційні процеси української музичної освіти. − Одеса-Київ. − 2013. − Режим доступу: http://nato.pu.if.ua/journal/2009-2/2009-2-22.pdf

Льовкіна О. Генезис праксеологічних ідей: історико-філософський контекст / О. Льовкіна // Філософські обрії. − 2012. − № 27. – С. 4 – 12.

Published

2016-12-01

Issue

Section

Cultural Studies