Art and existence in the phenomenological aesthetics of Maurice Merleau-Ponty
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.24.12593Keywords:
phenomenon, intentionality, corporeality, intersubjectivity, being, representation, the perceptual meaning, artAbstract
The article discusses the recent works of M. Merleau-Ponty, with the aim of an explication of the aesthetic aspects of the phenomenological ontology of this philosopher. The specificity of the concept of M. Merleau-Ponty's approach to the fine arts is revealed in the article. It is the negation of the constitutive idealism, in the emphasis of noematic analysis in contrast to the study of noetic act. The article considers the position of M. Merleau-Ponty on the question of the genesis of polysemy, analyzes his critique of representation in art, identifies the understanding of the philosopher of the ontological nature of art. The author points to the aesthetic aspects of genetic phenomenology M. Merleau-Ponty associated with the thematization of the perceptual sense and the transition from it to the linguistic meaning.References
Герасимчук В. Естетика в Україні : сьогодення і майбут-нє. Матеріали «круглого столу» часопису «Філософська дум-ка» (25 вересня 2009 року) / В. Герасимчук // Філософська думка. − №6. – 2009. – С. 21-38.
Суровцев В. Интенциональность и практическое дейст-вие (Гуссерль, Мерло-Понти, Рикёр) // Интенциональность и текстуальность. Философская мысль Франции ХХ века; сост., общ.ред., пер. В.А.Суровцева, Е.А.Наймана. – Томск : «Водо-лей», 1998. − [Электронный ресурс] Режим доступа: http://www. yanko.lib.ru/gum.html.
Вдовина И.С. Морис Мерло-Понти / Вдовина И.С. // Фе-номенология во Франции (историко-философские очерки). – М. : «Канон+», РООН «Реабилитация», 2009. – С. 15-106.
Koukal D.R. Merleau-Ponty’s Reform of Saussure: Linguistic Innovation and Practice of Phenomenology // The Southern Journal of Philosophy. – no.38(4). – 2000. − Рp. 599-617.
Jones A. Meaning, Identity, Embodiment : The Uses of Merleau-Ponty’s Phenomenology in Art History // Art and Thought (eds D.Arnold and M.Iversen). – Oxford : Blackwell Publishing Ltd, 2003. − Рp. 72-90.
Iversen M. Barthes on Art // A Companion to Art Theory (eds P.Smith and C.Wilde). – Oxford : Blackwell Publishing Ltd, 2002. – Рp. 327-336.
Вальденфельс Б. Вступ до феноменології / Б.Вальденфельс; пер. з нім. М.В.Култаєвої. – К. : Альтерпрес, 2002. – 176 с.
Вальденфельс Б. Ключевая роль тела в феноменоло-гии Мориса Мерло-Понти / Морис Мерло-Понти // Видимое и невидимое; пер. с фр. О.Н.Шпараги, ред. Т.В.Щитцова. – Мн. : И.Логвинов, 2006. – с.379-399.
Дюфрен М. О Морисе Мерло-Понти // Интенциональ-ность и текстуальность. Философская мысль Франции ХХ века; сост., общ.ред. В.А.Суровцева, Е.А.Наймана; пер.с фр. Ж.В.Горбылевой. – Томск : «Водолей», 1998. – [Электронный ресурс] Режим доступа: http://www. yanko.lib.ru/gum.html.
Шпигельберг Г. Феноменологическое движение. Исто-рическое введение / Шпигельберг Г.; пер. с англ., под ред. М.Лебедева, О.Никифорова. – М. : Логос, 2002. – 680 с.
Левчук Л.Т. Естетика: Підручник /Левчук Л.Т., Панченко В.І., Оніщенко О.І. та ін; за заг.ред. Л.Т.Левчук. – К. : Центр учбової літератури, 2010. – 520 с.
Никитина И.П. Эстетика : учебник для бакалавров / И.П.Никитина. – М. : Издательство Юрайт, 2012. − 676 с.
Мерло-Понти М. Око и дух / Морис Мерло-Понти; пер.с фр., предисл., коммент. А.В.Густыря. – М. : Искусство, 1992. – 63 с.
Мерло-Понти М. Знаки / Морис Мерло-Понти; пер. с фр., коммент и послесловие И.С.Вдовиной. – М. : Искусство, 2001. – 429 с.
Мерло-Понти М. Видимое и невидимое / Морис Мер-ло-Понти // Видимое и невидимое; пер.с фр. О.Н.Шпараги, ред. Т.В.Щитцова. – Мн. : И.Логвинов, 2006. – С. 9-227.
Мерло-Понти М. Рабочие записи / Морис Мерло-Понти // Видимое и невидимое; пер.с фр. О.Н.Шпараги, под ред. Т.В.Щитцовой. – Мн. : И.Логвинов, 2006. – С. 241-360.
Пролеєв С., Левчук Л. Естетика на межі епох. Бесіда головного редактора «Філософської думки» С.Пролеєва з професоркою Л.Левчук // Філософська думка.− №6. – 2009. – С. 5-20.
Ступин С.С. Универсальность и специфика открытой формы / Басин Е.Я., Ступин С.С. // Универсалии и специфика художественных форм. Антология. Статьи. – М. : БФРГТЗ «Слово», 2012. – С. 275-310.
Мамардашвили М. Лекции о Прусте (психологическая топология пути) / Мераб Мамардашвили; под общ.ред. Ю.П.Сенокосова. – М.: Ad Marginem, 1995. – 548 с.