ОЦИФРУВАННЯ ПДВ – ЕЛЕКТРОННЕ ВИСТАВЛЕННЯ РАХУНКІВ І КЛИРЕНСНА СИСТЕМА ЯК МОДЕЛЬ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2307-9061.73.19430Ключові слова:
електронний рахунок, шахрайство, електронне виставлення рахунків, B2B продажі, автоматизація процесівАнотація
Мета статті полягає у дослідженні особливостей європейського досвіду використання електронних рахунків, щодо електронного адміністрування податку на додану вартість та практичного впровадження електронних рахунків в Україні. з 1 січня 2019 року в Європейському Союзі (Італія) запроваджено вимогу електронного виставлення рахунків. Компанії повинні створювати електронні рахунки-фактури для продажів B2G, B2B і B2C і надсилати їх одержувачу рахунка-фактури у визначеному форматі .XML через центральну платформу. Це дозволяє податковим органам здійснювати контроль, який помітно зменшив розрив ПДВ у перші кілька місяців після його введення. Методи: дослідження базується як на загальнонаукових методах, так і на специфічних правових методах, за допомогою яких розробляються різні наукові положення та доктринальні підходи щодо розуміння поняття та сутності юридичних фікцій, а також їх значення в аналізованій правовій сфері. Результати: Україна все ще відстає у використанні таких цифрових можливостей. З метою боротьби з шахрайством, а також для зменшення витрат компаній на дотримання вимог, слід розглянути можливість запровадження обов’язкового та значною мірою стандартизованого електронного виставлення рахунків із центральною платформою передачі. Особливо це стосується B2B продажів. Крім того, комплексний стандартизований обмін рахунками-фактурами створює величезні можливості для автоматизації процесів у сфері бухгалтерського обліку. Обговорення: включення транзакцій B2C слід проаналізувати більш детально. У будь-якому випадку треба приділити увагу (принаймні) загальнонаціональному впровадженню, яке має бути добре підготовленим, а також ранньому залученню всіх причетних учасників. Україна повинна вирішити, як вона хоче реагувати на цей розвиток подій, враховуючи новаторську роль ЄС. Виявляється, італійська процедура оформлення з обов’язковим електронним виставленням рахунків-фактур визначає курс на цифровий ПДВ і тому може бути використана як план для можливої української системи. Італійський досвід перевіряється на предмет його можливості передачі в Україну: які можливості та ризики існують для адміністрації та компаній після впровадження та які моменти є актуальними після впровадження.
Посилання
Center for Social and Economic Research und Institute for Advanced Studies, Study and Reports on the VAT Gap in the EU-28 Member States: 2019 Final Report, 2019. URL: ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/ vatgap-full-report-2019_en.pdf.
Center for Social and Economic Research und Institute for Advanced Studies; Study and Reports on the VAT Gap in the EU-28 Member States: 2019 Final Report, 2019, S. 19.
Ine Lejeune, Stein de Maeijer und Liesbeth Vermeire, Quick Reaction Mechanism against EU VAT Fraud, International VAT Monitor 2013, S. 94 (94-96).
Basiert auf Art. 205 MwStSystRL; bezüglich Polen siehe: [EN] Jan Sarnowski und Pawel Selera, Reducing the VAT Gap – Polish Experience and Legislative Measures Introduced in Years 2016-2018, International VAT Monitor 2019, S. 121 (122); zu Spanien: [EN] Ana Prósper-Almargo, Joint and Several Liability as a Measure to Tackle VATFraud: The Spanish Perspective, Intertax 2019, S. 304 (310-311).
Richtlinie 2014/55/EU des Europäischen Parlaments und des Rates vom 16. April 2014 über die elektronische Rechnungsstellung bei öffentlichen Aufträgen (ABl. L 133 vom 6.5.2014, S. 1–11).
Art. 233 und 246 MwStRSystRl; [ES] Real Decreto 1619/2012, de 30 de noviembre (BOE núm. 289, de 01.12.2012, p. 83180), Art. 8, 9.
[ES] Real Decreto 596/2016, de 2 de diciembre (BOE núm. 294, de 06.12. 2016, p. 85173); [ES] Real Decreto 1075/2017, de 29 de diciembre (BOE núm. 317, de 30 de diciembre de 2017, p. 130690), siehe auch: [ES/EN] www. agenciatribu-taria.es/AEAT.internet/en_gb/G417/informacion.shtml; für eine kurze Beschreibung siehe: [EN] Nicoletta Petrosino, Are You Ready for the Tax Technology?, International VAT Monitor 2019, S. 59 (60) mit Verweis auf [EN] Luis María Romero Flor, The New Spanish Immediate Information Supply System, International VAT Monitor 2018, S. 220.
[EN] EU Kommission und CEF Digital, eInvoicing in Hungary, 2020. URL: ec.europa.eu/cefdigital/wiki/display/ CEFDIGITAL/eInvoicing+in+Hungary.
[ES] Agencia Tributaria, Nuevo sistema de gestión del IVA basado en el Suministro Inmediato de Información. URL: www.agenciatributaria.es/ AEAT.internet/Inicio/Ayuda/Modelos__Procedimientos_y_Servicios/Ayuda_P_ G417____IVA__Llevanza_de_libros_registro__SII_/Informacion_general/Nuevo_sistema_de_gestion_del_IVA_basado_en_el_Suministro_Inmediato_de_ Informacion.shtml), zum data matching in Australien: [EN] Auditor General, The Australian Taxation Office’s Use of Data Matching and Analytics in Tax Administration, ANAO Audit Report No. 30 2007–08 (verfügbar unter www.anao.gov.au/work/performance-audit/australian-taxation-offices-use-data-matching-and-analytics-tax) oder dem Einsatz von risk assessment software u.A. in Österreich: Michael Huber, Sebastian Lacher und Berndt Zinnöcker, Digitalisierung in dedr Umsatzsteuer, ÖStZ 2019, S. 221.
[EN] Newton Oller de Mello et al, The Implementation of the Electronic Tax Documents in Brazil as a Tool to Fight Tax Evasion, in Recent Advances in Systems, Nikos Mastorakis et al (Hrsg.) 1. Auflage 2009, S. 449 (452-453).
[FR] République Française, Projet de Loi des Finances pour 2020, 27.09.2019 (verfügbar unter. URL: http://www.assemblee-nationale.fr/dyn/ 15/textes/l15b2272_projet-loi.pdf), Art. 56.