ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ВИПУСКНИКА ЗІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 262 «ПРАВООХОРОННА ДІЯЛЬНІСТЬ» ДЛЯ ДРУГОГО (МАГІСТЕРСЬКОГО) РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2307-9061.72.19085Ключові слова:
правоохоронна діяльність, випускник, другий (магістерський) рівень вищої освіти, формування компетентностейАнотація
Метою статті є розгляд особливостей формування компетентностей випускника зі спеціальності 262 «Правоохоронна діяльність» для другого (магістерського) рівня вищої освіти. Методи дослідження: використано комплексний аналіз нормативно-правових актів, наукової літератури та практики реальзації освітньо-професійних програм другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 262 «Правоохоронна діяльність». Результати: встановлено, що формування фахових компетентностей не зважаючи на існування єдиного Стандарту відбувається шляхом імплементації в освітньо-професійні програми місій та візій тих ЗВО де ця програма реалізується, винятком становлять лише ЗВО зі специфічними умовами навчання, де визначення унікальних фахових компетентностей не відбувається. Обґрунтовано, що майбутній правоохоронець повинен реалізувати засвоєні професійні якості, поєднуючи їх зі своїми інтересами, потребами, переконаннями. Сформовано важливі якості майбутнього магістра правоохоронної діяльності які відображають різні аспекти утворення індивіда здатного нести відповідальність за прийняті рішення, швидко орієнтуватись в екстремальних ситуаціях та сформовані погляди і головне бажання постійно вчитися та самовдосконалюватись в процесі професійної діяльності. Обговорення: вивчення чинників готовності майбутніх магістрів-правоохоронців взаємодіяти з громадськістю, особливостей формування готовності до продовження навчання в системі освіти дорослих та постійного підвищення кваліфікації.
Посилання
Бондар С. Компетентність особистості інтегрований компонент навчальних досягнень учнів. Біологія і хімія в школі. 2003. № 2. с. 8-9.
Вовк В.П., Мельничук С.Л. Психологічна компетентність як важливий чинник професійного становлення майбутнього прак-тичного психолога. Науковий журнал «Габітус». 2021. Вип. 26. С. 65-69 URL: habi-tus.od.ua/ journals/2021/26-2021/13.pdf.
Головань М.С. Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду. Вища освіта України. 2008. № 3. С. 23-30. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/324272272.pdf.
Зязюн І.А. Філософія поступу і прогнозу освітньої системи. Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи: монографія. Ін-т педагогіки і психології проф. освіти. Київ; Глухів: РВВ ГДПУ, 2005. С. 10–18.
Новий тлумачний словник української мо-ви(у трьох томах). Том 1, А – К. Укладачі: В.В. Яременко, О.М. Сліпушко. Київ, Вид-во «АКОНІТ», 2006. 926 с.
Овчарук O. Компетентність як ключ до оновлення змісту освіти. URL: https://ru.osvita.ua/school/method/381.
ОПП другого (магістерського) рівня вищої освіти «Правоохоронна діяльність» Державного університету «Житомирський політехнік». URL: https://vstup.ztu.edu.ua/magistr/262-pravoohoronna-diyalnist/.
ОПП другого (магістерського) рівня вищої освіти «Правоохоронна діяльність» Харківського національного університету внутрішніх справ. URL: https://univd.edu.ua /files/ 262_lawSecurity/osvitno_profesiina_prohrama_262_pravookhor.pdf.
ОПП другого (магістерського) рівня вищої освіти «Правоохоронна діяльність» Національного авіаційного університету. URL: https://nau.edu.ua/site/variables/news/2024/6/2024%20262%20ОПП%20М%20Правоохоронна%20діяльність.pdf.
ОПП другого (магістерського) рівня вищої освіти «Правоохоронна діяльність» Запорізький національний університет URL: https://sites.znu.edu.ua/public_discussions/2020/04/mag_262_pravookhor_2020.pdf.
Про затвердження та введення в дію Ме-тодичних рекомендацій щодо розроблення стандартів вищої освіти. Наказ МОН від 01.06.2016 № 600. URL: https://mon.gov.ua /osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukraini/metodichni-rekomendatsii.
Скорик Т.В. Особливості формування професійної компетентності сучасного вчителя. URL: https://epub.chnpu.edu.ua/jspui/bitstream/ 123456789/7860/1/Особливості%20формування%20професійної%20компетентності%20сучасного%20вчителя.pdf.
Стандарт вищої освіти України: другий (магістерський) рівень вищої освіти, галузь знань 26 «Цивільна безпека», спеціальність 262 «Правоохоронна діяльність». Затверджено і введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 22.10.2020 р. № 1294. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/ vishcha-osvita/2022/Standarty.Vyshchoyi.Osvity/ Zatverdzheni.Standarty/01/31/262-Pravookhor.diyaln-mag.31.01.22.pdf.
References
Bondar S. Kompetentnistʹ osobystosti intehrovanyy komponent navchalʹnykh dosyahnenʹ uchniv. Biolohiya i khimiya v shkoli. 2003. № 2. S. 8-9.
Vovk V.P., Melʹnychuk S.L. Psykholohichna kompetentnistʹ yak vazhlyvyy chynnyk profesiynoho stanovlennya maybutnʹoho praktychnoho psykholoha. Naukovyy zhurnal «Habitus». 2021. Vyp. 26. S. 65-69 URL: habi-tus.od.ua/journals/2021/26-2021/13.pdf.
Holovan M.S. Kompetentsiya i kompetentnistʹ: dosvid teoriyi, teoriya dosvidu. Vyshcha osvita Ukrayiny. 2008. № 3. S. 23-30. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/ 324272272.pdf.
Zyazyun I.A. Filosofiya postupu i prohnozu osvitnʹoyi systemy. Pedahohichna maysternistʹ: problemy, poshuky, perspektyvy: monohrafiya. In-t pedahohiky i psykholohiyi prof. osvity. Kyyiv; Hlukhiv: RVV HDPU, 2005. S. 10–18.
Novyy tlumachnyy slovnyk ukrayinsʹkoyi movy(u trʹokh tomakh). Tom 1, A – K. Ukladachi: V.V. Yaremenko, O.M. Slipushko. Kyyiv, Vyd-vo «AKONIT», 2006. 926 s.
Ovcharuk O. Kompetentnistʹ yak klyuch do onovlennya zmistu osvity. URL: https://ru.osvita. ua/school/method/381.
OPP druhoho (mahistersʹkoho) rivnya vyshchoyi osvity «Pravookhoronna diyalʹnistʹ» Derzhavnoho universytetu «Zhytomyrsʹkyy politekhnik» URL: https://vstup.ztu.edu.ua/ magistr/262-pravoohoronna-diyalnist/.
OPP druhoho (mahistersʹkoho) rivnya vyshchoyi osvity «Pravookhoronna diyalʹnistʹ» Kharkivsʹkoho natsionalʹnoho universytetu vnutrishnikh sprav. URL: https://univd.edu.ua/ files/262_lawSecurity/osvitno_profesiina_prohrama_262_pravookhor.pdf.
OPP druhoho (mahistersʹkoho) rivnya vyshchoyi osvity «Pravookhoronna diyalʹnistʹ» Natsionalʹnoho aviatsiynoho universytetu. URL: https://nau.edu.ua/site/variables/news/2024/6/2024%20262%20OPP%20M%20Pravookhoronna%20diyalʹnistʹ.pdf.
OPP druhoho (mahistersʹkoho) rivnya vyshchoyi osvity «Pravookhoronna diyalʹnistʹ» Zaporizʹkyy natsionalʹnyy universytet URL: https://sites.znu.edu.ua/public_discussions/2020/04/mag_262_pravookhor_2020.pdf.
Pro zatverdzhennya ta vvedennya v diyu Metodychnykh rekomendatsiy shchodo rozroblennya standartiv vyshchoyi osvity. Nakaz MON vid 01.06.2016 № 600. URL: https://mon.gov.ua/ osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukraini/metodichni-rekomendatsii.
Skoryk T.V. Osoblyvosti formuvannya profesiynoyi kompetentnosti suchasnoho vchytelya. URL: https://epub.chnpu.edu.ua/jspui/ bitstream/123456789/7860/1/Osoblyvosti%20formuvannya%20profesiynoyi%20kompetentnosti%20suchasnoho%20vchytelya.pdf.
Standart vyshchoyi osvity Ukrayiny: druhyy (mahistersʹkyy) rivenʹ vyshchoyi osvity, haluzʹ znanʹ 26 «Tsyvilʹna bezpeka», spetsialʹnistʹ 262 «Pravookhoronna diyalʹnistʹ». Zatverdzheno i vvedeno v diyu nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 22.10.2020 r. № 1294. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/ vishcha-osvita/2022/Standarty.Vyshchoyi.Osvity/ Zatverdzheni.Standarty/01/31/262-Pravookhor.diyaln-mag.31.01.22.pdf.