КОМЕРЦІЙНІ ПРАВА ЯК ОСНОВНА СКЛАДОВА ЛІБЕРАЛІЗАЦІЇ ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ГАЛУЗІ ПОВІТРЯНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ

Автор(и)

  • Дмитро Беззубов Національний авіаційний університет
  • Катерина Добкіна Державний університет інфраструктури та технологій https://orcid.org/0000-0003-2627-8871
  • Євгенія Клюєва Державний університет інфраструктури та технологій https://orcid.org/0000-0003-4306-9959
  • Олександр Вітко Державний університет інфраструктури та технологій

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.70.18497

Ключові слова:

лібералізація, господарська діяльність, «свобода повітря», авіаційні перевезення, комерційне право, авіаційне підприємство

Анотація

Метою статті є пошук шляхів вирішення проблем забезпечення комерційних прав авіаційних підприємств з позицій організаційно-правової та економічної складової діяльності підприємства, окреслення моделей забезпечення дотримання комерційних прав в діяльності авіаційних підприємств, розробка універсальної моделі забезпечення «свобод повітря» в діяльності авіаційних підприємств при перевезеннях вантажу. Методи дослідження: з метою досягнення наукової об’єктивності авторами використано комплекс методів дослідження, які застосовуються в сучасній правовій науці. В основу наукової статті покладено наукові методи та принципи, властиві як загальній теорії права, так і науці міжнародного права з притаманними їй специфічними особливостями. У роботі використані порівняльно-правовий та формально-юридичний методи дослідження. За допомогою формально-юридичного методу проводився аналіз текстів перших міжнародних конвенцій про цивільну авіацію, Чиказької конвенції про цивільну авіацію 1944 року, Угоди про міжнародний повітряний транспорт та Угоди про транзит по міжнародних повітряних лініях 1944 року, нормативно-правових актів України. Цей метод застосовувався також при визначенні понять «доступ до ринку повітряних перевезень», «комерційні права» та в процесі дослідження позиції України щодо лібералізації міжнародних повітряних перевезень. Це пояснюється тим, що дослідження внутрішньої структури норм права, аналіз джерел права, систематизація та тлумачення нормативного правового матеріалу властиве формально-юридичному методу. У цілому, дослідження побудоване на принципі методологічного плюралізму, відповідно до якого при проведенні аналізу необхідно спиратися на цілий ряд наукових методів, а не віддавати виняткову перевагу одному з них. Результати: дослідження питання правових засад адміністрування проблеми комерційних прав є частиною дослідження проблем прикладної економічної науки, філософії права, господарського та міжнародного економічного права. Результати дослідження, викладені в даній науковій статті, дозволяють визначити подальші кроки розробки проблем розвитку юридичної науки та організаційної і правової складової забезпечення «свободи повітря» в діяльності підприємств авіаційної галузі. Обговорення: проблеми лібералізації повітряних перевезень є частиною досліджень в авіаційному та економічному праві; отримані наукові результати дозволяють стверджувати про наявність зв’язків між ступенем лібералізації та економічною ефективністю діяльності авіаційного підприємства.

Біографії авторів

Дмитро Беззубов, Національний авіаційний університет

доктор юридичних наук,  професор кафедри господарського, повітряного та космічного права

Катерина Добкіна, Державний університет інфраструктури та технологій

доктор юридичних наук, декан юридичного факультету

Євгенія Клюєва, Державний університет інфраструктури та технологій

доктор юридичних наук, професор

Олександр Вітко, Державний університет інфраструктури та технологій

кандидат юридичних наук, доцент

Посилання

ICAO. Doc. ATConf/5-WP/8. 17.09.2002. URL: https://www.icao.int/ Meetings/ATConf5/ Documents/ATConf5_wp008_sp.pdf.

ICAO. Doc. 9626. URL: https://www.icao. int/sustainability/Documents/ Doc9626_en.pdf.

Abeyratne Ruwantissa Competition and liberalization in air transport. World competition. 2001. vol. 24. P. 607-637.

ICAO. Doc. 7300. URL: https://www.icao. int/publications/Documents/ 7300_1ed.pdf.

ICAO. Doc. 7500. 1944. URL: https://cdn. www.gob.pe/uploads/document/file/423015/8._AcuerdoRelativoAlTransitoDeLosServiciosAe-reosInternacionales_CHI7dic1944_Doc7500.pdf.

ICAO. Doc. ATConf/5-WP/21. 03.03.2003. URL: https: //www.icao.int/ Meet-ings/ATConf5/ Documents/ATConf5_wp021_en.pdf.

United Nations Treaty Series, vol. 171. 1953. № 502.

Ryan Alan As the airline industry evolves to a network industry, how should competition policy adapt? Journal of network industries. 2000. Р. 157-183.

Schubert Francis P. Creation of a single European sky: the shrinking concept of sover-eignty. Annals of air and space law. 2000. vol. XXV. Р. 239-259.

Antwerpen N. The single European sky. Air and space law. 2002. vol. XXVII, № 2. P. 90-134.

Жмур Н.В. Правове регулювання ко-мерційних прав у міжнародному повітряному праві. Юридичний вісник. 2016. № 1. С. 19-25.

References

ICAO. Doc. ATConf/5-WP/8. 17.09.2002. URL: https://www.icao.int/ Meetings/ATConf5/ Documents/ATConf5_wp008_sp.pdf.

ICAO. Doc. 9626. URL: https://www.icao. int/sustainability/Documents/ Doc9626_en.pdf.

Abeyratne Ruwantissa Competition and liberalization in air transport. World competition. 2001. vol. 24. P. 607-637.

ICAO. Doc. 7300. URL: https://www.icao. int/publications/Documents/ 7300_1ed.pdf.

ICAO. Doc. 7500. 1944. URL: https://cdn. www.gob.pe/uploads/document/file/423015/8._AcuerdoRelativoAlTransitoDeLosServiciosAe-reosInternacionales_CHI7dic1944_Doc7500.pdf.

ICAO. Doc. ATConf/5-WP/21. 03.03.2003. URL: https: //www.icao.int/ Meet-ings/ATConf5/ Docu-ments/ATConf5_wp021_en.pdf.

United Nations Treaty Series, vol. 171. 1953. № 502.

Ryan Alan As the airline industry evolves to a network industry, how should competition policy adapt? Journal of network industries. 2000. R. 157-183.

Schubert Francis P. Creation of a single European sky: the shrinking concept of sover-eignty. Annals of air and space law. 2000. vol. XXV. R. 239-259.

Antwerpen N. The single European sky. Air and space law. 2002. vol. XXVII, № 2. P. 90-134.

Zhmur N.V. Pravove rehuliuvannia komertsiinykh prav u mizhnarodnomu povitri-anomu pravi. Yurydychnyi visnyk. 2016. № 1. S. 19-25.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-31

Як цитувати

Беззубов, Д., Добкіна, К., Клюєва, Є., & Вітко, О. (2024). КОМЕРЦІЙНІ ПРАВА ЯК ОСНОВНА СКЛАДОВА ЛІБЕРАЛІЗАЦІЇ ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ГАЛУЗІ ПОВІТРЯНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ. Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право», 1(70), 148–155. https://doi.org/10.18372/2307-9061.70.18497

Номер

Розділ

ГОСПОДАРСЬКЕ ПРАВО