ОСОБЛИВОСТІ ІНСТИТУТУ МЕДІАЦІЇ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Людмила Шапенко Національний авіаційний університет https://orcid.org/0000-0001-7351-641X
  • Яна Кушнір Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.69.18324

Ключові слова:

адміністративне судочинство, медіація, медіатор, процедура медіації, адміністративно-правовий спір

Анотація

Метою статті є дослідження особливостей інституту медіації в адміністративному судочинстві України, а також проблем застосування процедур медіації для вирішення адміністративно-правових спорів. Методологічною основою дослідження стали загальнонаукові та спеціально-юридичні методи пізнання, зокрема системно-структурний метод та метод узагальнення, які дали змогу проаналізувати наукові підходи та доктринальні позиції щодо розуміння сутності поняття медіації, а також з’ясувати особливості інституту медіації в адміністративному процесі. За допомогою діалектичного методу наукового пізнання, а також методів аналізу, синтезу та абстрагування визначено зміст і призначення досліджуваного поняття, виокремлено його основні завдання та функції. У результаті наукового дослідження автори дійшли висновку, що медіація виступає прогресивним інструментом в українській судовій реформі, який може суттєво сприяти формуванню демократичної правової держави, яка є гарантом конституційних та основоположних прав особи, забезпечуючи правосуддя в будь-яких ситуаціях та правових спорах. Інститут медіації в адміністративному судочинстві має свої особливості: - медіація, як позасудовий процесуальний структурований процес, що здійснюється з метою досягнення згоди між сторонами адміністративного спору за допомогою третьої сторони, може розглядатися в процесуальному та матеріально-правовому аспектах; - медіація в адміністративному судочинстві виконує організаційну, інформаційну, контрольну, виховну, правоохоронну, регулятивно-динамічну, превентивну та репаративну функції, які забезпечують врегулювання адміністративно-правового спору між сторонами в процедурі примирення шляхом пошуку конструктивного рішення, необхідного для досягнення примирення; - враховуючи світовий досвід, доцільно виокремити дві основні моделі медіації в адміністративному судочинстві - приватну та інтегровану. Обговорення: перспективами розвитку інституту медіації в адміністративному судочинстві є запровадження судової та присудової медіації. Для впровадження медіації в адміністративний процес України необхідно - внести зміни до Закону України «Про медіацію» щодо детального врегулювання процедури медіації безпосередньо під час вирішення спорів за участю суб’єктів владних повноважень. Необхідність такої процедури випливає із суті владно-управлінських відносин, регулювання яких має здійснюватися на законодавчому рівні; - визначити порядок проведення медіації, оплату послуг медіації або умови проведення медіації безоплатно в інструкціях (положеннях) про організацію претензійно-позовної роботи, самопредставництва та представництва інтересів суб’єктів владних повноважень у судах.

Біографії авторів

Людмила Шапенко, Національний авіаційний університет

кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри конституційного і адміністративного права

Яна Кушнір, Національний авіаційний університет

здобувачка вищої освіти першого (бакалаврського) рівня

Посилання

Мемель Ф.-Й. Медіація в адміністративному судочинстві України. URL: http://www. voas.gov.ua/upload/337_mediac2.pdf (дата звернення: 30.11.2023).

Teremetskyi V., Tokarieva K., Myronen-ko M., Mishchuk I., Melnychuk Y. Mediation in administrative and legal disputes in Ukraine: a European perspective. Amazonia Investiga. 2023. Volume 12. Issue 70. P. 200-209.

Рекомендації (2001) 9 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо альтернатив судовому розгляду спорів між адміністративними органами й сторонами-особами від 5 вер. 2001 р. URL: https://supreme.court.gov.ua/ userfiles/Rec_2001_9_2001_09_05.pdf (дата звернення: 30.11.2023).

On certain aspects of mediation in civil and commercial matters: Directive 2008/52/EC of the European Parliament and of the Council of 21 May 2008. URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/ALL/?uri=CELEX%3A32008L0052 (дата звернення: 30.11.2023).

Про медіацію: Закон України від 16 лист. 2021 р. № 1875-ІХ. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/1875-20#Text (дата звернення: 30.11.2023).

Шишка Н.В. Поняття «медіація» як альтернативна форма вирішення спорів: до проблеми праворозуміння. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. № 4. С. 297-301.

Андреєв А. Поняття та сутнiсть функцiй медiацiї в адмiнiстративному судочинстві. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2021. № 2. С. 155-159.

Корінний С.О. Впровадження медіації в адміністративний процес України: дис… канд. юрид. наук: 12.00.07 / ДВНЗ «Ужгородський національний університет». Ужгород, 2019. 243 c.

Сергєєва А., Городничий О., Рищенко А. Медіація в адміністративних справах. 2021. URL: https://www.pravojustice.eu/storage/app/ uploads/public/611/cc9/61d/611cc961d4853230712969.pdf (дата звернення: 30.11.2023).

Kalisz A., Serhieieva A. When a State Is a Party to a Dispute – (Court-) Administrative Mediation in Poland and in Ukraine (A Comparative Perspective). Review of European and Comparative Law. 2023. № 53(2). Р. 129-148. URL: https://czasopisma.kul.pl/index.php/recl/article/view/15967 (дата звернення: 03.12.2023).

Конституція України: Закон України від 28 чер. 1996 р. № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звер-нення: 02.12.2023).

Кодекс адміністративного судочинства України: Закон України від 06 лип. 2005 р. № 2747-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2747-15#Text (дата звернення: 03.12.2023).

Інструкція з організації претензійної та позовної роботи, самопредставництва, представництва інтересів Міністерства оборони України та Збройних Сил України у судах та інших державних органах, виконання судових рішень: затв. наказом Міністерства оборони України від 30 груд. 2016 р. № 744. URL: https://zsu.at.ua/ load/akti_mou/nakaz_mou_vid_30_12_2016_744_pro_organizaciju_ppr_samopredstavnictva_predstavnictva_interesiv_ mou_ zsu_u_sudakh_ ta_ inshikh_organakh/4-1-0-22 (дата звернення: 03.12.2023).

Положення про порядок ведення претензійно-позовної роботи в Державній судовій адміністрації України та її територіальних управліннях: затв. наказом Державної судової адміністрації України від 09 серп. 2021 р. № 275. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0275750-21#Text (дата звернення: 03.12.2023).

References

Memel F.-Y. Mediatsiia v administratyv-nomu sudochynstvi Ukrainy. URL: http://www.voas.gov. ua/upload/337_mediac2.pdf (data zvernennia: 30.11.2023).

Teremetskyi V., Tokarieva K., Myronenko M., Mishchuk I., Melnychuk Y. Mediation in admin-istrative and legal disputes in Ukraine: a Europe-an perspective. Amazonia Investiga. 2023. Vol-ume 12. Issue 70. P. 200-209.

Rekomendatsii (2001) 9 Komitetu Minis-triv Rady Yevropy derzhavam-chlenam shchodo alternatyv sudovomu rozghliadu sporiv mizh administratyvnymy orhanamy y storonamy-osobamy vid 5 ver. 2001 r. URL: https://supreme.court. gov.ua/userfiles/ Rec_2001_9_2001_09_05.pdf (data zvernennia: 30.11.2023).

On certain aspects of mediation in civil and commercial matters: Directive 2008/52/EC of the European Parliament and of the Council of 21 May 2008. URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/ALL/?uri=CELEX%3A32008L0052 (data zvernennia: 30.11.2023).

Pro mediatsiiu: Zakon Ukrainy vid 16.11.2021 r. № 1875-IХ. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/1875-20#Text (data zvernennia: 30.11.2023).

Shyshka N.V. Poniattia «mediatsiia» yak alternatyvna forma vyrishennia sporiv: do prob-lemy pravorozuminnia. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal. 2021. № 4. S. 297-301.

Andreiev A. Poniattia ta sutnist funktsii mediatsii v administratyvnomu sudochynstvi. Naukovyi visnyk Dnipropetrovskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav. 2021. № 2. S. 155-159.

Korinnyi S.O. Vprovadzhennia mediatsii v administratyvnyi protses Ukrainy: dys… kand. yuryd. nauk: 12.00.07 / DVNZ «Uzhhorodskyi natsionalnyi universytet». Uzhhorod, 2019. 243 c.

Serhieieva A., Horodnychyi O., Ryshchenko A. Mediatsiia v administratyvnykh spravakh. 2021. URL: https://www.pravojustice. eu/storage/app/uploads/public/611/cc9/61d/611cc961d4853230712969.pdf (data zvernennia: 30.11.2023).

Kalisz A., Serhieieva A. When a State Is a Party to a Dispute – (Court-) Administrative Me-diation in Poland and in Ukraine (A Compara-tive Perspective). Review of European and Comparative Law. 2023. № 53(2). R. 129-148. URL: https://czasopisma.kul.pl/index.php/recl/article/view/15967 (data zvernennia: 03.12.2023).

Konstytutsiia Ukrainy: Zakon Ukrainy vid 28.06.1996 r. № 254k/96-VR. URL: https://zakon. ra-da.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (data zvernennia: 02.12.2023).

Kodeks administratyvnoho sudochynstva Ukrainy: Zakon Ukrainy vid 06.07.2005 r. № 2747-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2747-15#Text (data zvernennia: 03.12.2023).

Instruktsiia z orhanizatsii pretenziinoi ta pozovnoi roboty, samopredstavnytstva, pred-stavnytstva interesiv Ministerstva oborony Ukrainy ta Zbroinykh Syl Ukrainy u sudakh ta inshykh derzhavnykh orhanakh, vykonannia sudovykh rishen: zatv. nakazom Ministerstva oborony Ukrainy vid 30.12.2016 r. № 744. URL: https://zsu.at.ua/ load/akti_mou/nakaz_mou_ vid_30_12_2016_744_pro_organizaciju_ppr_samopredstavnic-tva_predstavnictva_interesiv_mou_ zsu_u_sudakh_ta_inshikh_organakh/4-1-0-22 (data zvernennia: 03.12.2023).

Polozhennia pro poriadok vedennia pre-tenziino-pozovnoi roboty v Derzhavnii sudovii administratsii Ukrainy ta yii terytorialnykh up-ravlinniakh: zatv. nakazom Derzhavnoi sudovoi administratsii Ukrainy vid 09.08.2021 r. № 275. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0275750-21#Text (data zvernennia: 03.12.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-29

Як цитувати

Шапенко, Л., & Кушнір, Я. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ІНСТИТУТУ МЕДІАЦІЇ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ В УКРАЇНІ. Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право», 4(69), 109–117. https://doi.org/10.18372/2307-9061.69.18324

Номер

Розділ

КОНСТИТУЦІЙНЕ ТА АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО