ІСТОРИЧНІ АСПЕКТИ ПРАВОРОЗУМІННЯ ПОНЯТТЯ СУВЕРЕНІТЕТУ В ПОВІТРЯНОМУ ПРОСТОРІ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2307-9061.66.17411Ключові слова:
міжнародні угоди, суверенітет, історія авіації, наднаціоналізмАнотація
Мета: визначити різні поняття «суверенітету в авіаційному просторі» та розглянути етапи розвитку поняття суверенітету повітряного простору в контексті повітряного простору, що межує з територією держави. Методи дослідження: документальний аналіз і синтез, порівняльний аналіз, пізнавально-аналітичний, а також методи систематизації та узагальнень. Результати: проведено аналіз нормативно-правових актів міжнародного значення в галузі авіаційного права, які визначили сучасне розуміння поняття суверенітету в повітряному просторі. Обговорення: глибокий аналіз дозволив визначити, що офіційне визнання суверенітету повітряного простору згідно з міжнародним правом дало всім державам право встановлювати правила та здійснювати суверенний контроль будь-якої влади над своїм суверенним повітряним простором.
ХХ століття ознаменувалося бурхливим розвитком авіаційної промисловості, а відповідно і міжнародного повітряного права як галузі міжнародного публічного права, принципи і норми якої регулюють правовий статус повітряного простору та режими його використання з метою навігації.
Необхідність регулювання руху транспортних засобів та інших літаючих об’єктів у повітрі виникла з їх появою та впливом на суспільство і навколишнє середовище.
Розвиток концепцій суверенітету повітряного простору щодо повітряного простору, що межує з державною територією, включав три різні ідеї: повітряний простір як приватна власність, повітряний простір як res communes або res nullius і повітряний простір як державна власність. Перша з них стосується концепцій, пов’язаних із приватною власністю суб’єктів приватної власності на надзвичайно чистий повітряний простір у порівнянні з іншими власниками приватної власності та державою, у якій розташована власність. Хоча сьогодні приватні права на авіаперевезення є другорядними щодо питань суверенітету повітряного простору, такі права були головною проблемою в історії до появи повітряного транспорту.
Принцип «повітряний простір як власність підлеглого власника землі» базується на розумінні повітряного простору як приватної власності та включає: власність, обмежена визначенням навігаційного повітряного простору, причому навігаційний повітряний простір визначається державою на основі характеру діяльності, що відбувається на землі внизу.
Посилання
Ray Bonds. The History of Aviation: A Concise History of Flight. UK: Greenhill Book, 1997. 144 pp.
Hugh Driver. The Birth of Military Avia-tion: Britain, 1903-1914. UK: Boydell & Brewer Ltd, 1997. 384 pp.
Carole Blackshaw. Aviation Law and Reg-ulation: A Framework for the Civil Aviation In-dustry. UK: Financial Times Prentice Hall, 1992. 240 p.
The laws of armed conflicts. A collection of conventions, resolutions and other docu-ments. Ed. by Dietrich Schindler, Jiří Toman. The American Journal of International Law. Vol. 76. No. 1 (Jan., 1982). Pp. 209-211. URL: https://doi.org/ 10.2307/2201005
International and EU Aviation Law. Select-ed Issues. Ed. By Elmar M. Giemulla, Ludwig Weber. The Netherlands: Kluwer Law Interna-tional, 2011. 786 pp.
Rudolf Busse. Luftrecht: Einschließlich Luftverkehrsgesetz und Pariser Luftverkehrsabkommen. Berlin: Walter de Gruy-ter GmbH & Co KG, 2016. 208 pp.
De Leon, Pablo Mendes. The Dynamics of Sovereignty and jurisdiction in International Aviation Law. Gerard Kreijen, ed. State, Sover-eignty, and International Governance. Oxford and New York: Oxford University Press, 2002. 483-496 pp.
Diederiks-Verschoor I.H., Pablo Mendes de Leon. An Introduction to Air Law. The Neth-erlands: Kluwer Law International, 2012. 429 pp.
Chehab Salih. International Aviation Law for Aerodrome Planning. Berlin: Springer Na-ture, 2021. 260 pp. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-56842-9
Shrewsbury S. September 11th and the Single European Sky: Developing Concepts of Airspace Sovereignty. Journal of Air Law and Commerce. Vol. 68. Issue 1. Art. 5. 2003. 115-160 pp. URL: https://doi.org/10.21236/ADA405091
John A. Eubank. Ownership of the Air-space, 34 DICK. L. REV. 1, 1930. p. 75-104. Electronic version - Available at: https://ideas.dickinsonlaw. psu.edu/dlra/ vol34/iss2/1
Convention Relating to the Regulation of Aerial Navigation Signed at Paris, October 13, 1919 (Paris Convention). Available at: http://library.arcticportal.org/ 1580/1/1919_Paris_ conevention.pdf
Villiger M.E. Customary International Law and Treaties, A Study of their Interactions and Interrelations with Special Consideration of the 1969 Vienna Convention on the Law of Treaties. The Netherlands: Martinus Nijhoff Publishers, 1985, 432 pp.
Alan Dobson. History of International Civil Aviation: From Its Origins Through Trans-formative Evolution. The Netherlands: Routledge, Taylor & Francis, 2017. 146 p. URL: https://doi.org/ 10.4324/9781315180601