ІСТОРИЧНІ АСПЕКТИ ПРАВОРОЗУМІННЯ ПОНЯТТЯ СУВЕРЕНІТЕТУ В ПОВІТРЯНОМУ ПРОСТОРІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.66.17411

Ключові слова:

міжнародні угоди, суверенітет, історія авіації, наднаціоналізм

Анотація

Мета: визначити різні поняття «суверенітету в авіаційному просторі» та розглянути етапи розвитку поняття суверенітету повітряного простору в контексті повітряного простору, що межує з територією держави. Методи дослідження: документальний аналіз і синтез, порівняльний аналіз, пізнавально-аналітичний, а також методи систематизації та узагальнень. Результати: проведено аналіз нормативно-правових актів міжнародного значення в галузі авіаційного права, які визначили сучасне розуміння поняття суверенітету в повітряному просторі. Обговорення: глибокий аналіз дозволив визначити, що офіційне визнання суверенітету повітряного простору згідно з міжнародним правом дало всім державам право встановлювати правила та здійснювати суверенний контроль будь-якої влади над своїм суверенним повітряним простором.

ХХ століття ознаменувалося бурхливим розвитком авіаційної промисловості, а відповідно і міжнародного повітряного права як галузі міжнародного публічного права, принципи і норми якої регулюють правовий статус повітряного простору та режими його використання з метою навігації.

Необхідність регулювання руху транспортних засобів та інших літаючих об’єктів у повітрі виникла з їх появою та впливом на суспільство і навколишнє середовище.

Розвиток концепцій суверенітету повітряного простору щодо повітряного простору, що межує з державною територією, включав три різні ідеї: повітряний простір як приватна власність, повітряний простір як res communes або res nullius і повітряний простір як державна власність. Перша з них стосується концепцій, пов’язаних із приватною власністю суб’єктів приватної власності на надзвичайно чистий повітряний простір у порівнянні з іншими власниками приватної власності та державою, у якій розташована власність. Хоча сьогодні приватні права на авіаперевезення є другорядними щодо питань суверенітету повітряного простору, такі права були головною проблемою в історії до появи повітряного транспорту.

Принцип «повітряний простір як власність підлеглого власника землі» базується на розумінні повітряного простору як приватної власності та включає: власність, обмежена визначенням навігаційного повітряного простору, причому навігаційний повітряний простір визначається державою на основі характеру діяльності, що відбувається на землі внизу.

Біографії авторів

Катерина Водоласкова, ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль"

кандидат юридичних наук, старший юрисконсульт

Світлана Головко, Національний авіаційний університет

кандидат історичних наук, доцент, доцент кафедри теорії та історії держави і права

Посилання

Ray Bonds. The History of Aviation: A Concise History of Flight. UK: Greenhill Book, 1997. 144 pp.

Hugh Driver. The Birth of Military Avia-tion: Britain, 1903-1914. UK: Boydell & Brewer Ltd, 1997. 384 pp.

Carole Blackshaw. Aviation Law and Reg-ulation: A Framework for the Civil Aviation In-dustry. UK: Financial Times Prentice Hall, 1992. 240 p.

The laws of armed conflicts. A collection of conventions, resolutions and other docu-ments. Ed. by Dietrich Schindler, Jiří Toman. The American Journal of International Law. Vol. 76. No. 1 (Jan., 1982). Pp. 209-211. URL: https://doi.org/ 10.2307/2201005

International and EU Aviation Law. Select-ed Issues. Ed. By Elmar M. Giemulla, Ludwig Weber. The Netherlands: Kluwer Law Interna-tional, 2011. 786 pp.

Rudolf Busse. Luftrecht: Einschließlich Luftverkehrsgesetz und Pariser Luftverkehrsabkommen. Berlin: Walter de Gruy-ter GmbH & Co KG, 2016. 208 pp.

De Leon, Pablo Mendes. The Dynamics of Sovereignty and jurisdiction in International Aviation Law. Gerard Kreijen, ed. State, Sover-eignty, and International Governance. Oxford and New York: Oxford University Press, 2002. 483-496 pp.

Diederiks-Verschoor I.H., Pablo Mendes de Leon. An Introduction to Air Law. The Neth-erlands: Kluwer Law International, 2012. 429 pp.

Chehab Salih. International Aviation Law for Aerodrome Planning. Berlin: Springer Na-ture, 2021. 260 pp. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-56842-9

Shrewsbury S. September 11th and the Single European Sky: Developing Concepts of Airspace Sovereignty. Journal of Air Law and Commerce. Vol. 68. Issue 1. Art. 5. 2003. 115-160 pp. URL: https://doi.org/10.21236/ADA405091

John A. Eubank. Ownership of the Air-space, 34 DICK. L. REV. 1, 1930. p. 75-104. Electronic version - Available at: https://ideas.dickinsonlaw. psu.edu/dlra/ vol34/iss2/1

Convention Relating to the Regulation of Aerial Navigation Signed at Paris, October 13, 1919 (Paris Convention). Available at: http://library.arcticportal.org/ 1580/1/1919_Paris_ conevention.pdf

Villiger M.E. Customary International Law and Treaties, A Study of their Interactions and Interrelations with Special Consideration of the 1969 Vienna Convention on the Law of Treaties. The Netherlands: Martinus Nijhoff Publishers, 1985, 432 pp.

Alan Dobson. History of International Civil Aviation: From Its Origins Through Trans-formative Evolution. The Netherlands: Routledge, Taylor & Francis, 2017. 146 p. URL: https://doi.org/ 10.4324/9781315180601

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Водоласкова, К., & Головко, С. (2023). ІСТОРИЧНІ АСПЕКТИ ПРАВОРОЗУМІННЯ ПОНЯТТЯ СУВЕРЕНІТЕТУ В ПОВІТРЯНОМУ ПРОСТОРІ. Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право», 1(66), 9–16. https://doi.org/10.18372/2307-9061.66.17411

Номер

Розділ

ПОВІТРЯНЕ, КОСМІЧНЕ, ЕКОЛОГІЧНЕ ПРАВО