ДУАЛЬНА ОСВІТА ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ

Автор(и)

  • Svitlana G. Holovko Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.55.14797

Ключові слова:

дуальна освіта, практична підготовка, освітньо-професійна програма, співпраця закладу освіти та роботодавців, нормативно-правове забезпечення дуального навчання, професійна підготовка майбутніх юристів

Анотація

Мета: проаналізувати організаційно-правові аспекти реалізації моделі дуальної освіти та обґрунтувати її особливості на прикладі підготовки майбутніх юристів. Методи: з використанням методу порівняльного аналізу висвітлено особливості організації дуальної освіти у європейських країнах у проекції на перспективи запровадження цієї форми здобуття вищої освіти у нашій країні; з використанням методу синтезу розглянуто систему нормативно-правового забезпечення дуальної освіти в Україні, основні функції її суб’єктів та організаційно-педагогічні умови ефективної реалізації на практиці. Результати: висвітлено європейський досвід упровадження практико-орієнтованих освітньо-професійних програм підготовки майбутніх фахівців; показано, що дуальна освіта є однією з перспективних форм здобуття вищої освіти в Україні в умовах наростання кризових явищ в економіці та змін у структурі зайнятості населення, оскільки забезпечує перше працевлаштування випускників університету; обґрунтовано правові та організаційно-педагогічні умови ефективної реалізації дуальної освіти; зроблено висновок щодо розробленості в цілому її нормативно-правового забезпечення та визначено перспективи його удосконалення, зокрема, щодо конкретизації правового статусу суб’єктів дуальної освіти; актуалізовано необхідність якісних структурних змін навчальних планів та освітньо-професійних програм підготовки фахівців з метою подолання відірваності теорії від практики; охарактеризовано основні труднощі у впровадженні цієї форми здобуття освіти та шляхи їх подолання на прикладі підготовки майбутніх юристів; наголошується щодо доцільності посилення співпраці закладів освіти з роботодавцями, сприяння їх зацікавленості в результатах якісного виконання здобувачами освіти теоретичних та практичних модулів освітньо-професійних програм через інформаційні кампанії для представників роботодавців та бізнесу щодо залучення студентів до виробничих процесів, а також запровадження нових програм стажування; зроблено висновок, що важливою умовою ефективності дуальної освіти є формування нової культури учнівства та освітнього середовища, в якому практичний складник буде вмотивовано необхідним та не поступатиметься за престижем академічному. Обговорення: перспективи розбудови дуальної освіти актуалізують питання використанні зарубіжного досвіду в умовах вітчизняної освітньої системи з урахуванням її особливостей та культурно-освітніх традицій, зокрема, щодо співвідношення та статусу теоретичних та практичних складників освітнього процесу.

Біографія автора

Svitlana G. Holovko, Національний авіаційний університет

кандидат історичних наук, доцент, доцент кафедри теорії та історії держави і права юридичного факультету

Посилання

Аляб’єва С.С., Коваль К.О., Мензул О.М. Працевлаштування випускників вищих навчальних закладів: проблеми та державний інструментарій їх вирішення. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2014. № 1. С. 128-134.

Аналітична та статистична інформація. URL: https://www.dcz.gov.ua/ analitics/68 (дата звернення: 26.04.2020).

Звіт за результатами аналітичного дослідження «Знання та навички випускників юридичних факультетів та закладів вищої освіти через призму відповідності потребам ринку праці». URL: https://uba.ua/documents/ ZVIT_ Jurosvita.pdf (дата звернення: 26.04.2020).

Найкращий роботодавець 2018 – дослідження вподобань студентів. URL: https://eba.com.ua/najkrashhyj-robotodavets-2018-doslidzhennya-vpodoban-studentiv (дата звернення: 26.04.2020).

Освітньо-професійна програма «Правознавство» Першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 081 «Право» (шифр та найменування спеціальності) галузі знань 08 «Право» (шифр та найменування галузі) освітня кваліфікація: Бакалавр з права (найменування кваліфікації). URL: https:// nau.edu.ua/download/Quality%20Assurance_ukr/EKTS/OPP_2019/YF_YI/1_081_bak.pdf (дата звернення: 26.04.2020).

Про вищу освіту: Закон України від 01 лип. 2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 26.04.2020).

Про зайнятість населення: Закон України від 04 лип. 2013 р. № 406-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17 (дата звернення: 26.04.2020).

Про освіту: Закон України від 05 вер. 2017 р. № 2145-VIIІ. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/392-20 (дата звернення: 26.04.2020).

Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 вер. 2018 р. № 660-р. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/660-2018 (дата звернення: 26.04.2020).

Соціально-економічний портрет студентів: результати опитування / І. Когут, І. Самохін, М. Куделя, Т. Жерьобкіна, Є. Стадний. URL: https://www.cedos.org.ua/ uk/articles/sotsialno-ekonomichnyi-portret-studentiv-rezultaty-opytuvannia (дата звернення: 26.04.2020).

Стандарт вищої освіти за спеціальністю 081 «Право» галузі знань 08 «Право» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. URL: https://mon. gov.ua/storage/app/media/ vishcha-osvita/standarty (дата звернення: 26.04.2020).

Fässler J. Implementing the dual education system: the success, the challenges and the futureі. URL: https://www.alpla.com/en/blog/2018/03/ (дата звернення: 26.04.2020).

Hanushek E.A. Dual education: Europe’s secret recipe? URL: http://hanushek. stanford.edu/publications/dual-education-europes-secret-recipe (дата звернення: 26.04.2020).

Niranjan A. What is Germany’s dual education system – and why do other countries want it? URL: https://www.dw.com/en/what-is-germanys-dual-education-system-and-why-do-other-countries-want-it/a-42902504 (дата звернення: 26.04.2020).

References

Aliabieva S.S., Koval K.O., Menzul O.M. Pratsevlashtuvannia vypusknykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv: problemy ta derzhavnyi instrumentarii yikh vyrishennia. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu. 2014. № 1. S. 128-134.

Analitychna ta statystychna informatsiia. URL: https://www.dcz.gov.ua/ analitics/ 68 (data zvernennia: 26.04.2020).

Zvit za rezultatamy analitychnoho doslidzhennia «Znannia ta navychky vypusknykiv yurydychnykh fakultetiv ta zakladiv vyshchoi osvity cherez pryzmu vidpovidnosti potrebam rynku pratsi». URL: https://uba.ua/documents/ ZVIT_Jurosvita.pdf (data zvernennia: 26.04.2020).

Naikrashchyi robotodavets 2018 – doslidzhennia vpodoban studentiv. URL: https://eba.com.ua/najkrashhyj-robotodavets-2018-doslidzhennya-vpodoban-studentiv (data zvernennia: 26.04.2020).

Osvitno-profesiina prohrama «Pravo-znavstvo» Pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 081 «Pravo» (shyfr ta naimenuvannia spetsialnosti) haluzi znan 08 «Pravo» (shyfr ta naimenuvannia haluzi) osvitnia kvalifikatsiia: Bakalavr z prava (naimenuvannia kvalifikatsii). URL: https://nau. edu.ua/download/ Quality%20 Assurance_ukr/ EKTS/OPP_2019/YF_YI/1_081_bak.pdf (data zvernennia: 26.04.2020).

Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01 lypn. 2014 r. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (data zvernennia: 26.04.2020).

Pro zainiatist naselennia: Zakon Ukrainy vid 04 lyp. 2013 r. № 406-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17 (data zvernennia: 26.04.2020).

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05 veres. 2017 r. № 2145-VIII. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/392-20 (data zvernennia: 26.04.2020).

Pro skhvalennia Kontseptsii pidhotovky fakhivtsiv za dualnoiu formoiu zdobuttia osvity: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 19 veres. 2018 r. № 660-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018 (data zvernennia: 26.04.2020).

Sotsialno-ekonomichnyi portret studentiv: rezultaty opytuvannia / I. Kohut, I. Samokhin, M. Kudelia, T. Zherobkina, Ye. Stadnyi. URL: https://www.cedos.org.ua/ uk/articles/sotsialno-ekonomichnyi-portret-studentiv-rezultaty-opytuvannia (data zvernennia: 26.04.2020).

Standart vyshchoi osvity za spetsialnistiu 081 «Pravo» haluzi znan 08 «Pravo» dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity. URL: https://mon.gov.ua/ storage/app/media/vishcha-osvita/standarty (data zvernennia: 26.04.2020).

Fässler J. Implementing the dual education system: the success, the challenges and the futurei. URL: https://www.alpla.com/en/blog/2018/03/ (data zvernennia: 26.04.2020).

Hanushek E.A. Dual education: Europes secret recipe? URL: http://hanushek. stanford.edu/publications/dual-education-europes-secret-recipe (data zvernennia: 26.04.2020).

Niranjan A. What is Germanys dual education system – and why do other countries want it? URL: https://www.dw.com/en/what-is-germanys-dual-education-system-and-why-do-other-countries-want-it/a-42902504 (data zvernennia: 26.04.2020).

##submission.downloads##

Як цитувати

Holovko, S. G. (2020). ДУАЛЬНА ОСВІТА ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ. Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право», 2(55), 211–217. https://doi.org/10.18372/2307-9061.55.14797

Номер

Розділ

ПРАВОВА ОСВІТА