ДУАЛЬНА ОСВІТА ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2307-9061.55.14797Ключові слова:
дуальна освіта, практична підготовка, освітньо-професійна програма, співпраця закладу освіти та роботодавців, нормативно-правове забезпечення дуального навчання, професійна підготовка майбутніх юристівАнотація
Мета: проаналізувати організаційно-правові аспекти реалізації моделі дуальної освіти та обґрунтувати її особливості на прикладі підготовки майбутніх юристів. Методи: з використанням методу порівняльного аналізу висвітлено особливості організації дуальної освіти у європейських країнах у проекції на перспективи запровадження цієї форми здобуття вищої освіти у нашій країні; з використанням методу синтезу розглянуто систему нормативно-правового забезпечення дуальної освіти в Україні, основні функції її суб’єктів та організаційно-педагогічні умови ефективної реалізації на практиці. Результати: висвітлено європейський досвід упровадження практико-орієнтованих освітньо-професійних програм підготовки майбутніх фахівців; показано, що дуальна освіта є однією з перспективних форм здобуття вищої освіти в Україні в умовах наростання кризових явищ в економіці та змін у структурі зайнятості населення, оскільки забезпечує перше працевлаштування випускників університету; обґрунтовано правові та організаційно-педагогічні умови ефективної реалізації дуальної освіти; зроблено висновок щодо розробленості в цілому її нормативно-правового забезпечення та визначено перспективи його удосконалення, зокрема, щодо конкретизації правового статусу суб’єктів дуальної освіти; актуалізовано необхідність якісних структурних змін навчальних планів та освітньо-професійних програм підготовки фахівців з метою подолання відірваності теорії від практики; охарактеризовано основні труднощі у впровадженні цієї форми здобуття освіти та шляхи їх подолання на прикладі підготовки майбутніх юристів; наголошується щодо доцільності посилення співпраці закладів освіти з роботодавцями, сприяння їх зацікавленості в результатах якісного виконання здобувачами освіти теоретичних та практичних модулів освітньо-професійних програм через інформаційні кампанії для представників роботодавців та бізнесу щодо залучення студентів до виробничих процесів, а також запровадження нових програм стажування; зроблено висновок, що важливою умовою ефективності дуальної освіти є формування нової культури учнівства та освітнього середовища, в якому практичний складник буде вмотивовано необхідним та не поступатиметься за престижем академічному. Обговорення: перспективи розбудови дуальної освіти актуалізують питання використанні зарубіжного досвіду в умовах вітчизняної освітньої системи з урахуванням її особливостей та культурно-освітніх традицій, зокрема, щодо співвідношення та статусу теоретичних та практичних складників освітнього процесу.
Посилання
Аляб’єва С.С., Коваль К.О., Мензул О.М. Працевлаштування випускників вищих навчальних закладів: проблеми та державний інструментарій їх вирішення. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2014. № 1. С. 128-134.
Аналітична та статистична інформація. URL: https://www.dcz.gov.ua/ analitics/68 (дата звернення: 26.04.2020).
Звіт за результатами аналітичного дослідження «Знання та навички випускників юридичних факультетів та закладів вищої освіти через призму відповідності потребам ринку праці». URL: https://uba.ua/documents/ ZVIT_ Jurosvita.pdf (дата звернення: 26.04.2020).
Найкращий роботодавець 2018 – дослідження вподобань студентів. URL: https://eba.com.ua/najkrashhyj-robotodavets-2018-doslidzhennya-vpodoban-studentiv (дата звернення: 26.04.2020).
Освітньо-професійна програма «Правознавство» Першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 081 «Право» (шифр та найменування спеціальності) галузі знань 08 «Право» (шифр та найменування галузі) освітня кваліфікація: Бакалавр з права (найменування кваліфікації). URL: https:// nau.edu.ua/download/Quality%20Assurance_ukr/EKTS/OPP_2019/YF_YI/1_081_bak.pdf (дата звернення: 26.04.2020).
Про вищу освіту: Закон України від 01 лип. 2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 26.04.2020).
Про зайнятість населення: Закон України від 04 лип. 2013 р. № 406-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17 (дата звернення: 26.04.2020).
Про освіту: Закон України від 05 вер. 2017 р. № 2145-VIIІ. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/392-20 (дата звернення: 26.04.2020).
Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 вер. 2018 р. № 660-р. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/660-2018 (дата звернення: 26.04.2020).
Соціально-економічний портрет студентів: результати опитування / І. Когут, І. Самохін, М. Куделя, Т. Жерьобкіна, Є. Стадний. URL: https://www.cedos.org.ua/ uk/articles/sotsialno-ekonomichnyi-portret-studentiv-rezultaty-opytuvannia (дата звернення: 26.04.2020).
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 081 «Право» галузі знань 08 «Право» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. URL: https://mon. gov.ua/storage/app/media/ vishcha-osvita/standarty (дата звернення: 26.04.2020).
Fässler J. Implementing the dual education system: the success, the challenges and the futureі. URL: https://www.alpla.com/en/blog/2018/03/ (дата звернення: 26.04.2020).
Hanushek E.A. Dual education: Europe’s secret recipe? URL: http://hanushek. stanford.edu/publications/dual-education-europes-secret-recipe (дата звернення: 26.04.2020).
Niranjan A. What is Germany’s dual education system – and why do other countries want it? URL: https://www.dw.com/en/what-is-germanys-dual-education-system-and-why-do-other-countries-want-it/a-42902504 (дата звернення: 26.04.2020).
References
Aliabieva S.S., Koval K.O., Menzul O.M. Pratsevlashtuvannia vypusknykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv: problemy ta derzhavnyi instrumentarii yikh vyrishennia. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu. 2014. № 1. S. 128-134.
Analitychna ta statystychna informatsiia. URL: https://www.dcz.gov.ua/ analitics/ 68 (data zvernennia: 26.04.2020).
Zvit za rezultatamy analitychnoho doslidzhennia «Znannia ta navychky vypusknykiv yurydychnykh fakultetiv ta zakladiv vyshchoi osvity cherez pryzmu vidpovidnosti potrebam rynku pratsi». URL: https://uba.ua/documents/ ZVIT_Jurosvita.pdf (data zvernennia: 26.04.2020).
Naikrashchyi robotodavets 2018 – doslidzhennia vpodoban studentiv. URL: https://eba.com.ua/najkrashhyj-robotodavets-2018-doslidzhennya-vpodoban-studentiv (data zvernennia: 26.04.2020).
Osvitno-profesiina prohrama «Pravo-znavstvo» Pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 081 «Pravo» (shyfr ta naimenuvannia spetsialnosti) haluzi znan 08 «Pravo» (shyfr ta naimenuvannia haluzi) osvitnia kvalifikatsiia: Bakalavr z prava (naimenuvannia kvalifikatsii). URL: https://nau. edu.ua/download/ Quality%20 Assurance_ukr/ EKTS/OPP_2019/YF_YI/1_081_bak.pdf (data zvernennia: 26.04.2020).
Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01 lypn. 2014 r. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (data zvernennia: 26.04.2020).
Pro zainiatist naselennia: Zakon Ukrainy vid 04 lyp. 2013 r. № 406-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17 (data zvernennia: 26.04.2020).
Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05 veres. 2017 r. № 2145-VIII. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/392-20 (data zvernennia: 26.04.2020).
Pro skhvalennia Kontseptsii pidhotovky fakhivtsiv za dualnoiu formoiu zdobuttia osvity: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 19 veres. 2018 r. № 660-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018 (data zvernennia: 26.04.2020).
Sotsialno-ekonomichnyi portret studentiv: rezultaty opytuvannia / I. Kohut, I. Samokhin, M. Kudelia, T. Zherobkina, Ye. Stadnyi. URL: https://www.cedos.org.ua/ uk/articles/sotsialno-ekonomichnyi-portret-studentiv-rezultaty-opytuvannia (data zvernennia: 26.04.2020).
Standart vyshchoi osvity za spetsialnistiu 081 «Pravo» haluzi znan 08 «Pravo» dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity. URL: https://mon.gov.ua/ storage/app/media/vishcha-osvita/standarty (data zvernennia: 26.04.2020).
Fässler J. Implementing the dual education system: the success, the challenges and the futurei. URL: https://www.alpla.com/en/blog/2018/03/ (data zvernennia: 26.04.2020).
Hanushek E.A. Dual education: Europes secret recipe? URL: http://hanushek. stanford.edu/publications/dual-education-europes-secret-recipe (data zvernennia: 26.04.2020).
Niranjan A. What is Germanys dual education system – and why do other countries want it? URL: https://www.dw.com/en/what-is-germanys-dual-education-system-and-why-do-other-countries-want-it/a-42902504 (data zvernennia: 26.04.2020).