The prospects of national scientific and educational field innovative development in the dimension of modern legislation
DOI:
https://doi.org/10.18372/2307-9061.39.10631Keywords:
innovative scientific educational activity, legislation about education, improvement of the normative and legalAbstract
Scientific problem of improving regulatory support in the context of the development of innovative research and education in Ukraine is actualized in the article. The author focuses on the fact that in conditions of innovative type of progress the key task of higher education is formation of personality with an innovative type of thinking, who is ready to comprehend and solve problems in a globalized world. In the article it is proved that one of the main factors of transformation of national science and education, its integration into the international innovation space is the developing of a modern regulatory and legal field. It is noted that the new conditions qualitatively change the function of the legislation on education. In particular, in addition to traditional regulatory and security should be considered predictive function, which is the new legal framework encourages innovative development of the industry.
The features of the introduction of innovation in the category of regulatory support for research and education sector were showing in the article. It is noted that in Ukraine as a whole formed a relatively independent branch of legislation on education, based on the Constitution of Ukraine and is the law of Ukraine "On Education", "On Higher Education", "On scientific and technical activity" and other legal acts which reflected the problem of innovation. The author detected factors that hinder the achievement of strategic results in innovative research and educational activities and proposed mechanisms to minimize their impact. Proved that one of the main conditions for effective action legislation on education in terms of innovation is to complete the implementation of the Law of Ukraine "On Higher Education" and "On Scientific and Scientific-Technical Activity" as well as a new edition of the "Law on Education", improving other regulatory legal acts exceeded their regulatory capacity.
References
Бахрушин В. Закон «Про вищу освіту»: проблеми імплементації / В. Бахрушин [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// education-ua.org/ua/articles/443-zakon-pro-vishchu-osvitu-problemi-implementatsiji.
Впровадження Національної рамки кваліфікацій [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ipq.org.ua/ua/research/formuvanniya/34.
Головко С. Г. Імплементація Закону України «Про вищу освіту»: завдання та механізми реалізації / С. Г. Головко // Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право»: зб. наук. праць. – К.: НАУ, 2015. – № 1 (34). – С. 24-29.
Губерська Н. Л. Адміністративні процедури у сфері вищої освіти: теоретико-правове дослідження: монографія / Н. Л. Губерська [текст]. – Х.: Панов, 2015. – 508 с.
Губерська Н. Л. Основні етапи розвитку нормативно-правового регулювання адміністративно-процедурної діяльності у сфері вищої освіти в Україні / Н. Л. Губерська [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://applaw.knu.ua/index.php/arkhiv-nomeriv/1-11-2015/item/431.
Гусаров С. М. Законодавство України про вищу освіту та актуальні проблеми його розвитку / С. М. Гусаров // Вісник ХНУВС. – 2013. – № 1 (60). – С. 7-12.
Про вищу освіту: Закон України від 17 січня 2002 р. № 2984-III [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2984-14.
Про вищу освіту: Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Про наукову і науково-технічну діяльність: Закон України від 26 листопада 2015 р. № 848- VIII // Відомості Верховної Ради України. – 2016. – № 3. – Ст. 25.
Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи: монографія / за ред. П. Ю. Сауха. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2011. – 444 с.
Красняков Є. Парламентські слухання з питань освіти як чинник удосконалення державної політики в галузі освіти України / Є. Красняков, С. Кузнєцова [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.viche.info/journal/3970.
Красняков Є. В. Перспективи освітянського законодавства України / Є. В. Красняков [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.academy.gov.ua/ej/ej10/doc_pdf/Krasniakov.pdf.
Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти: Стратегія. Реалізація. Ре-зультати / В. Г. Кремень [текст]. – К.: Грамота, 2005. – 447 с.
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.meduniv.lviv.ua/files/info/nats_ strategia.pdf.
Про Рекомендації парламентських слухань на тему: «Правове забезпечення реформи освіти в Україні»: Постанова Верховної Ради України від 16.03.2016 № 1031-VIII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 1031-19.
Про Рекомендації парламентських слухань «Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в Україні»: Постанова Верховної Ради України від 04.06.2004 № 1755-IV [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1755-iv.
Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в Україні / Матеріали парламентських слухань у Верховній Раді України 13 травня 2004 р. – К.: Парламентське вид-во, 2004. – 184 с.
Про заходи щодо вдосконалення системи вищої освіти України: Указ Президента України від 17 лютого 2004 р. № 199/2004 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/199/2004.