SOCIAL NETWORKS AS A FACTOR OF INFLUENCE ON THE FORMATION OF THE IMAGE OF THE INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.18372/2307-9061.75.20235Keywords:
Internet, social networks, institutions of higher education, image formation, means of communicationAbstract
The purpose of the article is to analyze the influence of social networks on the formation of the image of a higher education institution. Research methods: documentary analysis, summarization of legal information, information from the sphere of social networks distribution, as well as the practice of using social networks to form a positive image of a higher education institution. Results: social networks are the most effective means of communication on the Internet, a way to quickly convey and distribute information to a wide range of people, are characterized by relatively low cost, targeting target visitors. Like any supplier of goods, works, and services, a higher educational institution needs advertising to promote its educational services. Instead, traditional channels of communication and usual methods of attracting applicants to higher education institutions due to one-time visits of teachers to the school, open days, etc., have recently lost their effectiveness. Therefore, the formation of positive images of higher educational institutions in social networks is promising and useful. An image is an image of a famous person or thing that is created by mass media, literature, imagination or the individual himself. This is the image that the organization creates about itself in the subconscious of consumers: about the prestige of the brand, about the quality of manufactured products or services in the eyes of consumers, partners, investors and the public. The factor of orientation of the majority of young people on social networks and the factor of orientation of attracting entrants to higher educational institutions specifically to young people effectively coincide in order to achieve the goals of the advertising entrance campaign. Discussion: an image is an image of a famous person or thing that is created by mass media, literature, imagination, or the individual himself. Since such images are most naturally transmitted and distributed on the Internet, such images-images become a meaningful part of social networks.
References
Хатько А.В., Алєксєєва Г.М. Соціальні мережі як сучасний засіб залучення абітурієнтів до ВНЗ. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. 2015. Вип. 1. С. 285-293.
Хатько А.В. Соціальні мережі як ефективний засіб популяризації хортингу – національного виду спорту України. Теорія і методика хортингу. 2014. Вип. 2. С. 183-191.
Переваги соціальних мереж для малого бізнесу. WebBook. 15.11.2023. URL: https://webbookstudio.com/ua/articles/the-benefits-of-social-media-for-small-businesses/ (дата звернення: 30.06.2025).
Батичко Г.І., Велієва О.Р. Соціальні мережі як чинник формування позитивного іміджу та простір позиціонування університету на ринку освітянських послуг. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: філософія, культурологія, соціологія. 2012. Вип. 3. С. 17-25.
Барна Н.В. Іміджелогія: навч. посіб. для дистанційного навчання / за наук. ред. В.М. Бебика. Київ: Університет «Україна», 2008. 217 с.
Почепцов Г. Комунікативні технології двадцятого століття. Київ: Ваклер, 1999. 352 с.
Rating Up. Формування позитивного іміджу в Інтернеті. URL: https://ratingup.pro/articles/polozhitelnyy-imidzh (дата звернення: 30.06.2025).
Федоренко О. Соціальні мережі як інструмент популяризації Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського. Наукові праці Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського. 2013. Вип. 36. С. 237-241.
Дідик Л.А. Інтернет-комунікації vs соціальні мережі: причини «popularization». Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2013. Вип. 14. С. 84-93.
Berger A. Media and Communication Research Methods. London. 2000.
Buckalew J., Wulfemeyer T. Mass Media in the New Millennium: Structures, Functions, Issues and Ethics. USA. 2005.
Вальковський Б. Як соціальні мережі впливають на суспільство та бізнес. IN PROJECT. 02.10.2023. URL: https://inproject. org/en/vplyv-soczialnuh-merezh-na-suspilstvo-i-biznes/ (дата звернення: 30.06.2025).
Почепцов Г. Інформаційні війни. Новий інструмент політики. Алгоритм. 2015. 256 с. URL: http://loveread.ec/read_book.php? id=46396&p=1 (дата звернення: 30.06.2025).
Снопок О. Telegram, YouTube чи TikTok: звідки українці дізнаються новини. Українська правда. 26.07.2024. URL: https://www.pravda. com.ua/ columns/2024/07/26/7467557/ (дата звернення: 30.06.2025).
Андрущак І. Яка соціальна мережа найкраще підійде для просування вашого бізнесу? [M]SYSTEM. 21.08.2020. URL: https://msystem.ua/ua/jaka-socialna-merezha-najkrashhe-pidijde-dlja-prosuvannja-vashogo-biznesu/ (дата звернення: 30.06.2025).
Крижний А. Держслужбовцям і військовим заборонили використання Telegram на службі. Економічна правда. 20.09.2024. URL: https://epravda.com.ua/news/2024/09/20/719593/ (дата звернення: 30.06.2025).
У КНУ ім. Шевченка та НАУ викладачам заборонили користуватися Telegram. БУКВИ. 05.11.2024. URL: https://bukvy.org/u-knu-im-shevchenka-ta-nau-vykladacham-zaboronyly-korystuvatysya-telegram/ (дата звернення: 30.06.2025).
Безпека мобільних пристроїв: наук.-практ. посіб. / упоряд.: М.Г. Вербенський, В.О. Криволапчук, Д.В. Смерницький та ін. Київ: «Видавництво Людмила», 2023. 100 с.
References
Khatko A.V., Alieksieieva H.M. Sotsialni merezhi yak suchasnyi zasib zaluchennia abituriientiv do VNZ. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Ser.: Pedahohichni nauky. 2015. Vyp. 1. S. 285-293.
Khatko A.V. Sotsialni merezhi yak efektyvnyi zasib populiaryzatsii khortynhu – natsionalnoho vydu sportu Ukrainy. Teoriia i metodyka khortynhu. 2014. Vyp. 2. S. 183-191.
Perevahy sotsialnykh merezh dlia maloho biznesu. WebBook. 15.11.2023. URL: https://webbookstudio.com/ua/articles/the-benefits-of-social-media-for-small-businesses/ (date of application – 06/30/2025).
Batychko H.I., Veliieva O.R. Sotsialni merezhi yak chynnyk formuvannia pozytyvnoho imidzhu ta prostir pozytsionuvannia universytetu na rynku osvitianskykh posluh. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: filosofiia, kulturolohiia, sotsiolohiia. 2012. Vyp. 3. S. 17-25.
Barna N.V. Imidzhelohiia: navch. posib. dlia dystantsiinoho navchannia / za nauk. red. V.M. Bebyka. Kyiv: Universytet «Ukraina», 2008. 217 s.
Pocheptsov G. Komunikatyvni tekhnolohii dvadtsyatoho stolittia. Kyiv: Vakler, 1999. 352 s.
Rating Up. Formuvannya pozytyvnoho im-idzhu v Interneti. URL: https://ratingup.pro/ articles/polozhitelnyy-imidzh (date of application – 06/30/2025).
Fedorenko O. Sotsialni merezhi yak instrument populiaryzatsii Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho. Naukovi pratsi Natsionalnoi biblioteky Ukrainy im. V.I. Vernadskoho. 2013. Vyp. 36. S. 237-241.
Didyk L.A. Internet-komunikatsii vs sotsialni merezhi: prychyny «popularization». Mizhnarodnyi naukovyi forum: sotsiolohiia, psykholohiia, pedahohika, menedzhment. 2013. Vyp. 14. S. 84-93.
Berger A. Media and Communication Research Methods. London. 2000.
Buckalew J., Wulfemeyer T. Mass Media in the New Millennium: Structures, Functions, Issues and Ethics. USA. 2005.
Valkovskyi B. Yak sotsialni merezhi vplyvaiut na suspilstvo ta biznes. IN PROJECT. 02.10.2023. URL: https://inproject.org/en/vplyv-soczialnuh-merezh-na-suspilstvo-i-biznes/ (date of application – 06/30/2025).
Pocheptsov G. Informatsiyni viyny. Novyy instrument polityky. Alhorytm. 2015. 256 s. URL: http://loveread.ec/read_book.php?id=46396&p=1 (date of application – 06/30/2025).
Snopok O. Telegram, YouTube chy TikTok: zvidky ukraintsi diznaiutsia novyny. Ukrainska pravda. 26.07.2024. URL: https://www.pravda. com.ua/columns/ 2024/07/26/7467557/ (date of application – 06/30/2025).
Andrushchak I. Yaka sotsialna merezha naikrashche pidiide dlia prosuvannia vashoho biznesu? [M]SYSTEM. 21.08.2020. URL: https://msystem.ua/ua/jaka-socialna-merezha-najkrashhe-pidijde-dlja-prosuvannja-vashogo-biznesu/ (date of application – 06/30/2025).
Kryzhnyi A. Derzhsluzhbovtsiam i viiskovym zaboronyly vykorystannia Telegram na sluzhbi. Ekonomichna pravda. 20.09.2024. URL: https://epravda.com.ua/news/2024/09/20/719593/ (date of application – 06/30/2025).
U KNU im. Shevchenka ta NAU vykladacham zaboronyly korystuvatysia Telegram. BUKVY. 05.11.2024. URL: https://bukvy.org/u-knu-im-shevchenka-ta-nau-vykladacham-zaboronyly-korystuvatysya-telegram/ (date of application – 06/30/2025).
Bezpeka mobilnykh prystroiv: nauk.-prakt. posib. / uporiad.: M.H. Verbenskyi, V.O. Kryvolapchuk, D.V. Smernytskyi ta in. Kyiv: «Vydavnytstvo Liudmyla», 2023. 100 s.