LEGAL REGULATION OF RELATIONS BETWEEN THE UKRAINIAN PARLIAMENT COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS AND PUBLIC ADMINISTRATION BODIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.75.20209

Keywords:

Ukrainian Parliament Commissioner for Human Rights, public administration bodies, parliamentary control, human rights protection activities, legislative regulation, administrative liability, monitoring visits

Abstract

Purpose: the article is dedicated to a comprehensive analysis of the legislative regulation of the interaction between the Ukrainian Parliament Commissioner for Human Rights (Ombudsman) and public administration bodies. The main objective is to identify normative gaps and contradictions that impede the effective implementation of parliamentary control in the sphere of human rights protection. Additionally, the research aims to formulate practical recommendations for improving the legal mechanism governing interactions between the Ombudsman and government bodies, which will enhance the overall level of protection and enforcement of human rights in the context of contemporary challenges, such as digital transformation, decentralization reform, and international integration. Research methods: a comprehensive methodological approach has been applied, encompassing formal-legal analysis of legislative and regulatory acts of Ukraine (including the Constitution of Ukraine, the Law of Ukraine "On the Ukrainian Parliament Commissioner for Human Rights" dated December 23, 1997, No. 776/97-VR), as well as administrative-legal regulations. Comparative legal analysis was employed to examine international human rights standards, including the Universal Declaration of Human Rights (1948), the European Convention on Human Rights (1950), and the Paris Principles ("Principles relating to the Status of National Institutions for Human Rights") approved by the Vienna World Conference on Human Rights and the UN General Assembly in 1993. The statistical method was used to evaluate the effectiveness of human rights activities based on official data published by the Ombudsman’s Office. Additionally, logical and systemic methods were employed to develop conclusions and recommendations. Results: the conducted analysis revealed several systemic deficiencies within the legal framework governing the activities of the Ombudsman. These primarily include insufficiently imperative powers granted to the Ombudsman, ineffective sanction policies (fines ranging from 100 to 200 non-taxable minimum incomes), unclear procedures for communication and cooperation with public authorities, and the lack of mandatory implementation of the Ombudsman’s recommendations in the legislative drafting process. Examination of statistical data for 2023 demonstrated the considerable scale of the Ombudsman’s activities (over 19,000 inquiries, 188 formal submissions, and more than 3,000 monitoring visits), yet the low implementation rate of recommendations indicates significant limitations in the institution’s actual influence on remedying human rights violations. Discussion: to address these identified problems, specific legislative improvements have been proposed. In particular, the research substantiates the necessity of legally defining the concept of the "Ombudsman’s inquiry" with imperative force, significantly increasing fines for non-compliance with lawful requirements of the Ombudsman, granting the Ombudsman the authority to initiate disciplinary and criminal proceedings in cases of serious human rights violations, and formalizing the obligatory participation of the Ombudsman in legislative drafting processes. Implementing these changes has the potential to significantly strengthen parliamentary oversight and enhance the effectiveness of the Ombudsman’s activities, thereby positively impacting the overall state of human rights protection in Ukraine.

Author Biography

Andrii Bagmet, Vadym Hetman Kyiv National University of Economics

higher education student of the third (educational and scientific) level

References

Марцеляк О.В. Функції омбудсмана. Право і безпека. 2003. Т. 2. № 4. С. 61-67.

Марцеляк О.В. Конституційно-правовий статус інституту омбудсмана: світовий досвід та українська модель: дис. … д-ра юрид. наук: спец. 12.00.02. Одеса, 2004. 473 с.

Заблоцька Н.В. Інститут уповноваженого з прав людини як предмет політичного дослідження. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України. 2010. № 1. С. 241-250.

Конституція України: Закон України від 28 черв. 1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини: Закон України 23 груд. 1997 р. № 776/97-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1998. № 20. Ст. 99.

Загальна декларація прав людини: Декларація Орг. Об’єдн. Націй від 10 груд. 1948 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/ 995_015#Text (дата звернення: 30.04.2025).

Міжнародний пакт про громадянські і політичні права: Пакт Орг. Об’єдн. Націй від 16 груд. 1966 р.: станом на 19 жовт. 1973 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 995_043#Text (дата звернення: 30.04.2025).

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод: Конвенція Ради Європи від 04 лист. 1950 р.: станом на 1 серп. 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text (дата звернення: 30.04.2025).

Principles relating to the Status of National Institutions (The Paris Principles). https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/principles-relating-status-national-institutions-paris (дата звернення: 30.04.2025).

Щорічна доповідь Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні у 2023 році. Доповідь Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (б. д.) (Україна). URL: https://ombudsman.gov.ua/report-2023/images/ documents/annual-report-2023.pdf (дата звернення: 30.04.2025).

Не забезпечено право затриманих осіб на захист від катування: результати повторного моніторингового візиту до Відділу поліції № 4 Шевченківського УП ГУНП у м. Києві. (б. д.). Уповноважений Верховної Ради України з прав людини – Головна. URL: https:// ombudsman.gov.ua/uk/news_details/ne-zabezpecheno-pravo-zatrimanih-osib-na-zahist-vid-katuvannya-rezultati-povtornogo-monitoringovogo-vizitu-do-viddilu-policiyi-4-shevchenkivskogo-gunp-u-m-kiyevi (дата звернення: 30.04.2025).

References

Martseliak O.V. Funktsii ombudsmana. Pravo i bezpeka. 2003. T. 2. No. 4. S. 61-67.

Martseliak O.V. Konstytutsiino-pravovyi status instytutu ombudsmana: svitovyi dosvid ta ukrainska model: dys. … d-ra yuryd. nauk: spets. 12.00.02. Odesa, 2004. 473 s.

Zablotska N.V. Instytut upovnovazhenoho z prav liudyny yak predmet politychnoho doslidzhennia. Naukovi zapysky Instytutu politychnykh i etnonatsionalnykh doslidzhen im. I.F. Kurasa NAN Ukrainy. 2010. No. 1. S. 241-250.

Konstytutsiia Ukrainy: Zakon Ukrainy vid 28 cherv. 1996 r. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 1996. No. 30. Art. 141.

Pro Upovnovazhenoho Verkhovnoi Rady Ukrainy z prav liudyny: Zakon Ukrainy vid 23 hrud. 1997 r. No. 776/97-VR. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 1998. No. 20. Art. 99.

Zahalna deklaratsiia prav liudyny: Deklaratsiia Orh. Obiedn. Natsii vid 10 hrud. 1948 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text (accessed April 30, 2025).

Mizhnarodnyi pakt pro hromadianski i politychni prava: Pakt Orh. Obiedn. Natsii vid 16 hrud. 1966 r. stanom na 19 zhovt. 1973 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_043#Text (accessed April 30, 2025).

Konventsiia pro zakhyst prav liudyny i osnovopolozhnykh svobod: Konventsiia Rady Yevropy vid 4 lyst. 1950 r. stanom na 1 serp. 2021 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text (accessed April 30, 2025).

Principles relating to the Status of National Institutions (The Paris Principles). URL: https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/principles-relating-status-national-institutions-paris (accessed April 30, 2025).

Shchorichna dopovid Upovnovazhenoho Verkhovnoi Rady Ukrainy z prav liudyny pro stan doderzhannia ta zakhystu prav i svobod liudyny i hromadianyna v Ukraini u 2023 rotsi (Annual report of the Ukrainian Parliament Commissioner for Human Rights, 2023). URL: https://ombudsman.gov.ua/report-2023/images/ documents/annual-report-2023.pdf (accessed April 30, 2025).

Ne zabezpecheno pravo zatrymanykh osib na zakhyst vid katuvannia: rezultaty povtornoho monitorynhovoho vizytu do Viddilu politsii № 4 Shevchenkivskoho UP HUNP u m. Kyievi. Ukrainian Parliament Commissioner for Human Rights (n.d.). URL: https://ombudsman.gov.ua/uk/ news_details/ne-zabezpecheno-pravo-zatrimanih-osib-na-zahist-vid-katuvannya-rezultati-povtornogo-monitoringovogo-vizitu-do-viddilu-policiyi-4-shevchenkivskogo-gunp-u-m-kiyevi (accessed April 30, 2025).

Published

2025-06-30

How to Cite

Bagmet, A. (2025). LEGAL REGULATION OF RELATIONS BETWEEN THE UKRAINIAN PARLIAMENT COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS AND PUBLIC ADMINISTRATION BODIES. Scientific Works of Kyiv Aviation Institute. Series Law Journal "Air and Space Law", 2(75), 23–30. https://doi.org/10.18372/2307-9061.75.20209

Issue

Section

THEORY AND HISTORY OF STATE AND LAW