ACCREDITATION OF THE EDUCATIONAL PROGRAM OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION AS AN ADMINISTRATIVE PROCEDURE
DOI:
https://doi.org/10.18372/2307-9061.73.19477Keywords:
accreditation of an educational program, administrative procedure, quality of higher educationAbstract
Purpose: to analyze the scientific-theoretical, methodological-organizational and regulatory support for the accreditation of an educational program of a higher education institution as an administrative procedure. Research methods: comparative, analytical-synthetic, comparativist, generalization and systematization. Results: the relevance of the accreditation of an educational program of a higher education institution as a significant factor in ensuring the quality of educational services and the quality of education in general is substantiated, an analysis and generalization of international experience in ensuring quality through the use of accreditation procedures is carried out, accreditation is studied in the status of an administrative procedure, which requires additional scientific and legislative support. Discussion: it was found that studies of the regulatory and legal regulation of the accreditation procedure in higher education in other countries indicate a strong experience gained in this direction, which is characterized by unity in confirming the high relevance of accreditation procedures and general approaches to their implementation, which are characterized by the ramifications of the system of entities providing accreditation services and certain differences in its time dimension and purpose. It was determined that the main features of the administrative procedure, which include normalization, publicity and subjectivity, phasing and sequence of actions, as well as the adoption of authoritative management decisions through the exercise of the powers of officials, can be fully attributed to the accreditation of educational programs. It was proven that the studies of administrative scientists substantiate the status of accreditation of educational programs as an administrative procedure that has a dispositive nature and is used as a tool of public administration of higher education provision. At the same time, the normalization of the above-mentioned status requires additional scientific and legislative support and careful development of the procedure for its implementation.
References
Вербняк І.А. Акредитація як шлях забезпечення якості вищої освіти (на основі педагогічного досвіду США). Дидаскал. 2016. № 16. С. 307-311. URL: http://dspace.pnpu.edu. ua/handle/123456789/12704 (дата звернення: 27.11.2024).
Воробйова О. Державне управління вищою освітою у США крізь призму акредитації. Науковий вісник: Державне управління. 2022. № 1(11). С. 28–41. DOI: https://doi.org/10.33269/ 2618-0065-2022-1(11)-28-41 (дата звернення: 27.11.2024).
Ковтунець В. Система забезпечення якості вищої освіти у США. Розвиток системи забезпечення якості вищої освіти в Україні: інформаційно-аналітичний огляд / за заг. ред. С. Калашнікової та В. Лугового. Київ: ДП «НВЦ «Пріоритети», 2015. С. 31-33. URL: https://heqes.kubg.edu.ua/wp-content/uploads /2017/10/Rozvytok_Systemy_Zabezpechennya_ Yakosti_HERE-1.pdf (дата звернення: 27.11.2024).
Шевцов А.Г., Подольчак Н.Ю. Акредитація ВНЗ та діяльність акредитаційних організацій у Сполучених Штатах Америки. Львів: Львівська полiтехнiка, 2015. URL: https://ena. lpnu.ua:8443/server/api/core/bitstreams/6079df3e-1b63-4e6f-853f-dbdd97f1a5 f4/content (дата звернення: 29.11.2024).
Калашнікова С., Курбатов С., Прохор І. Механізми вдосконалення якості вищої освіти: досвід Сполученого Королівства. Розвиток системи забезпечення якості вищої освіти в Україні: інформаційно-аналітичний огляд / за заг. ред. С. Калашнікової та В. Лугового. Київ: ДП «НВЦ «Пріоритети», 2015. С. 19-23. URL: https://heqes.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2017/10/Rozvytok_Systemy_ Zabezpechennya_Yakosti_HERE-1.pdf (дата звернення: 27.11.2024).
Авшенюк Н. Як забезпечити якісну підготовку вчителів: секрети інституційної акредитації британських університетів. Професійна і неперервна освіта. Польсько-український науковий щорічник. 2019. № 4. С. 361-373. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/ eprint/729426/1/%D0%A9%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%BF%D0%BE%D0%BB.-%D1%83% D0% BA%D1%80._5_2020.pdf#page=363 (дата звернення: 27.11.2024).
Золотарьова І. Оцінювання якості освітніх програм: досвід Швеції. Розвиток системи забезпечення якості вищої освіти в Україні: інформаційно-аналітичний огляд / за заг. ред. С. Калашнікової та В. Лугового. Київ: ДП «НВЦ «Пріоритети», 2015. С. 24-26. URL: https://heqes.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/ 2017/10/Rozvytok_Systemy_Zabezpechennya_Yakosti_HERE-1.pdf (дата звернення: 27.11.2024).
Сачко Д.В. Публічне управління системою забезпечення якості історичної вищої освіти України. Таврійський науковий вісник. Серія: Публічне управління та адміністрування. 2023. № 3. С. 42-48. DOI: https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2023.3.6.
Батракова А. Аналіз системи внутрішнього забезпечення якості вищої освіти. Харківський національний автомобільно-дорожній університет. 2021. URL: https://api.dspace. kha-di.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/2cff5b7d-0e4e-4b07-8aa0-fc54b93aea9c/content (дата звернення: 29.11.2024).
Романова Г.М., Єршова Л.М. Акредитація освітньої програми: європейський підхід. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2019. № 1(1). С. 1-3. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2019-1-1-5-1.
Перепелиця О.О., Яремій І.М., Косу-ба Р.Б., Гордієнко В.В. Доступність та висвітлення результатів діяльності академічного персоналу кафедри для визнання результатів навчання при акредитації освітньої програми. World science: problems, prospects and innovations. Proceedings of the 10th International scientific and practical conference. Perfect Publishing. Toronto, Canada. 2021. Pp. 446-453. URL: https://sci-conf.com.ua/x-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-world-science-problems-prospects-and-innovations-16-18-iyunya-2021-goda-toronto-kanada-arhiv/ (дата звернення: 29.11.2024).
Кірдан О.П. Якість професійної підготовки майбутніх економістів у контексті акредитації освітніх програм і розвитку внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 70. С. 122-127. URL: https://www.chasopys. ps.npu.kiev.ua/ archive/70-2019/70-2019.pdf (дата звернення: 29.11.2024).
Губерська Н.Л. Види адміністративних процедур у сфері вищої освіти. Науковий вісник Академії муніципального управління: Серія «Право». 2015. Вип. 2. С. 36-40.
Губерська Н.Л. Акредитація освітньої програми як вид адміністративної процедури у сфері вищої освіти України. Науковий вісник Академії муніципального управління: Серія «Право». 2015. Вип. 1. Ч. 1. С. 90-96.
Юровська В.В. Диспозитивна складова частина системи забезпечення якості освіти за законодавством України. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Юридичні науки. 2018. Вип. 1. Т. 2. С. 39-42.
Яра О.С. Акредитація освітніх правових програм як інструмент публічного адміністрування забезпечення вищої юридичної освіти в Україні. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2020 № 48. Т. 2. С. 35-38. DOI: https://doi.org/10.32841/2307-1745.2020.48-2.7 (дата звернення: 29.11.2024).
Легенький М.І. Наукові та практичні аспекти запровадження нормативно-правового регулювання адміністративних процедур. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Юридичні науки». 2023. № 1(59). С. 27-34. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2308-2023-1-8529.
Про адміністративну процедуру: Закон України від 17 лют. 2022 р. № 2073-IX. Редакція від 01.01.2024. URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/2073-20#Text (дата звернення: 27.11.2024).
Лук’янець Д.М. Дискреційні повноваження в контексті правового регулювання адміністративної процедури. Проблеми законності. 2023. Вип. 163. С. 111–127. DOI: https://doi.org/10.21564/2414-990X.163.292134 (дата звернення: 29.11.2024).
Рекомендація № R (80) 2 Комітету Міністрів Ради Європи стосовно здійснення адміністративними органами дискреційних повноважень (Прийнята Комітетом Міністрів 11 берез. 1980 р. на 316-му засіданні Заступ-ників Міністрів) (неофіційний переклад). URL: https://hcj.gov.ua/sites/default/files/field/ rada_yevropy_rekomendaciya_r_80_2_3.pdf (дата звернення: 29.11.2024).
Тимощук В. Теоретичні та практичні виклики становлення загальної адміністративної процедури в Україні. Право України. 2021. № 10. С. 28-43. DOI: 10.33498/louu-2021-10-028.
Соловйова О.М. Деякі міркування про принципи адміністративної процедури. Проблеми законності. 2023. Вип. 163. С. 248-266. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/6911/1c0aea49ec2816a0fa5ac230beae4c0e39c5.pdf (дата звернення: 29.11.2024).
Про затвердження Положення про Апеляційну палату Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 21 груд. 2023 р. № 1551. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 лют. 2024 р. за № 179/41524. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z0179-24#n13 (дата звернення: 27.11.2024).
References
Verbniak I.A. Akredytatsiia yak shliakh zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity (na osnovi pedahohichnoho dosvidu SShA). Dydaskal. 2016. № 16. S. 307-311. URL: http://dspace.pnpu. edu.ua/handle/123456789/12704 (data zvernennia: 27.11.2024).
Vorobiova O. Derzhavne upravlinnia vyshchoiu osvitoiu u SShA kriz pryzmu akredytatsii. Naukovyi visnyk: Derzhavne upravlinnia. 2022. № 1(11). S. 28-41. DOI: https://doi.org/10.33269/2618-0065-2022-1(11)-28-41 (data zvernennia: 27.11.2024).
Kovtunets V. Systema zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity u SShA. Rozvytok systemy zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v Ukraini: informatsiino-analitychnyi ohliad / za zah. red. S. Kalashnikovoi ta V. Luhovoho. Kyiv: DP «NVTs «Priorytety», 2015. S. 31-33. URL: https://heqes.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/ 2017/10/Rozvytok_Systemy_Zabezpechennya_Yakosti_HERE-1.pdf (data zvernennia: 27.11.2024).
Shevtsov A.H., Podolchak N.Yu. Akredytatsiia VNZ ta diialnist akredytatsiinykh orhanizatsii u Spoluchenykh Shtatakh Ameryky. Lviv: Lvivska politekhnika, 2015. URL: https://ena.lpnu.ua: 8443/server/api/core/bitstreams/6079df3e-1b63-4e6f-853f-dbdd97f1a5f4/content (data zvernennia: 29.11.2024).
Kalashnikova S., Kurbatov S., Prokhor I. Mekhanizmy vdoskonalennia yakosti vyshchoi osvity: dosvid Spoluchenoho Korolivstva. Rozvytok systemy zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v Ukraini: informatsiino-analitychnyi ohliad / za zah. red. S. Kalashnikovoi ta V. Luhovoho. Kyiv: DP «NVTs «Priorytety», 2015. S. 19-23. URL: https://heqes.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/ 2017/10/Rozvytok_Systemy_Zabezpechennya_Yakosti_HERE-1.pdf (data zvernennia: 27.11.2024).
Avsheniuk N. Yak zabezpechyty yakisnu pidhotovku vchyteliv: sekrety instytutsiinoi akredytatsii brytanskykh universytetiv. Profesiina i neperervna osvita. Polsko-ukrainskyi naukovyi shchorichnyk. 2019. № 4. S. 361-373. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729426/1/%D0%A9%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%BF%D0%BE%D0%BB.-%D1%83%D0%BA%D1% 80._5_2020.pdf#page=363 (data zvernennia: 27.11.2024).
Zolotarova I. Otsiniuvannia yakosti osvitnikh prohram: dosvid Shvetsii. Rozvytok systemy zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v Ukraini: informatsiino-analitychnyi ohliad / za zah. red. S. Kalashnikovoi ta V. Luhovoho. Kyiv: DP «NVTs «Priorytety», 2015. S. 24-26. URL: https://heqes.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/ 2017/10/Rozvytok_Systemy_Zabezpechennya_Yakosti_HERE-1.pdf (data zvernennia: 27.11.2024).
Sachko D.V. Publichne upravlinnia systemoiu zabezpechennia yakosti istorychnoi vyshchoi osvity Ukrainy. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Publichne upravlinnia ta administruvannia. 2023. № 3. S. 42-48. DOI: https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2023.3.6.
Batrakova A. Analiz systemy vnutrishnoho zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. Kharkivskyi natsionalnyi avtomobilno-dorozhnii universytet. 2021. URL: https://api.dspace.khadi. kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/2cff5b7d-0e4e-4b07-8aa0-fc54b93aea9c/content (data zvernennia: 29.11.2024).
Romanova H.M., Yershova L.M. Akredytatsiia osvitnoi prohramy: yevropeiskyi pidkhid. Visnyk NAPN Ukrainy. 2019. № 1(1). S. 1-3. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2019-1-1-5-1.
Perepelytsia O.O., Yaremii I.M., Kosu-ba R.B., Hordiienko V.V. Dostupnist ta vysvitlennia rezultativ diialnosti akademichnoho personalu kafedry dlia vyznannia rezultativ navchannia pry akredytatsii osvitnoi prohramy. World science: problems, prospects and innovations. Proceedings of the 10th International scientific and practical conference. Perfect Publishing. Toronto, Canada. 2021. Pp. 446-453. URL: https://sci-conf.com.ua/x-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-world-science-problems-prospects-and-innovations-16-18-iyunya-2021-goda-toronto-kanada-arhiv/ (data zvernennia: 29.11.2024).
Kirdan O.P. Yakist profesiinoi pidhotovky maibutnikh ekonomistiv u konteksti akredytatsii osvitnikh prohram i rozvytku vnutrishnoi systemy zabezpechennia yakosti osvitnoi diialnosti. Naukovyi chasopys natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Vyp. 70. 2019. S. 122-127. URL: https://www.chasopys. ps.npu.kiev.ua/archive/70-2019/70-2019.pdf (data zvernennia: 29.11.2024).
Huberska N.L. Vydy administratyvnykh protsedur u sferi vyshchoi osvity. Naukovyi visnyk Akademii munitsypalnoho upravlinnia: Seriia «Pravo». Vyp. 2. 2015. S. 36-40.
Huberska N.L. Akredytatsiia osvitnoi prohramy yak vyd administratyvnoi protsedury u sferi vyshchoi osvity Ukrainy. Naukovyi visnyk Akademii munitsypalnoho upravlinnia: Seriia «Pravo». 2015. Vyp. 1. Ch. 1. S. 90-96.
Yurovska V.V. Dyspozytyvna skladova chastyna systemy zabezpechennia yakosti osvity za zakonodavstvom Ukrainy. Naukovyi visnyi Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Yurydychni nauky. Vyp. 1. T. 2. 2018. S. 39-42.
Yara O.S. Akredytatsiia osvitnikh pravovykh prohram yak instrument publichnoho administruvannia zabezpechennia vyshchoi yurydychnoi osvity v Ukraini. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Yurysprudentsiia. 2020. № 48. T. 2. S. 35-38. DOI: https://doi.org/10.32841/2307-1745.2020.48-2.7
Lehenkyi M.I. Naukovi ta praktychni aspekty zaprovadzhennia normatyvno-pravovoho rehuliuvannia administratyvnykh protsedur. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka». Seriia: «Yurydychni nauky». 2023. № 1(59). S. 27-34. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2308-2023-1-8529.
Pro administratyvnu protseduru: Zakon Ukrainy vid 17.02.2022 № 2073-IX. Redaktsiia vid 01.01.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2073-20#Text (data zvernennia: 27.11.2024).
Lukianets D.M. Dyskretsiini povnovazhennia v konteksti pravovoho rehuliuvannia administratyvnoi protsedury. Problemy zakonnosti. 2023. Vyp. 163. S. 111-127. DOI: https://doi.org/10.21564/2414-990X.163.292134 (data zvernennia: 29.11.2024).
Rekomendatsiia № R (80) 2 Komitetu Ministriv Rady Yevropy stosovno zdiisnennia administratyvnymy orhanamy dyskretsiinykh povnovazhen (Pryiniata Komitetom Ministriv 11 bereznia 1980 roku na 316-mu zasidanni Zastupnykiv Ministriv) (neofitsiinyi pereklad). URL: https://hcj.gov.ua/ sites/default/files/field/ rada_ yevropy_ rekomendaciya_r_80_2_3.pdf (data zvernennia: 29.11.2024).
Tymoshchuk V. Teoretychni ta praktychni vyklyky stanovlennia zahalnoi administratyvnoi protsedury v Ukraini. Pravo Ukrainy. 2021. № 10. S. 28-43. DOI: 10.33498/louu-2021-10-028.
Soloviova O.M. Deiaki mirkuvannia pro pryntsypy administratyvnoi protsedury. Problemy zakonnosti. 2023. Vyp. 163. S. 248-266. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/6911/1c0aea49ec2816a0fa5ac230beae4c0e39c5.pdf (data zvernennia: 29.11.2024).
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro Ape-liatsiinu palatu Natsionalnoho ahentstva iz zab-ezpechennia yakosti vyshchoi osvity: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 21.12.2023 № 1551. Zareiestrovano v Ministerstvi yustytsii Ukrainy 05.02.2024 za № 179/41524. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0179-24#n13 (data zvernennia: 27.11.2024).