PLACE OF THE PRINCIPLE OF GOOD FAITH IN THE SYSTEM OF PRINCIPLES OF ADMINISTRATIVE JUSTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.71.18799

Keywords:

principle of good faith, principles of administrative justice, principles of law, system of principles

Abstract

The purpose of the article is to study the place of the principle of good faith in the system of administrative justice principles. The author notes that the problem of developing effective ways to protect the rights, freedoms and legitimate interests of a person and a citizen, as well as a legal entity, has become an urgent issue for Ukraine since its independence. Research methods: the chosen topic of scientific research requires the use of various scientific methods and approaches to obtain high-quality results. Therefore, the following research methods were used to solve the tasks set: analysis; systematic method; analytical method, etc. Results: considering the experience of Ukraine along with the experience of stable democracies, we can say that our country, in comparison, has passed a very short way of introducing and consolidating democratic traditions and values. Over the years of independence, significant steps have been taken in this direction. However, the problem of forming effective means and measures to protect rights, freedoms, and legitimate interests is still relevant for us. Of all the means and measures to protect the rights, freedoms, and legitimate interests of a person, the most effective and reliable today is the judicial method of protection. Discussion: the protection of human rights, the application of measures of state responsibility for the violation of such rights should not only be declarative constitutional norms, but should be duly guaranteed by appropriate means of public administration. In this aspect, the institution of administrative justice is one of the main guarantees of the implementation of the mechanism of the state’s responsibility to the individual. The functioning of administrative justice is a guarantee of preventing manifestations of bureaucratic arbitrariness and bureaucratic abuse of powers defined by law. And the level of ensuring the rights and freedoms of participants in public legal relations depends on how effective the system of administrative justice is.

Author Biography

Volodymyr Yatsuba, Taras Shevchenko National University of Kyiv

a student of higher education of the third (educational and scientific) level

References

Рибченко А.О. Верховенство права як прин-цип адміністративного судочинства: дис. канд. юрид. наук. Ірпінь, 2013. 196 с.

Руденко А.В. Адміністративне судочин-ство: станов- лення та здійснення: дис. канд. юрид. наук: 12.00.07. Хар- ків, 2006. 210 с.

Авер’янов В.Б. Значення адміністратив-них процедур у реформуванні адміністратив-ного права. Часопис Київськ. ун-ту права. 2009. No 3. С. 8–14.

Потапенко С.В. Сутність та призначення принципів адміністративного судочинства України. Право і безпека. 2010. No 2 (34).

С. 60-64.

Мілієнко О.А. Принципи гласності і відкритості в адміністративному судочинстві України: теорія, досвід реалізації та адаптації до європейських стандартів: автореф. дис. канд. юрид. наук. Запоріжжя, 2016. 18 с.

Перепелюк В.Г. Поняття і принципи адміністративного процесу: питання теорії: дис канд. юрид. наук: 12.00.07. Чернівецький держ. ун-т ім. Юрія Федьковича. Чернівці, 2000. 205 c.

Мілієнко О.А. Принципи адміністра-тивного судочинства та їх класифікація. Пра-во і суспільство. 2016. No 2. С. 132-139.

Смокович М.І. Проблеми розмежування судової юрисдикції та визначення компетенції адміністративних судів: дис. канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2009. 232 с.

Стефанюк В.С. Поняття судового адміністративного процесу та його принципи в адміністративному праві. Вісник Верховного Суду України. 2003. No 5. С. 49–53.

Колодій А.М. Принципи права: ґенеза, поняття, класифікація та реалізація. Альманах права. 2012. Вип. 3. С. 42-46.

Цвік М.В. Загальна теорія держави і права. Харків: Право, 2002. 432 с.

References

Rybchenko A.O. Verkhovenstvo prava yak pryntsyp administratyvnoho sudochynstva: dys. kand. yuryd. nauk. Irpin, 2013. 196 s.

Rudenko A.V. Administratyvne sudo-chynstvo: stanov- lennia ta zdiisnennia: dys. kand. yuryd. nauk : 12.00.07. Khar- kiv, 2006. 210 s.

Averianov V.B. Znachennia admini-stratyvnykh protsedur u reformuvanni admin-istratyvnoho prava. Chasopys Kyivsk. un-tu prava. 2009. No 3. S. 8–14.

Potapenko S.V. Sutnist ta pryznachennia pryntsypiv administratyvnoho sudochynstva Ukrainy. Pravo i bezpeka. 2010. No 2 (34). S. 60-64.

Miliienko O.A. Pryntsypy hlasnosti i vidkrytosti v administratyvnomu sudochynstvi Ukrainy: teoriia, dosvid realizatsii ta adaptatsii do yevropeiskykh standartiv: avtoref. dys. kand. yuryd. nauk. Zaporizhzhia, 2016. 18 s.

Perepeliuk V.H. Poniattia i pryntsypy ad-ministratyvnoho protsesu: pytannia teorii: dys. kand. yuryd. nauk: 12.00.07. Chernivetskyi derzh. un-t im. Yuriia Fedkovycha. Chernivtsi, 2000. 205 c.

Miliienko O.A. Pryntsypy administratyv-noho sudochynstva ta yikh klasyfikatsiia. Pravo i suspilstvo. 2016. No 2. S. 132-139.

Smokovych M.I. Problemy rozmezhuvan-nia sudovoi yurysdyktsii ta vyznachennia kom-petentsii administratyvnykh sudiv: dys. kand. yuryd. nauk: 12.00.07. Kyiv, 2009. 232 s.

Stefaniuk V.S. Poniattia sudovoho admin-istratyvnoho protsesu ta yoho pryntsypy v ad-ministratyvnomu pravi. Visnyk Verkhovnoho Sudu Ukrainy. 2003. No 5. S. 49–53.

Kolodii A.M. Pryntsypy prava: geneza, poniattia, klasyfikatsiia ta realizatsiia. Almanakh prava. 2012. Vyp. 3. S. 42-46.

Tsvik M.V. Zahalna teoriia derzhavy i prava. Kharkiv: Pravo, 2002. 432 s.

Downloads

Published

2024-06-27

How to Cite

Yatsuba, V. (2024). PLACE OF THE PRINCIPLE OF GOOD FAITH IN THE SYSTEM OF PRINCIPLES OF ADMINISTRATIVE JUSTICE. Scientific Works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law", 2(71), 121–127. https://doi.org/10.18372/2307-9061.71.18799

Issue

Section

CONSTITUTIONAL AND ADMINISTRATIVE LAW