COMPARATIVE ANALYSIS OF STATE AND NON-STATE PENSION PROVISION SYSTEMS: ADMINISTRATIVE AND LEGAL ASPECT

Authors

  • Людмила Геннадіївна Кондрат Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.58.15313

Keywords:

state pension provision system, Pension Fund of Ukraine, non-state pension provision system, non-state pension fund, depositor of a non-state pension fund, administrator, asset management company, custodian bank

Abstract

Purpose: comparative analysis of state and non-state pension provision systems, which will allow determining the features of managerial influence on these two systems. Research methods: analysis, synthesis, generalization, comparison, etc. Results: the specifics of the functioning of state and non-state pension provision systems through their comparison and the need to distinguish between means and methods of administrative and legal regulation of these two systems have been established. Discussion: enshrining in the legislation on the regulation of the non-state pension provision system of such methods and means of administrative and legal regulation that will positively impact the efficiency and transparency of the system operation, but will not affect its operational independence.

The central element of the system of the social protection for the public in any developed country is pension provision. Non-state pension funds in many developed countries have proven the need and high efficiency of supplementary pension provision on a private basis. However, in Ukraine they have not gained popularity due to ineffective administrative and legal regulation by the state.

The purpose of the non-state pension provision system is to enable employees to make additional pension savings and receive larger pension payments through pension savings and investment income from their placement.

This brings us to the conclusion that each of the systems of state and non-state pension provision has its own special entities and functioning mechanisms. At the same time, the goals and general principles are similar, and are aimed at preserving and increasing the funds of individuals. However, a distinctive principle of the non-state pension provision system is a voluntary participation of the entities of this system, which determines its independence. The state, conducting administrative and legal regulation of this system through state bodies, must ensure such conditions for the functioning of the non-state pension provision system that will not affect its independence. In such a case, they will positively impact the efficiency and transparency of this system. This research in the course of its further study and analysis will determine the features of the levers of administrative and legal regulation and influence as a direction of administrative and legal science.

Author Biography

Людмила Геннадіївна Кондрат, Національний авіаційний університет

аспірантка

References

Андронова В. Правове регулювання юридичної відповідальності суб’єктів правовідносин у сфері недержавного пенсійного забезпечення. Юридичний вісник. 2017. № 2. С. 96-100.

Бугас Н.В., Палькевич К.В. Основні функції та завдання пенсійного забезпечення у фінансовій системі України. Ефективна економіка. 2013. № 5. С. 1-3. URL: http://nbuv.gov. ua/UJRN/efek_2013_5_37.

Дмитренко Г.В. Проблеми захисту прав споживачів фінансового ринку. Економіка та держава. 2013. № 11. С. 90-93.

Колодій А. Недержавні пенсійні фонди як одна зі системоутворювальних складових пенсійної системи України. Аграрна економіка. 2016. Т. 9. № 3-4. С. 36-44. URL: https://doi.org/ 10.31734/agrarecon2016.03.036

Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування: Закон України від 09 лип. 2003 р. № 1058-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 49. Ст. 376.

Про недержавне пенсійне забезпечення: Закон України від 09 лип. 2003 р. № 1057-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 47. Ст. 372.

Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з надання фінансових по-слуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів): затв. постановою Кабінету Міністрів України від 07 груд. 2016 р. № 913. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/913-2016-%D0%BF#Text

Ліцензійні умови провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) – діяльності з управління активами інституційних інвесторів (діяльності з управління активами): затв. рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку 23 лип. 2013 р. № 1281, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 12 вер. 2013 р. за № 1576/24108. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z1576-13#Text

Про затвердження Кваліфікаційних вимог до членів рад недержавних пенсійних фондів та фахівців з питань адміністрування недержавних пенсійних фондів: розпорядження Держкомфінпослуг від 27 лист. 2003 р. № 137. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1164-03#Text

Цікановська Н.А. Особливості функціонування недержавних пенсійних фондів в Україні. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2014. Вип. 2. С. 188-197.

References

Andronova V. Pravove reguljuvannja jurydychnoi’ vidpovidal’nosti sub’jektiv pravovidnosyn u sferi nederzhavnogo pensijnogo zabezpechennja. Jurydychnyj visnyk. 2017. № 2. S. 96-100.

Bugas N.V., Pal’kevych K.V. Osnovni funkcii’ ta zavdannja pensijnogo zabezpechennja u finansovij systemi Ukrai’ny. Efektyvna ekonomika. 2013. № 5. S. 1-3. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/ efek_2013_5_37.

Dmytrenko G.V. Problemy zahystu prav spozhyvachiv finansovogo rynku. Ekonomika ta derzhava. 2013. № 11. S. 90-93.

Kolodij A. Nederzhavni pensijni fondy jak odna zi systemoutvorjuval’nyh skladovyh pensijnoi’ systemy Ukrai’ny. Agrarna ekonomika. 2016. T. 9. № 3-4. S. 36-44.

Pro zagal’noobov’jazkove derzhavne pensijne strahuvannja: Zakon Ukrai’ny vid 09 lyp. 2003 r. № 1058-IV. Vidomosti Verhovnoi’ Rady Ukrai’ny. 2003. № 49. St. 376.

Pro nederzhavne pensijne zabezpechennja: Zakon Ukrai’ny vid 09 lyp. 2003 r. № 1057-IV. Vidomosti Verhovnoi’ Rady Ukrai’ny. 2003. № 47. St. 372.

Licenzijni umovy provadzhennja gospodars’koi’ dijal’nosti z nadannja finansovyh poslug (krim profesijnoi’ dijal’nosti na rynku cinnyh paperiv): zatv. postanovoju Kabinetu Ministriv Ukrai’ny vid 07 grud. 2016 r. № 913. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/ show/913-2016-%D0%BF#Text

Licenzijni umovy provadzhennja profesijnoi’ dijal’nosti na fondovomu rynku (rynku cinnyh paperiv) – dijal’nosti z upravlinnja aktyvamy instytucijnyh investoriv (dijal’nosti z upravlinnja aktyvamy): zatv. rishennjam Nacional’noi’ komisii’ z cinnyh paperiv ta fondovogo rynku 23 lyp. 2013 r. № 1281, zarejestrovani v Ministerstvi justycii’ Ukrai’ny 12 ver. 2013 r. za № 1576/24108. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1576-13#Text

Pro zatverdzhennja Kvalifikacijnyh vymog do chleniv rad nederzhavnyh pensijnyh fondiv ta fahivciv z pytan’ administruvannja nederzhavnyh pensijnyh fondiv: rozporjadzhennja Derzhkomfinposlug vid 27 lyst. 2003 r. № 137. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1164-03#Text

Cikanovs’ka N.A. Osoblyvosti funkcionu-vannja nederzhavnyh pensijnyh fondiv v Ukrai’ni. Finansovo-kredytna dijal’nist’: problemy teorii’ ta praktyky. 2014. Vyp. 2. S. 188-197.

Published

2021-03-31

How to Cite

Кондрат, Л. Г. (2021). COMPARATIVE ANALYSIS OF STATE AND NON-STATE PENSION PROVISION SYSTEMS: ADMINISTRATIVE AND LEGAL ASPECT. Scientific Works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law", 1(58), 86–94. https://doi.org/10.18372/2307-9061.58.15313

Issue

Section

CONSTITUTIONAL AND ADMINISTRATIVE LAW