DUAL EDUCATION AS AN EFFECTIVE TOOL FOR ENHANCING THE PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE LAWYERS

Authors

  • Svitlana G. Holovko Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.55.14797

Keywords:

dual education, practical training, educational and professional program, cooperation between educational institution and employers, legal support of dual education, professional training of future lawyers

Abstract

Objective: to analyze the organizational and legal aspects of the dual education model implementation and to substantiate its peculiarities in future lawyers’ training. Methods: applying the method of comparative analysis, the features of dual education organization in European countries in the projection on the prospects of introducing this form of higher education in our country are highlighted; using the synthesis method, the system of normative legal support of dual education in Ukraine, the main functions of its subjects as well as organizational and pedagogical conditions for effective implementation in practice are considered. Results: european experience of implementing practically oriented educational and professional training programs for future specialists is covered; it is shown that dual education is one of the promising forms of higher education in Ukraine in the context of economic crisis and changes in employment structure, as it provides for the first employment of university graduates; legal and organizational-pedagogical conditions for effective realization of dual education are substantiated; the conclusion was drawn as to the overall development of its legal and regulatory support and the prospects for its improvement, in particular, regarding the specification of the legal status of dual education subjects; the necessity of qualitative structural changes of curricula as well as educational and professional training programs for specialists in order to overcome the detachment of theory from practice. The main difficulties in implementing this education form and ways of overcoming them are described, on the example of training of future lawyers. The article highlights the need to introduce new programs, to reinforce the cooperation of educational institutions with employers, to promote their interest in the results of qualitative implementation of theoretical and practical modules of educational and vocational programs by the education recipients through information campaigns for employers and business representatives in order to involve students in production processes. It is concluded that an important condition for the effectiveness of dual education is the formation of a new culture of discipleship and educational environment, in which the practical component will be motivated by the necessary issues and will not be inferior to the academic prestige. Discussion: the prospects for the development of dual education actualize the use of foreign experience in the context of the national educational system, taking into account its features as well as cultural and educational traditions, in particular, the ratio and status of theoretical and practical components of the educational process.

Author Biography

Svitlana G. Holovko, Національний авіаційний університет

кандидат історичних наук, доцент, доцент кафедри теорії та історії держави і права юридичного факультету

References

Аляб’єва С.С., Коваль К.О., Мензул О.М. Працевлаштування випускників вищих навчальних закладів: проблеми та державний інструментарій їх вирішення. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2014. № 1. С. 128-134.

Аналітична та статистична інформація. URL: https://www.dcz.gov.ua/ analitics/68 (дата звернення: 26.04.2020).

Звіт за результатами аналітичного дослідження «Знання та навички випускників юридичних факультетів та закладів вищої освіти через призму відповідності потребам ринку праці». URL: https://uba.ua/documents/ ZVIT_ Jurosvita.pdf (дата звернення: 26.04.2020).

Найкращий роботодавець 2018 – дослідження вподобань студентів. URL: https://eba.com.ua/najkrashhyj-robotodavets-2018-doslidzhennya-vpodoban-studentiv (дата звернення: 26.04.2020).

Освітньо-професійна програма «Правознавство» Першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 081 «Право» (шифр та найменування спеціальності) галузі знань 08 «Право» (шифр та найменування галузі) освітня кваліфікація: Бакалавр з права (найменування кваліфікації). URL: https:// nau.edu.ua/download/Quality%20Assurance_ukr/EKTS/OPP_2019/YF_YI/1_081_bak.pdf (дата звернення: 26.04.2020).

Про вищу освіту: Закон України від 01 лип. 2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 26.04.2020).

Про зайнятість населення: Закон України від 04 лип. 2013 р. № 406-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17 (дата звернення: 26.04.2020).

Про освіту: Закон України від 05 вер. 2017 р. № 2145-VIIІ. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/392-20 (дата звернення: 26.04.2020).

Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 вер. 2018 р. № 660-р. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/660-2018 (дата звернення: 26.04.2020).

Соціально-економічний портрет студентів: результати опитування / І. Когут, І. Самохін, М. Куделя, Т. Жерьобкіна, Є. Стадний. URL: https://www.cedos.org.ua/ uk/articles/sotsialno-ekonomichnyi-portret-studentiv-rezultaty-opytuvannia (дата звернення: 26.04.2020).

Стандарт вищої освіти за спеціальністю 081 «Право» галузі знань 08 «Право» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. URL: https://mon. gov.ua/storage/app/media/ vishcha-osvita/standarty (дата звернення: 26.04.2020).

Fässler J. Implementing the dual education system: the success, the challenges and the futureі. URL: https://www.alpla.com/en/blog/2018/03/ (дата звернення: 26.04.2020).

Hanushek E.A. Dual education: Europe’s secret recipe? URL: http://hanushek. stanford.edu/publications/dual-education-europes-secret-recipe (дата звернення: 26.04.2020).

Niranjan A. What is Germany’s dual education system – and why do other countries want it? URL: https://www.dw.com/en/what-is-germanys-dual-education-system-and-why-do-other-countries-want-it/a-42902504 (дата звернення: 26.04.2020).

References

Aliabieva S.S., Koval K.O., Menzul O.M. Pratsevlashtuvannia vypusknykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv: problemy ta derzhavnyi instrumentarii yikh vyrishennia. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu. 2014. № 1. S. 128-134.

Analitychna ta statystychna informatsiia. URL: https://www.dcz.gov.ua/ analitics/ 68 (data zvernennia: 26.04.2020).

Zvit za rezultatamy analitychnoho doslidzhennia «Znannia ta navychky vypusknykiv yurydychnykh fakultetiv ta zakladiv vyshchoi osvity cherez pryzmu vidpovidnosti potrebam rynku pratsi». URL: https://uba.ua/documents/ ZVIT_Jurosvita.pdf (data zvernennia: 26.04.2020).

Naikrashchyi robotodavets 2018 – doslidzhennia vpodoban studentiv. URL: https://eba.com.ua/najkrashhyj-robotodavets-2018-doslidzhennya-vpodoban-studentiv (data zvernennia: 26.04.2020).

Osvitno-profesiina prohrama «Pravo-znavstvo» Pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 081 «Pravo» (shyfr ta naimenuvannia spetsialnosti) haluzi znan 08 «Pravo» (shyfr ta naimenuvannia haluzi) osvitnia kvalifikatsiia: Bakalavr z prava (naimenuvannia kvalifikatsii). URL: https://nau. edu.ua/download/ Quality%20 Assurance_ukr/ EKTS/OPP_2019/YF_YI/1_081_bak.pdf (data zvernennia: 26.04.2020).

Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01 lypn. 2014 r. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (data zvernennia: 26.04.2020).

Pro zainiatist naselennia: Zakon Ukrainy vid 04 lyp. 2013 r. № 406-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17 (data zvernennia: 26.04.2020).

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05 veres. 2017 r. № 2145-VIII. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/392-20 (data zvernennia: 26.04.2020).

Pro skhvalennia Kontseptsii pidhotovky fakhivtsiv za dualnoiu formoiu zdobuttia osvity: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 19 veres. 2018 r. № 660-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018 (data zvernennia: 26.04.2020).

Sotsialno-ekonomichnyi portret studentiv: rezultaty opytuvannia / I. Kohut, I. Samokhin, M. Kudelia, T. Zherobkina, Ye. Stadnyi. URL: https://www.cedos.org.ua/ uk/articles/sotsialno-ekonomichnyi-portret-studentiv-rezultaty-opytuvannia (data zvernennia: 26.04.2020).

Standart vyshchoi osvity za spetsialnistiu 081 «Pravo» haluzi znan 08 «Pravo» dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity. URL: https://mon.gov.ua/ storage/app/media/vishcha-osvita/standarty (data zvernennia: 26.04.2020).

Fässler J. Implementing the dual education system: the success, the challenges and the futurei. URL: https://www.alpla.com/en/blog/2018/03/ (data zvernennia: 26.04.2020).

Hanushek E.A. Dual education: Europes secret recipe? URL: http://hanushek. stanford.edu/publications/dual-education-europes-secret-recipe (data zvernennia: 26.04.2020).

Niranjan A. What is Germanys dual education system – and why do other countries want it? URL: https://www.dw.com/en/what-is-germanys-dual-education-system-and-why-do-other-countries-want-it/a-42902504 (data zvernennia: 26.04.2020).

How to Cite

Holovko, S. G. (2020). DUAL EDUCATION AS AN EFFECTIVE TOOL FOR ENHANCING THE PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE LAWYERS. Scientific Works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law", 2(55), 211–217. https://doi.org/10.18372/2307-9061.55.14797

Issue

Section

LEGAL EDUCATION