FLIGHT SAFETY AND IMPROVEMENT OF MECHANISM AND SECURITY

Authors

  • Наталія Володимирівна Філик Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.54.14534

Keywords:

Aviation Area (CAA) agreement with Ukraine, airspace, aviation security, aviation threats, terrorist attacks, political instability, aviation prevention

Abstract

Purpose: the article is dedicated to the analysis of the current state of aviation safety and prospects for improvement. It has been proven that flight safety is a basic category in air travel on the background of growing local conflicts. Methods of research: the study is carried out using conventional methods of scientific cognition, such as: analytical, comparative-legal, semantic-cognitive, systemic, statistical and others. The methodology of this study is based on a systematic approach by which a particular object is viewed as a multidimensional phenomenon consisting of various elements, the relationships between which form a relatively stable safety flight structure. Results: it is stated that «crisis response mechanisms need to be improved», namely that recommendations should be developed for clear and clear actions for the relevant aviation authorities, diplomatic services and officials, which will prevent manipulation and political statements of emotional nature. We believe that Ukraine should initiate the establishment of an appropriate international aviation regulator to ensure the safety of civil aviation in high-risk countries and to establish new rules and standards that meet the challenges of the times and enable the airspace in those countries to be closed quickly and without bureaucracy, which are in a high-risk area because of the threat of terrorist or military attacks. Discussion: finding ways to improve the functional areas of preventing aviation accidents and improving flight safety. Separately, it should be noted that the international commu nity should improve the rules of aviation security legislation and establish clear criteria and conditions for the responsibility of the country for not ensuring the safety of airspace over their country.

Author Biography

Наталія Володимирівна Філик, Національний авіаційний університет

кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри цивільного права і процесу юридичного факультету

References

Круте піке: чи злетить Boeing 737 і що треба знати пасажирам. URL: https://www. epravda.com.ua/publications/2019/03/14/646089/

Угода про Спільний авіаційний простір між Україною та ЄС. URL: https://avia.gov.ua/pro-nas/mizhnarodna-diyalnist/yevrointegratsiya/

Конвенція про міжнародну цивільну авіацію від 7 груд. 1944 р. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/ show/995_038

Повітряний кодекс України: за станом від 4 лист. 2018 р. URL: http://zakon.rada. gov.ua/laws/show/3393-17

Онищенко О. Катастрофа літака МАУ в Тегерані. Яку відповідальність може понести Іран. URL: https://nv.ua/ukr/biz/experts/ avi-akatastrofa-mau-v-irani-na-shcho-rozrahovuye-ukrajina-i-hto-vidpovist-za-tragediyu-poglyad-yurista-50063563.html

Європейська організація з безпеки аеронавігації. (Євроконтроль). URL: https://www.eurocontrol.int/safety

Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації: Закон України від 4 лист. 2018 р. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 16. Ст. 199.

Цірат Г.В. Чи варто Україні приєднуватись до Конвенції про незаконне втручання 2009 року? Вісник Академії адвокатури України. 2011. № 3. С. 203-207.

Конвенция о борьбе с незаконными актами в отношении международной гражданской авиации от 10 сент. 2010 г. URL: www.un.org/ ru/documents/decl_conv/conventions/pdf/beijing_convention.pdf.

Протокол, що доповнює Конвенцію про боротьбу з незаконним захопленням повітряних суден від 10 верес. 2010 р. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/main/954_014.

Протокол, изменяющий Конвенцию о преступлениях и некоторых других актах, совершаемых на борту воздушных судов от 4 апр. 2014 г. URL: www.icao.int/secretariat/ legal/Docs/Protocole _mu.pdf.

Андрій Гук. Іран може виплатити компенсації, але не визнати вини URL: https://glavcom.ua/interviews/yurist-z-aviaciynogo-prava-andriy-guk-chi-gotovi-rodichi-zagiblih-shcho-iran-ne-viznaje-svojeji-vini-ale-viplatit-kompensaciji-652472.html

References

Krute pike: chy zletyt’ Boeing 737 i shho treba znaty pasazhyram. URL: https://www.epravda. com.ua/publications/2019/03/14/646089/

Ugoda pro Spil’nyj aviacijnyj prostir mizh Ukrai’noju ta JeS. URL: https://avia.gov.ua/pro-nas/mizhnarodna-diyalnist/yevrointegratsiya/

Konvencija pro mizhnarodnu cyvil’nu aviaciju vid 7 grud. 1944 r. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/ show/995_038

Povitrjanyj kodeks Ukrai’ny: za stanom vid 4 lyst. 2018 r. URL: http://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/3393-17

Onyshhenko O. Katastrofa litaka MAU v Tegerani. Jaku vidpovidal’nist’ mozhe ponesty Iran. URL: https://nv.ua/ukr/biz/experts/aviakatastrofa-mau-v-irani-na-shcho-rozrahovuye-ukrajina-i-hto-vidpovist-za-tragediyu-poglyad-yurista-50063563.html

Jevropejs’ka organizacija z bezpeky aeronavigacii’. (Jevrokontrol’). URL: https:// www.eurocontrol.int/safety

Pro Derzhavnu programu aviacijnoi’ bezpeky cyvil’noi’ aviacii’: Zakon Ukrai’ny vid 4 lyst. 2018 r. Vidomosti Verhovnoi’ Rady Ukrai’ny. 2017. № 16. St. 199.

Cirat G.V. Chy varto Ukrai’ni pryjednuvatys’ do Konvencii’ pro nezakonne vtruchannja 2009 roku? Visnyk Akademii’ advokatury Ukrai’ny. 2011. № 3. S. 203-207.

Konvencija o bor’be s nezakonnymi aktami v otnoshenii mezhdunarodnoj grazhdanskoj aviacii ot 10 sent. 2010 g. URL: www.un.org/ ru/ documents/decl_conv/conventions/pdf/beijing_convention.pdf.

Protokol, shho dopovnjuje Konvenciju pro borot’bu z nezakonnym zahoplennjam povitrjanyh suden vid 10 veres. 2010 r. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/main/954_014.

Protokol, izmenjajushhij Konvenciju o prestuplenijah i nekotoryh drugih aktah, sovershaemyh na bortu vozdushnyh sudov ot 4 apr. 2014 g. URL: www.icao.int/secretariat/legal/Docs/ Protocole_mu.pdf.

Andrij Guk. Iran mozhe vyplatyty kompensacii’, ale ne vyznaty vyny URL: https://glavcom.ua/interviews/yurist-z-aviaciynogo-prava-andriy-guk-chi-gotovi-rodichi-zagiblih-shcho-iran-ne-viznaje-svojeji-vini-ale-viplatit-kompensaciji-652472.html

Published

2020-02-26

How to Cite

Філик, Н. В. (2020). FLIGHT SAFETY AND IMPROVEMENT OF MECHANISM AND SECURITY. Scientific Works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law", 1(54), 14–19. https://doi.org/10.18372/2307-9061.54.14534

Issue

Section

AIR, SPACE, ENVIRONMENTAL LAW