ГРАФІЧНИЙ СУПРОВІД ЕКСПЛУАТАЦІЇ АВІАЦІЙНИХ СИЛОВИХ УСТАНОВОК
DOI:
https://doi.org/10.18372/2310-5461.61.18516Ключові слова:
авіаційна силова установка, експлуатація, параметрична інформація, діагностикаАнотація
Основне завдання експлуатантів – підтримка льотної придатності авіаційної техніки шляхом виконання технологій, викладених у комплектах документів, що додаються до типових виробів.
Двигуни - основне джерело енергії для виконання польотів практично завжди працюють у сукупності з багатьма системами, кожна з яких, у свою чергу, супроводжується інструкціями та посібниками із забезпечення працездатності. Відповідно до прийнятої практики більшість роз'єднаної інформації наводиться в них у текстовому вигляді. Це змушує запам'ятовувати необхідні дані або постійно шукати їх у десятках оновлюваних і замінюваних сторінок наведених технологій, або створювати власні зручні прийоми, що дозволяють проводити параметричні аналізи та виробляти рішення щодо керуючих впливів для коригування технічного стану.
На прикладах силових установок з турбогвинтовими двигунами пропонуються підходи до розробки та застосування поетапних уніфікованих графічних узагальнень процесів та контрольних значень параметрів, поєднаних із вказівками елементів налаштування характеристик.
У статті для повного циклу роботи запропоновано найбільш зручний, застосовний до різних типів силових установок, уніфікований метод побудови компактних представлень усієї інформації в узагальненому вигляді. Розроблено рекомендації щодо контролю, налаштувань характеристик та прийняття рішень щодо перспектив подальшої експлуатації.
Методики апробовані в умовах експлуатації, підтвердивши їх зручність та ефективність на різних стадіях роботи, можуть рекомендуватися для включення до Посібника з виробництва польотів, що створюються авіакомпаніями стосовно діапазонів умов роботи свого парку літальних апаратів.
Посилання
ДСТУ 2.601:2006 – Експлуатаційні документи.
Чоха Ю. М., Козлов В. В., Лефтор В. В. Концептуальна модель комплексного діагностування сучасних силових установок в умовах їх регулярної експлуатації. Наукоємні технології. 2012. № 3 (15). С. 27-31.
Кулик, М. С., Купчик, М. В. (2020). Умови забезпечення безпечної експлуатації турбогвинтових двигунів літаків комерційної авіації. Вісник Національного авіаційного університету, 11(4), 1–10. https://doi.org/10.18372/2306-1472.11.13098
Кулик, М. С., & Тарасенко, А. В. (1999). Автоматизовані системи супроводу експлуатації авіаційних двигунів. Вісник Національного авіаційного університету, 3(2), 1–6. https://doi.org/10.18372/2306-1472.3.9007
Кулик, Н. С., Кучер, А. Г., & Тарасенко, А. В. (2000). Система управління технічним станом авіаційних газотурбінних двигунів в експлуатації. Вісник Національного авіаційного університету, 6(1-2), 29–37. https://doi.org/10.18372/2306-1472.6.9695
Дмитрієв, С. А., Карпов, А. Е., Ратинський, В. В., & Шаабдиєв, С. Ш. (1999). Оцінка повторюваності протікання перехідних процесів при випробуваннях газотурбінних двигунів. Вісник Національного авіаційного університету, 2(1), 62–68. https://doi.org/10.18372/2306-1472.2.8976
Дмитрієв, С. А., Путятин, Е. В., Агарвал, Д., & Низар, Х. (2000). Методика діагностування авіаційних двигунів за параметрами, що виміряються на перехідних режимах роботи. Вісник Національного авіаційного університету, 6(1-2), 43–48. https://doi.org/10.18372/2306-1472.6.9697
Владов С. І. та ін. Діагностика технічного стану авіаційних двигунів вертольотів у польотних режимах за допомогою нейромережевого ансамблю. Авіація, промисловість, суспільство : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 12 трав. 2022 р.). МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ, Кременчуц. льотний коледж, Наук. парк «Наука та безпека». Харків : ХНУВС, 2022. С. 160-162.
Шумілін, Г. О., Карнаушенко, В. М., & Назаренко, В. І. (2015). Аналіз впливу факторів, які пов’язані з тривалим зберіганням авіаційних силових установок, на їх технічний стан. Збірник наукових праць Державного науково-дослідного інституту авіації, (11), 208-212.
ICAO Annex 6 – Operation of Aircraft - International Commercial Air Transport Parts I – II – III.
ICAO Annex 5 – Units of Measurement to be Used in Air and Ground Operations.
Neporozhniy G., Savchenko A., Pivovarov A. Methods of Processing Analog Parameters of Aircraft Flight Information (Review). Science-Based Technologies. 2023. №3 (59). С. 239-250. DOI: 10.18372/2310-5461.59.17945.
Jeppesen – Charts and Airway Manual.
ICAO Doc.10000-EN, Manual on Flight Data Analysis Programmes (FDAP), second edition, 2021.
ICAO Doc. 9935, Report of the High-Level Safety Conference 2010.