GRAPHIC SUPPORT FOR THE OPERATION OF AIRCRAFT POWER UNITS
DOI:
https://doi.org/10.18372/2310-5461.61.18516Keywords:
aviation power plant, operation, parametric information, diagnosticsAbstract
The main task of operators is to maintain the airworthiness of aircraft by implementing the technologies outlined in the sets of documents attached to standard products.Engines, the main source of energy for flight, usually work in conjunction with many systems, each of which, in turn, is accompanied by instructions and manuals to ensure operability. In accordance with accepted practice, most of the disaggregated information is provided in text form. These forces you to remember the necessary data or constantly search for it in dozens of updated and replaced pages of the provided technologies, or create your own convenient techniques that allow you to conduct parametric analyzes and develop decisions on control actions to correct the technical condition. Using examples of power plants with turboprop engines, approaches to the development and application of step-by-step unified graphical generalizations of processes and control parameter values, combined with indications of characteristics setting elements, are proposed. For the full cycle of work, the article proposes the most convenient, applicable to different types of power plants, unified method for constructing compact representations of all information in a generalized form. Recommendations have been developed for monitoring, adjusting characteristics and making decisions on the prospects for further operation.The methods have been tested under operating conditions, having confirmed their convenience and effectiveness at different stages of operation, and can be recommended for inclusion in Flight Operations Manuals created by airlines in relation to the range of operating conditions of their aircraft fleet.
References
ДСТУ 2.601:2006 – Експлуатаційні документи.
Чоха Ю. М., Козлов В. В., Лефтор В. В. Концептуальна модель комплексного діагностування сучасних силових установок в умовах їх регулярної експлуатації. Наукоємні технології. 2012. № 3 (15). С. 27-31.
Кулик, М. С., Купчик, М. В. (2020). Умови забезпечення безпечної експлуатації турбогвинтових двигунів літаків комерційної авіації. Вісник Національного авіаційного університету, 11(4), 1–10. https://doi.org/10.18372/2306-1472.11.13098
Кулик, М. С., & Тарасенко, А. В. (1999). Автоматизовані системи супроводу експлуатації авіаційних двигунів. Вісник Національного авіаційного університету, 3(2), 1–6. https://doi.org/10.18372/2306-1472.3.9007
Кулик, Н. С., Кучер, А. Г., & Тарасенко, А. В. (2000). Система управління технічним станом авіаційних газотурбінних двигунів в експлуатації. Вісник Національного авіаційного університету, 6(1-2), 29–37. https://doi.org/10.18372/2306-1472.6.9695
Дмитрієв, С. А., Карпов, А. Е., Ратинський, В. В., & Шаабдиєв, С. Ш. (1999). Оцінка повторюваності протікання перехідних процесів при випробуваннях газотурбінних двигунів. Вісник Національного авіаційного університету, 2(1), 62–68. https://doi.org/10.18372/2306-1472.2.8976
Дмитрієв, С. А., Путятин, Е. В., Агарвал, Д., & Низар, Х. (2000). Методика діагностування авіаційних двигунів за параметрами, що виміряються на перехідних режимах роботи. Вісник Національного авіаційного університету, 6(1-2), 43–48. https://doi.org/10.18372/2306-1472.6.9697
Владов С. І. та ін. Діагностика технічного стану авіаційних двигунів вертольотів у польотних режимах за допомогою нейромережевого ансамблю. Авіація, промисловість, суспільство : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 12 трав. 2022 р.). МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ, Кременчуц. льотний коледж, Наук. парк «Наука та безпека». Харків : ХНУВС, 2022. С. 160-162.
Шумілін, Г. О., Карнаушенко, В. М., & Назаренко, В. І. (2015). Аналіз впливу факторів, які пов’язані з тривалим зберіганням авіаційних силових установок, на їх технічний стан. Збірник наукових праць Державного науково-дослідного інституту авіації, (11), 208-212.
ICAO Annex 6 – Operation of Aircraft - International Commercial Air Transport Parts I – II – III.
ICAO Annex 5 – Units of Measurement to be Used in Air and Ground Operations.
Neporozhniy G., Savchenko A., Pivovarov A. Methods of Processing Analog Parameters of Aircraft Flight Information (Review). Science-Based Technologies. 2023. №3 (59). С. 239-250. DOI: 10.18372/2310-5461.59.17945.
Jeppesen – Charts and Airway Manual.
ICAO Doc.10000-EN, Manual on Flight Data Analysis Programmes (FDAP), second edition, 2021.
ICAO Doc. 9935, Report of the High-Level Safety Conference 2010.