ГРАФІЧНИЙ СУПРОВІД ЕКСПЛУАТАЦІЇ АВІАЦІЙНИХ СИЛОВИХ УСТАНОВОК

Автор(и)

  • Генадій Непорожній Національний авіаційний університет, Київ, Україна
  • Аліна Савченко Національний авіаційний університет, Київ, Україна
  • Олександр Пивоваров Національний авіаційний університет, Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.61.18516

Ключові слова:

авіаційна силова установка, експлуатація, параметрична інформація, діагностика

Анотація

Основне завдання експлуатантів – підтримка льотної придатності авіаційної техніки шляхом виконання технологій, викладених у комплектах документів, що додаються до типових виробів.

Двигуни - основне джерело енергії для виконання польотів практично завжди працюють у сукупності з багатьма системами, кожна з яких, у свою чергу, супроводжується інструкціями та посібниками із забезпечення працездатності. Відповідно до прийнятої практики більшість роз'єднаної інформації наводиться в них у текстовому вигляді. Це змушує запам'ятовувати необхідні дані або постійно шукати їх у десятках оновлюваних і замінюваних сторінок наведених технологій, або створювати власні зручні прийоми, що дозволяють проводити параметричні аналізи та виробляти рішення щодо керуючих впливів для коригування технічного стану.

На прикладах силових установок з турбогвинтовими двигунами пропонуються підходи до розробки та застосування поетапних уніфікованих графічних узагальнень процесів та контрольних значень параметрів, поєднаних із вказівками елементів налаштування характеристик.

У статті для повного циклу роботи запропоновано найбільш зручний, застосовний до різних типів силових установок, уніфікований метод побудови компактних представлень усієї інформації в узагальненому вигляді. Розроблено рекомендації щодо контролю, налаштувань характеристик та прийняття рішень щодо перспектив подальшої експлуатації.

Методики апробовані в умовах експлуатації, підтвердивши їх зручність та ефективність на різних стадіях роботи, можуть рекомендуватися для включення до Посібника з виробництва польотів, що створюються авіакомпаніями стосовно діапазонів умов роботи свого парку літальних апаратів.

Біографії авторів

Генадій Непорожній, Національний авіаційний університет, Київ, Україна

Провідний інженер

Аліна Савченко, Національний авіаційний університет, Київ, Україна

Доктор технічних наук, професор

Олександр Пивоваров, Національний авіаційний університет, Київ, Україна

Провідний інженер

Посилання

ДСТУ 2.601:2006 – Експлуатаційні документи.

Чоха Ю. М., Козлов В. В., Лефтор В. В. Концептуальна модель комплексного діагностування сучасних силових установок в умовах їх регулярної експлуатації. Наукоємні технології. 2012. № 3 (15). С. 27-31.

Кулик, М. С., Купчик, М. В. (2020). Умови забезпечення безпечної експлуатації турбогвинтових двигунів літаків комерційної авіації. Вісник Національного авіаційного університету, 11(4), 1–10. https://doi.org/10.18372/2306-1472.11.13098

Кулик, М. С., & Тарасенко, А. В. (1999). Автоматизовані системи супроводу експлуатації авіаційних двигунів. Вісник Національного авіаційного університету, 3(2), 1–6. https://doi.org/10.18372/2306-1472.3.9007

Кулик, Н. С., Кучер, А. Г., & Тарасенко, А. В. (2000). Система управління технічним станом авіаційних газотурбінних двигунів в експлуатації. Вісник Національного авіаційного університету, 6(1-2), 29–37. https://doi.org/10.18372/2306-1472.6.9695

Дмитрієв, С. А., Карпов, А. Е., Ратинський, В. В., & Шаабдиєв, С. Ш. (1999). Оцінка повторюваності протікання перехідних процесів при випробуваннях газотурбінних двигунів. Вісник Національного авіаційного університету, 2(1), 62–68. https://doi.org/10.18372/2306-1472.2.8976

Дмитрієв, С. А., Путятин, Е. В., Агарвал, Д., & Низар, Х. (2000). Методика діагностування авіаційних двигунів за параметрами, що виміряються на перехідних режимах роботи. Вісник Національного авіаційного університету, 6(1-2), 43–48. https://doi.org/10.18372/2306-1472.6.9697

Владов С. І. та ін. Діагностика технічного стану авіаційних двигунів вертольотів у польотних режимах за допомогою нейромережевого ансамблю. Авіація, промисловість, суспільство : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 12 трав. 2022 р.). МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ, Кременчуц. льотний коледж, Наук. парк «Наука та безпека». Харків : ХНУВС, 2022. С. 160-162.

Шумілін, Г. О., Карнаушенко, В. М., & Назаренко, В. І. (2015). Аналіз впливу факторів, які пов’язані з тривалим зберіганням авіаційних силових установок, на їх технічний стан. Збірник наукових праць Державного науково-дослідного інституту авіації, (11), 208-212.

ICAO Annex 6 – Operation of Aircraft - International Commercial Air Transport Parts I – II – III.

ICAO Annex 5 – Units of Measurement to be Used in Air and Ground Operations.

Neporozhniy G., Savchenko A., Pivovarov A. Methods of Processing Analog Parameters of Aircraft Flight Information (Review). Science-Based Technologies. 2023. №3 (59). С. 239-250. DOI: 10.18372/2310-5461.59.17945.

Jeppesen – Charts and Airway Manual.

ICAO Doc.10000-EN, Manual on Flight Data Analysis Programmes (FDAP), second edition, 2021.

ICAO Doc. 9935, Report of the High-Level Safety Conference 2010.

##submission.downloads##

Опубліковано

29.04.2024

Номер

Розділ

Транспорт, транспортні технології