ДИНАМІКА ПАР ТЕРТЯ СТРІЧКОВО-КОЛОДКОВОГО ГАЛЬМА

Автор(и)

  • Дмитро Журавльов Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу https://orcid.org/0000-0002-2045-9631
  • Мирослав Кіндрачук Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0002-0529-2466
  • Віталій Василишин Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу https://orcid.org/0000-0002-0367-1198
  • Євген Андрейчиков Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу https://orcid.org/0000-0002-4579-3636
  • Олександр Бурава Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу https://orcid.org/0000-0003-1489-7763
  • Ольга Василишин Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

DOI:

https://doi.org/10.18372/0370-2197.3(108).20446

Ключові слова:

стрічково-колодкове гальмо, пара тертя, гальмовий шків, фрикційна накладка, гілки стрічки, схеми компоновки накладки

Анотація

На основі обчислювального експерименту, який стосується динаміки фрикційної взаємодії обода шківа з системою накладок, розташованих за різними компонувальними схемами на гілках стрічки в стрічково-колодковому гальмі бурової лебідки отримані наступні результати досліджень. Встановлено умову динамічної рівноваги гнучкої гальмової стрічки з накладками контактуючими з ободом шківа при різних схемах їх розміщення на стрічці. Доведено, що при рівномірному розташуванні накладок імпульсні питомі навантаження у бік набігаючої гілки стрічки  збільшуються в 1,5 – 3,0 рази ніж у бік збігаючої гілки стрічки. З метою забезпечення рівномірного розподілу імпульсних питомих навантажень уздовж дуги контакту мікровиступів пар тертя запропоновано метод визначення значень кутів розташування накладок та їх робочих площ на гілках стрічки. Отримано рекурентні залежності для обчислення кутів розташування накладок та їх площі, а отже, і кількості. Це дозволило на гілках стрічки квазівирівняти імпульсні питомі навантаження в парах тертя, і як наслідок, зношування робочих поверхонь накладок.

Біографії авторів

Дмитро Журавльов, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

докт. техн. наук, доцент кафедри технічної механіки, інженерної та комп’ютерної графіки Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76000

Мирослав Кіндрачук, Державний університет «Київський авіаційний інститут»

докт. техн. наук, професор, професор кафедри прикладної механіки та інженерії матеріалів, Державний університет «Київський авіаційний інститут», пр. Любомира Гузара, 1, м. Київ, Україна, 03058

Віталій Василишин, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

канд. техн. наук, доцент кафедри технічної механіки, інженерної та комп’ютерної графіки Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газа, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76000, тел..: +38 0342 72 71 41, моб. 095- 312-22-55

Євген Андрейчиков, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

підполковник, старший викладач кафедри військової підготовки Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019

Олександр Бурава, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

підполковник, старший викладач кафедри військової підготовки, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019, тел.: +38 0342 50 25 06

Ольга Василишин, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

студентка Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76000

Посилання

Akhmetov N. A. Research on the dynamics of braking of the belt-pad brake of a drilling winch. Diss. Candidate of Technical Sciences: 01.02.06 - Strength dynamics of machines, devices and equipment / N. A. Akhmetov // Atyrau. - Kazakhstan. 2002. 104 p.

Skrypnyk V. S. Scientific methodological principles of systems engineering in the study of friction brakes of drilling winches. Diss. Doctor of Technical Sciences: 05.05.05 - Lifting and transport machines / V. S. Skrypnyk // Odesa. 2019. - 278 p.

B. Mardonov, V. Maxatova, N. A. Axmetov. Pulling and running mechanism (PRM) is a complex system with inhomogeneous stiffness. // Science and Technology. Part 1. Atyrau, 2002. - p. 100 – 104.

Complex Heat Exchange in Friction Steam of Brakes /I. Kernytsky, A. Volchenko, O. Szlachetka, O. Horbay, V. Skrypnyk, D. Zhuravlev, V. Bolonnyi, V. Yankiv, R. Humenuyk, P. Polyansky, A. Le'sniewska, D. Walasek, E. Koda. Energies 2025, 15, 7412, 1 – 11. https://doi.org/10.3390/en15197412.

Complex Heat Exchange in Disc-Shoe (Tubular Type) Brake of Drilling Winch / A. I. Volchenko, N. A. Volchenko, A. V. Voznyi,

V. I. Snurnikov // Herald of the Azerbaijan Engineering Academy, 2025, vol. 17(1). – p. 15-24. doi: 10.52171/herald.239

Bin Zheng, Xin Wang, Jingdong Zhang. Structure Optimization Design for Brake Drum Based on Response Surface Methodology. MANUFACTURING TECHNOLOGY. June 2021, Vol. 21, No. 3. P. 1 – 8. DOI: 10.21062/mft.2021.045.

H Y Choy, M G Siaw, K Q Pung. Design and Analysis of Brake Drum using Finite Element Analysis. Journal of Physics: Conference Series 2609 (2023) 012011. P. 1-8. doi:10.1088/1742-6596/2609/1/012011.

Pablo Monreal Pérez, Jorge González, Alicia Iraizoz, Unai Bilbao, Isabel Clavería. Effect of the steel fiber length on the friction performance and wear mechanism of railway brake shoes. Tribology International Volume 172, August 2022, 107589. P. 1-8 https://doi.org/10.1016/j.triboint.2022.107589.

Samal Akhmetzhan, Bauyrzhan Bilashev, Kairbek Ikhsanov, Gulmira Kalesheva, and Ainash Mukambetkaliyeva. Human Optimization of Drill Winch Brake Cooling System for Improved Working Process Parameters. Eng. Sci., 2023, 23, 881 © Engineered Science Publisher LLC 2023 Eng. Sci., 2023, 23, 881. P. 1 – 11. https://dx.doi.org/10.30919/es8d8.

Grzes, P., Kuciej, M., & Yevtushenko, A. (2024). Numerical calculations of thermal stresses in a railway disk brake at the coupling of temperature, coefficient of friction, velocity, and wear. Journal of Thermal Stresses, 47(10), 1297–1329. https://doi.org/10.1080/01495739.2024.2330424.

M. M. Morshed, A. S. M. A. Haseeb. Physical and chemical characteristics of commercially available brake shoe lining materials: a comparative study. Journal of Materials Processing Technology Volumes 155–156, 30 November 2004, Pages 1422-1427. https://doi.org/10.1016/j.jmatprotec.2004.04.232.

Mignery, L. and Nashif, A., "Prediction of Damping Treatment Dynamics as Bonded to a Brake Shoe and Lining," SAE Technical Paper 1999-01-3407, 1999, https://doi.org/10.4271/1999-01-3407.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-06

Номер

Розділ

Проблеми тертя та зношування