АНАЛІЗ ПОШКОДЖЕНЬ АВІАЦІЙНИХ ДЕТАЛЕЙ З ТИТАНОВИХ СПЛАВІВ ТА ПІДВИЩЕННЯ ЇХ ЗНОСОСТІЙКОСТІ ГАЗОТЕРМІЧНИМИ ПОКРИТТЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/0370-2197.2(107).20057Ключові слова:
титанові сплави, фретинг-корозія, зношування, покриття, плазмовий метод, пошкодження, аналіз, фретинг-стійкістьАнотація
Представлені авіаційні деталі з титанових сплавів які зазнали пошкодження в процесі експлуатації. Аналіз показав, що одним із найвпливовіших факторів який спричиняє пошкодження є вібраційні навантаження. Визначено що одним із найпопулярніших методів захисту та відновлення титанових деталей є газотермічні покриття. Визначено та проаналізовано зносостійкість деяких покриттів, що були нанесені плазмовим методом. Проведено їх випробування на зносостійкість в умовах фретинг-зношування. Результати порівнювали з літературними даними. Встановлено, що найбільш стійкими до фретингу є покриття серії ВК, а також молібден. Визначено, що при виборі покриття потрібно враховувати декілька факторів, а не тільки зносостійкість. Це залежить від пошкодженої деталі та умов її експлуатації та навантажуваності. Теоретично встановлено, що з підвищенням температури в зоні тертя логарифмічний декремент молібденового покриття збільшується більше, ніж газотермічні покриття на основі нікелю та заліза. Визначено, що для деталей які працюють на вигін, кручення, та ін. разом із фретинг-зношуванням краще підходить покриття молібдену, а для більш жорстких деталей підходить покриття на базі керамічних складових – як найбільш зносостійких.
Посилання
Chen W., Li Z. Additive manufacturing of titanium aluminides. Additive Manufacturing for the Aerospace Industry. 2019. P. 235–263. URL: https://doi.org/10.1016/b978-0-12-814062-8.00013-3
Titanium Sponge Production and Processing for Aerospace Applications / C. R. V. S. Nagesh et al. Aerospace Materials and Material Technologies. Singapore, 2016. P. 73–89. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-10-2134-3_4
Titanium Alloys for Aerospace Applications / M. Peters et al. Titanium and Titanium Alloys. Weinheim, FRG, 2005. P. 333–350. URL: https://doi.org/10.1002/3527602119.ch13
Vargel C. Fretting corrosion. Corrosion of Aluminium. 2020. P. 273–278. URL: https://doi.org/10.1016/b978-0-08-099925-8.00021-1
Thermal Sprayed Coatings. The Protective Coatings User’s Handbook. 3rd ed. 2016. P. 113–141. URL: https://doi.org/10.5006/37605-ch05 .
Ružbarský J., Panda A. Thermal Spraying. Plasma and Thermal Spraying. Cham, 2016. P. 49–57. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-319-46273-8_6
Мікосянчик О.О. Thermo-kinetic model for assessment of durability of contact surfaces under lubricating in non-stationary mode of operation. Problems of Friction and Wear. 2017. No. 1(74). URL: https://doi.org/10.18372/0370-2197.1(74).11436
Шевеля B.B., Дворук В.И., Радченко A.B. Modulation of metal surface abrasive tribocleaning. Proceedings of the National Aviation University. 2016. Vol. 6, no. 1-2. URL: https://doi.org/10.18372/2306-1472.6.9718
Roshan R., Patel S. K. NiTi plasma spray coating. Nickel-Titanium Smart Hybrid Materials. 2022. P. 151–172. URL: https://doi.org/10.1016/b978-0-323-91173-3.00013-4
Kralya V.A., Khimko A.N., Borodii V.N. Wear resistance of plasma coatings for a constant work of friction. Strength of Materials. 2007. Vol. 39, no. 5. P. 523–528. URL: https://doi.org/10.1007/s11223-007-0058-5
Khimko А.M. Wear resistance of materials under reversal and one-directed friction sliding Proceedings of National Aviation University. 2011. Vol. 46, no. 1. URL: https://doi.org/10.18372/2306-1472.46.2088