УЗАГАЛЬНЕНИЙ МЕТОД ВИЗНАЧЕННЯ ПОВЕРХНЕВО-ОБ’ЄМНОЇ ТЕМПЕРАТУРИ ЕЛЕМЕНТІВ ФРИКЦІЙНИХ ВУЗЛІВ
DOI:
https://doi.org/10.18372/0370-2197.1(102).18415Ключові слова:
гальмівний пристрій, пара тертя, фрикційні елементи, теплофізичні параметри, поверхнево-об'ємна температура, проєктний розрахунокАнотація
Матеріали статті містять питання: теплофізичні параметри пар тертя гальмівних пристроїв; проєктний розрахунок та аналіз результатів; обговорення результатів. Запропоновано узагальнений метод визначення поверхнево-об'ємної температури пар тертя гальмівних пристроїв при заданих конструктивних параметрах та постійних величинах теплофізичних властивостей їх матеріалів за умови, що потужність тертя відповідає лінійному або параболічному законам зміни та відповідає законам генерування теплових потоків у спряженнях тертя, що дозволило встановити таке. Зв'язок між графічними залежностями для лінійного і параболічного законів тепловиділення проводився через безрозмірну величину К як функцію критерію Фур'є (F0), а залежність виду К=μ(F0) дала можливість оцінити інтенсивність охолодження металевого фрикційного елемента за допомогою критерію Біо (Bі), критерій F0 змінювався від нуля до 1,2, а критерій Bі від нуля до 1,0. При визначенні поверхнево-об'ємної температури пари "метал-полімер" здійснювалося через коефіцієнт розподілу теплових потоків; при цьому останні діяли на всю товщину металу, а в полімерній накладці тільки на її поверхневий та підповерхневі шари. При підборі матеріалу для металевого фрикційного елемента застосовувався коефіцієнт теплового насичення, в який входять коефіцієнт теплопровідності, теплоємності і густина матеріалу, що має більшу величину. Узагальнений метод підтверджується стендовими даними по парах тертя стрічково-колодкового гальма та експлуатаційними випробуваннями пар тертя барабанно-колодкового гальма, в яких матеріалом були сталь 35ХНЛ-ретинакс ФК-16Л.
Посилання
Friction, wear and lubrication (tribology and tribotechnics) / A. V. Chichinadze, E. M. Berlinets, E. D., Brown et al.; Under general editorship A. V. Chichinadze. – M.: Mashinostroenie, 2003. – 576 p.; ill.
Design and verification calculation of friction units of band-block brakes of drilling blocks / A.Kh. Dzhanakhmedov, D. A. Volchenko, V.S. Skrypnyk, I. Ya. Shirali, E. A. Dzhanakhmedov, N. A. Volchenko, D. Yu. Zhuravlev; under general ed. acad. OH. Dzhanakhmedova. Standard. Baku: Apostroff, 2016. – 312 p.
Shalygin M.G. Wear of sub-roughness of friction surfaces in a water-containing medium: dissertation. ...for a job application. scientific Doctoral degrees tech., sciences: 02/05/04 – friction and wear in machines, Bryansk, 2017. – 254 p.
Krivosheya Yu.V. Coefficient of static friction of a disc brake / Yu.V. Krivosheya, D.S. Torticollis // News of Transsib. No. 4(44), 2020. – P.75-81.
Pat. 2647338 C2 RF, MPK F16D 4908. Method for assessing the external and internal parameters of friction units when tested under bench conditions / Volchenko N.A., Volchenko A.I., Kindrachuk M.V., Volchenko D.A., Krishtopa S.I. ., Zhuravlev D.Yu., Zhuravlev A.Yu., Bekish I.O., Zahara I.Ya., Kashuba N.V., Vozny A.V., Krasin P.S., Stadnyk O.B. applicant and patent holder Nikolay Aleksanlrovich Volchenko, No. 2015122719; application 06/11/2015: publ. 03/15/2018. Bull. No. 8. – 103 s.
Sergitnko V. H. Noise and vibration in friction system / V. P. Sergienko, S.N. Bukharov. Cham: Springer, 2014. – 251 p.
Sarcar C. Transient thermo-elastic analisis of brake / C. Sarcar, H. Hirani // International Joumal of Current Tngineering and Technologу. 2015. Vol. 5. No.1. Pp. 413-418.
Belhocine A. Numerical inverstigstion of a three-dimensional disc-pad model with and without thermal effects / A.Belhocine // Thermal science. 2015. Vol. 19. No. 6. Pp. 2195-2204.
Tribology: friction, wear, lubrication / A.Kh. Dzhanakhmedov, D.A. Volchenko, N.A. Volchenko [and others] // Baku: “Apostrophe-A”, 2019. – 640 p.
Pateriya J. Brake disc analysis with the help of Ansys software / J. Pateriya, R.K. Yadav, V. Mukhraiya, P. Sing // International Journal of Mechanical Engineering and Technology (IJMET). 2015. Vol.6.Is.11.Pp.114-122.
Kindrachuk M.V., Volchenko D.A., Volchenko N.A. [et al.] Influence of a water conduit on the wear resistance of materials in friction pairs of brake devices // Phiz-Khim. mechanics of materials. – 2017. – 53. № 2. – P.135-141.
Kolesnikov I.V. Methods for reducing noise and vibration in the design, production and operation of railway rolling stock / I.V. Kolesnikov, S.F. Podust, A.N. Chukarin. Moscow; VINITIRAN, 2015. – 216 p.