ЕЛЕМЕНТИ ФРИКЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ТА МОЖЛИВОСТІ ЗБІЛЬШЕННЯ НАВАНТАЖЕННЯ ПАРИ КОЛЕСО – РЕЙКА

Автор(и)

  •  Юрій Маліновський «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету» https://orcid.org/0000-0001-5980-0908
  •  Ігор Невлюдов  Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету»
  •  Сергій Цвіркун «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету» https://orcid.org/0000-0001-5430-3427
  • Дмитро Власенков Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету»
  •  Андрій Ткаченко Криворізький національний університет
  •  Світлана Олійник Криворізький національний університет https://orcid.org/0000-0002-6169-8874

DOI:

https://doi.org/10.18372/0370-2197.1(98).17357

Ключові слова:

колесо, рейка, колісна пара, вертикальне навантаження, дотичне зусилля, псевдоковзання, коефіцієнт тертя, поверхневе зміцнення, накатка, обкатка, вібруючі валики

Анотація

Навантажувальна властивість пари колесо – рейка - один з головних факторів, що впливають на раціональну конструкцію транспортних засобів за для різних технічних цілей. Виходячи з досвіду роботи залізничного транспорту, існує ідея, що зі збільшенням вертикального навантаження на колесо і, відповідно, рейку и, довговічність цієї пари зменшується пропорційно збільшенню навантаження. Однак, досвід деяких дослідників, що спостерігали  за межами навантаження пари, свідчать про те, що в певному діапазоні збільшення робочих вертикальних навантажень на колесо (пара коліс) може бути незначне збільшення міцності пари. Ці дані, якби не були спростовані та не отримали теоретичного підтвердження. Наприклад, з результатів вирішення контактної задачі Герца з прокатки еластичного циліндра в смузі з одного і того ж матеріалу (або близького у властивостях), де була встановлена пряма пропорціональність між навантаженням та напруженням в матеріалах взаємодіючих деталей, а отже, підвищення навантаження пропорційно знижує довговічність пари. На відміну від згаданих результатів, при встановленні завдання було зроблено припущення, що матеріали колеса та рейки не були однорідними протягом усієї їх товщини. Зовнішні тонкі шари матеріалу під впливом вертикальних та дотичних навантажень зчеплення отримують поверхневе затвердіння і тому є більш твердими, анізотропія властивостей матеріалів частин у їх товщині проявляється в цьому. У цій роботі було використано аналогію між завданням про кочення колеса на рейці та завданнями обробки металів тиском для випадків холодної та гарячої прокатки, обкатки та інших видів поверхневої обробки деталей. Для цих технологічних процесів із збільшенням вертикального навантаження значні структурні зміни відбуваються у кристалічних решітках поверхневих шарів, які можна інтерпретувати як зміну модулів еластичності та показників твердості поверхневих шарів. Зі збільшенням глибини штампованого шару значення межі плинності, міцності та витривалості цих тонких шарів збільшуються. Тому, враховуючи таку аналогію, стійкість до зносу відповідної пари значно збільшується під час виготовлення деталей в межах так званою «критичною» товщиною штампованого шару. Якщо ця товщина буде перевищена, то має місце подальший інтенсивний знос та руйнування взаємодіючих деталей. Однак міцність поверхневих частин пари колесо – рейка можна значно збільшити, використовуючи статичні та динамічні методи загартування ще до роботи цих пар на транспортних засобах.

Біографії авторів

 Юрій Маліновський, «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету»

кандидат технічних наук, доцент, Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету»

 

 Ігор Невлюдов,  Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету»

 Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету»

 Сергій Цвіркун, «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету»

кандидат технічних наук, старший викладач, голова циклової комісії, Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету»

Дмитро Власенков, Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету»

 старший викладач, заступник директора, Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету»

 Андрій Ткаченко, Криворізький національний університет

старший викладач кафедри технології машинобудування Криворізький національний університет, вул. Віталія Матусевича, 11, м. Кривий Ріг, 50027, Україна.

 Світлана Олійник, Криворізький національний університет

 старший викладач кафедри технології машинобудування Криворізький національний університет, вул. Віталія Матусевича, 11, м. Кривий Ріг, 50027, Україна

Посилання

Verigo M. F., Kogan A. Ja. Vzaimodejstvie puti i podvizhnogo sostava. M.: «Transport», 1986. 539 s.

Malinovskij Ju. A., Uchitel' A. D., Ljaljuk V. P. i dr. Parametricheskij analiz frikcionnyh avtokolebanij pri vzaimodejstvii deformirujushhego instrumenta s zagotovkoj. Stal'. 2021. №1. S. 40-50.

Galin L. A. Kontaktnye zadachi teorii uprugosti i vjazkouprugosti. M.: «Nauka», 1980. 305 s.

Proskurjakov Ju. G. Uprochnjajushhe-kalibrujushhie metody obrabotki. M.: «Mashinostroenie», 1965. 205 s.

Tkachev V. N. Metody povyshenija dolgovechnosti detalej mashin. M.: «Mashinostroenie», 1971. 272 s.

Prochnost', ustojchivost', kolebanija. Spravochnik v treh tomah. / Pod redakciej I. A. Birgera i Ja. G. Panovko. M.: «Mashinostroenie», 1968. Tom 1. 831 s.

Kragel'skij I. V., Dobychin M. N., Kombalov V. S. Osnovy raschetov na trenie i iznos. M.: «Mashinostroenie», 1977. 526 s.

Bolotin V. V. Dinamicheskaja ustojchivost' uprugih sistem. M.: GITTL, 1956. 600 s.

Isaev I. P., Luzhnov Ju. M. Problemy sceplenija koles lokomotiva s rel'sami. M.: «Mashinostroenie», 1985. 240 s.

Nejmark Ju. I., Fufaev N. A. Dinamika negolonomnyh sistem. M.: «Nauka», 1967. 520 s.

Malinovskij Ju. A., Malinovskaja S. I. Kontaktnoe vzaimodejstvie i dolgovechnost' pary koleso-rel's. Razrabotka rudnyh mestorozhdenij. Krivoj Rog, 2003. №84. S. 137-142.

Smirnov V. V., Jakovlev R. A. Mehanika privodov prokatnyh stanov. M.: «Metallurgija», 1977. 216 s.

Panovko Ja. G. Osnovy prikladnoj teorii kolebanij i udara. 4 izd., L.: Politehnika, 1990. 272 s.

Vibracii v tehnike. Spravochnik v 6h tomah. Tom 1. Pod red. V. V. Bolotina. M.: «Mashinostroenie», 1978. 352 s.

Jerlih L. B., Kosobudskij V. A., Vershin A. I. Volnoobrazovanie na obkatyvaemyh poverhnostjah. M.: «Nauka», 1973. 51 s.

Vol'mir A. S. Ustojchivost' deformiruemyh sistem. Chasti I, II. 3-e izd., M.: «Jurajt», 2018. 880 s.

Uchitel' A. D., Malinovskij Ju. A., Panchenko A. N. i dr. Intensifikacija processov mehanicheskogo vzaimodejstvija instrumenta s zagotovkoj pri vypolnenii vysokotochnyh i jenergoemkih tehnologicheskih operacij metodami davlenija i rezanija. Metallurgicheskaja i gornorudnaja promyshlennost'. Dnіpro, 2019. № 5 – 6. S. 1-28.

Uchitel' A. D., Malinovskij Ju. A., Danilina G. V. i dr. Vlijanie parametricheskogo rezonansa na mehanizm razrushenija kontaktirujushhih poverhnostej pri trenii i iznashivanii. Metallurgicheskaja i gornorudnaja promyshlennost'. Dnіpro, 2018. № 4. S. 65-73.

Kanninghem V. Vvedenie v teoriju nelinejnyh sistem. M.-L.: Gosjenergoizdat, 1962. 456 s.

Kamke Je. Spravochnik po obyknovennym differencial'nym uravnenijam. M.: «Nauka», 1970. 576 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-01

Номер

Розділ

Проблеми тертя та зношування