ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ КОРИГУВАННЯ ЗУБІВ ЦИЛІНДРИЧНИХ КОСОЗУБИХ МЕТАЛОПОЛІМЕРНИХ ПЕРЕДАЧ НА НЕСУЧУ ЗДАТНІСТЬ ТА ДОВГОВІЧНІСТЬ: ЧАСТ. 1. НЕСУЧА ЗДАТНІСТЬ

Автор(и)

  • Мирон Чернець Національний авіаційний університет
  • Анатолій Корнієнко Національний авіаційний університет
  • Юрій Чернець

DOI:

https://doi.org/10.18372/0370-2197.3(96).16831

Ключові слова:

сухе тертя, металополімерні циліндричні косозубі передачі, поліамід РА6 та вуглекомпозит РА6 30CF, висотне коригування зачеплення, максимальні контактні тиски у зачепленні

Анотація

З використанням авторського методу розрахунку металевих і металополімерних зубчастих передач проведено дослідження впливу висотного коригування зачеплення циліндричних косозубих передач на контактні тиски та довговічність. Для шестерні вибрано сталь 45, а для зубчастого колеса ненаповнений поліамід РА6 або його композит РА6+30CF, наповнений короткими вуглеволокнами. При різних кутах нахилу і коефіцієнтах коригування зубів проведено оцінку максимальних контактних тисків у зачепленні. Встановлено кількісні і якісні закономірності впливу обох чинників на контактні тиски з урахуванням умов зачеплення зубів (парності). Коригування приводить до зниження контактних тисків на різну величину залежно від точки контакту зубів у зачепленні. Встановлено, що у передачі з колесом з РА6+30CF тиски у 1.29 рази будуть вищими, ніж з РА6 і не залежатимуть від величини коефіцієнтів коригування зубів.

Біографії авторів

Мирон Чернець, Національний авіаційний університет

докт. техн. наук, професор, Національний авіаційний університет, Київ, Україна

Анатолій Корнієнко, Національний авіаційний університет

канд. техн. наук, доцент, Національний авіаційний університет, Київ, Україна

Юрій Чернець

 магістр, Національний авіаційний університет.

Посилання

Shil’ko SV and Starzhinskii VE. Prediction of Wear Resistance of Gearing with Wheels Made of Reinforced Composites // Journal of Friction and Wear. – 1993. - Vol. 14, No.3. - pp. 7 –13.

Shil'ko S V, Starzhinsky V E, Petrokovets E M, Chernous D A. Two-Level Calculation Method for Tribojoints Made of Disperse-Reinforced Composites: Part 1. // Journal of Friction and Wear. -2013. -Vol. 34, No. 1. - pp. 65 - 69.

Cathelin J., Letzelter E., Guingand M., De Vaujany J.P., Chazeau L. Experimental and numerical study a loaded cylindrical PA66 gear // Journal of Mechanical Design. -2013. -Vol. 135. – pp. 89 – 98.

Kahraman A., Bajpai P., Anderson N.Е. Influence of tooth profile deviations on helical gear wear // J. Mech. Des. – 2005. - Vol. 127, № 4. – pp. 656 - 663.

Pasta A., Mariotti Virzi G. Finite element method analysis of a spur gear with a corrected profile // J. Strain Analysis. – 2007. – Vol.42. – pp. 281 - 292.

Zwolak J., Wittek M. Optymalizacja parametrów geometrycznych kół zębatych w aspekcie minimalizacji naprężeń kontaktowych // Tribologia. -2011. – Vol. 45, № 6. – S. 283 – 291.

Bharat G, Abhishek C, and Gautam V V. Contact stress analysis of spur gear. International // Journal of Engineering Research and Technology. - 2012, No.1. – pp. 1 - 7.

Miler, D.; Loncar, A.; Žeželj, D.; Domitran, Z. Influence of profile shift on the spur gear pair optimization // Mech. Mach. Theory. – 2017. – Vol. 117. – pp. 189 – 197.

Bodzás, S. Analysis of the effect of the addendum modification coefficient for contact surfaces of spur gear // Journal of Mechanical Engineering. – 2019. - Vol. 69, No.1. - pp. 5 - 16.

Chernets M. Method of calculation of tribotechnical characteristics of the metal-polymer gear, reinforced with glass fiber, taking into account the correction of tooth // Eksploatacja i Niezawodnosc – Maintenance and Reliability. - 2019. - Vol 21, Issue 4. - pp. 546 – 552.

Czerniec M., Kornienko A. Prediction of the Service Life of Metal-Polymer Gears Made of Glass and Carbon Fibre-Reinforced Polyamide, Considering the Impact of Height Correction // Advances in Science and Technology Research Journal. - 2020,. -Vol. 14, Issue 3. – pp. 15 – 21.

Chernetsʹ M., Kelbinʹski YU., Skvarok YU. Otsinka dovhovichnosti, znoshuvannya ta kontaktnoyi mitsnosti zubchastykh peredach / Pid zah. red. M.V.Chernetsya. – Drohobych: Vymir, 2002. – 128 s.

Chernets M. V., Kelbynʹsky YU. Raschetnaya otsenka yznosa y resursa kosozubykh évolʹventnykh tsylyndrycheskykh peredach // Problemy trybolohiyi. – 2004. - № 3. – S. 61 – 70.

Chernetsʹ M., Kelbinsʹki YU. Vplyv nakhylu zubiv kosozubykh tsylindrychnykh peredach ta trybomekhanichni, sylovi na kinematychni kharakterystyky // Problemy trybolohiyi. – 2006. - №4. – S. 3 – 7.

Chernetsʹ M.V., Kelbinʹski YU., Yarema R.YA. Uzahalʹnenyy metod otsinky znoshuvannya tsylindrychnykh evolʹventnykh zubchastykh peredach // FKHMM. – 2011. – №1. – S. 44 – 49.

Chernetsʹ M.V., Yarema R.YA., Chernetsʹ YU.M. Metod otsinky vplyvu koryhuvannya i znoshuvannya zubiv evolʹventnoyi tsylindrychnoyi peredachi na dovhovichnistʹ ta mitsnistʹ. CH.1. Dovhovichnistʹ ta znoshuvannya // FKHMM. – 2012. - № 3. – S. 30-39.

Chernetsʹ M.V., Yarema R.YA., Chernetsʹ YU.M. Metod otsinky vplyvu koryhuvannya i znoshuvannya zubiv evolʹventnoyi tsylindrychnoyi peredachi na dovhovichnistʹ ta mitsnistʹ. CH.2. Kontaktna mitsnistʹ // FKHMM. – 2012. - № 6. – S. 56 - 59.

Chernets M.V., Chernets Yu.M. Otsenka prochnosty, yznosa y resursa korryhyrovannoy tsylyndrycheskoy zubchatoy peredachy s uchetom uslovyy zatseplenyya zubʹev // Trenye y yznos. – 2016. -№1. – S. 89 – 97.

Chernets M.V., Chernets Yu.M. Metod rascheta trybotekhnycheskykh kharakterystyk tsylyndrycheskoy kosozuboy tyahovoy peredachy lokomotyva VL – 10 // Trenye y yznos. – 2016. -№6. – S. 728 – 736.

Chernets M., Chernets Ju. The simulation of influence of engagement conditions and technological teeth correction on contact strength, wear and durability of cylindrical spur gear of electric locomotive // Proc. IMechE. Part J: Journal of Engineering Tribology. – 2017. - Vol. 231, No 1. – pp. 57 – 62.

Chernetsʹ M.V., Korniyenko A.O., Fedorchuk S.V. Doslidzhennya vplyvu nakhylu zubiv metalopolimernoyi kosozuboyi tsylindrychnoyi peredachi z poliamidnykh kompozytiv na kontaktni tysky ta resurs // Problemy tertya ta znoshuvannya. - 2021. – № 4 (93). – S. 16 – 24.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-07

Номер

Розділ

Проблеми тертя та зношування