ВПЛИВ РІЗНИХ СХЕМ ІМПУЛЬСНОЇ ТЕПЛОВОЇ ДІЇ НА СТАН ФРИКЦІЙНИХ НАКЛАДОК ДИСКОВО-КОЛОДКОВИХ ГАЛЬМ

Автор(и)

  •  Дмитро Журавльов Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
  •  Андрій Присяжний Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
  •  Евгеній Андрейчиков Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
  •  Михайло Савчин Дрогобицький фаховий коледж нафти і газу
  •  Володимир Малик Дрогобицький фаховий коледж нафти і газу

DOI:

https://doi.org/10.18372/0370-2197.1(94).16473

Ключові слова:

дисково-колодкове гальмо, пари тертя, одно та двостороннє імпульсне підведення теплоти, динамічний коефіцієнт тертя, лінійне зношування

Анотація

До матеріалів статті увійшли такі питання: теплові струми при одно- та двосторонньому терті у дисково-колодкових гальмах; енергонавантаженість дисково-колодкових гальм та їх основні експлуатаційні параметри; обговорення результатів Встановлено, що поверхнево-об'ємні температури пар тертя «диск-накладка» забезпечують розподіл теплоти при одному та двосторонньому його підведенні при високотемпературних градієнтах і при цьому різниця в енергонавантаженості становить до 20%. Показано, що величина збільшення товщини накладки колодки при односторонньому тепловому впливі залежить від кількості та інтенсивності виділення газоподібних продуктів піролізу зв’язуючого, не перевищувало 0,8% і є значно менше рекомендованих значень (не більше 2,5%). Електротермомеханічне тертя як сукупність фізичних процесів, явищ і ефектів у зоні контакту пар тертя трибологічної системи є диссипативним процесом, якому притаманне: виділення теплоти, електризація тіл, що труться, трибохімічні реакції, структурно-фазові перетворення в поверхневих шарах деталей, що труться.Теплові процеси при терті є основним каналом дисипації (розсіювання) енергії і багато в чому визначають характер перебігу сукупності фізико-хімічних процесів, що породжуються тертям у трибосистемах і суттєво впливають на динамічний коефіцієнт тертя, зміну якого розглянуто в механічному, електричному, тепловому та хімічному полях. Доцільно матеріали пар тертя підбирати за силою тертя, питомими навантаженнями і контактним зміщенням їх мікровиступів, а також енергонавантаженості, які залежать від фізико-механічних і хімічних процесів, що протікають у контактній зоні. Проведено оцінку імпульсного теплового впливу на фрикційні накладки та його вплив на експлуатаційні параметри дисково-колодкового гальма.

Біографії авторів

 Дмитро Журавльов, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

 канд. техн. наук, доцент кафедри технічної механіки Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

 Андрій Присяжний, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

 майор, викладач кафедри військової підготовки Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

 Евгеній Андрейчиков, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

підполковник, старший викладач кафедри військової підготовки Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

 Михайло Савчин, Дрогобицький фаховий коледж нафти і газу

викладач ДВУЗ «Дрогобицький фаховий коледж нафти і газу»

 Володимир Малик, Дрогобицький фаховий коледж нафти і газу

 канд. техн. наук, доцент, викладач ДВУЗ «Дрогобицький фаховий коледж нафти і газу», циклової комісії «Загальнотехнічних дисциплін», Львівська обл., м. Дрогобич

Посилання

Friktsionnoye vzaimodeystviye v elektricheskikh i teplovykh polyakh metallopolimernykh par treniya / A. Kh. Dzhanakhmedov, A. I. Vol'chenko, E. S. Pirverdiyev [i dr.] // Vestnik Azerbaydzhanskoy inzhenernoy akademii. – Baku. – 2014. - №6 (2). – S. 30 – 54.

Friktsionnyye uzly / [A. A. Petrik, N. A. Vol'chenko, P. Yu. Purgal, D. A. Vol'chenko] Monografiya (nauchnoye izdaniye). V 2-kh tomakh Tom. 1. Kubansk. gosudarstv. tekhnologich. un-t (Rossiya). – Krasnodar, 2003. – 220 s.

Friktsionnyye uzly / [A. A. Petrik, N. A. Vol'chenko, P. Yu. Purgal, D. A. Vol'chenko] Monografiya (nauchnoye izdaniye). V 2-kh tomakh Tom. 2. Kubansk. gosudarstv. tekhnologich. un-t (Rossiya). – Krasnodar, 2003. – 220 s.

Chichinadze A. V. Materialy v trbotekhnike nestatsionarnykh protsessov / A. V. Chichinadze, R. M. Matveyevskiy, E. D. Braun – M.: Nauka, 1986. – 248 s.

Chichinadze A. V. Iznosostoykost' friktsionnykh polimernykh materialov / A. V. Chichinadze, V. Ya. Belousov, I. M. Bogatchuk – L'vov: Vishcha shkola, 1989. – 144 s.

Diskovyye i diskovo-kolodochnyye tormoza v mashinostroyenii / A. Kh. Dzhanakhmedov, D. A. Vol'chenko, D. Yu. Zhuravlev [i dr.] / Tom. 2. Baku: Appostroff-A, 2021. – 392 s.

Diskovyye i diskovo-kolodochnyye tormoza v mashinostroyenii / A. Kh. Dzhanakhmedov, D. A. Vol'chenko, M. Ya. Dzhavadov [i dr.] / Tom. 1. Baku: Appostroff-A, 2020. – 376 s.

Gudz G. S., Globchak N. V., Kolyasa A. L., Yavorskiy Ya. P. Teplovoy raschet avtomobil'nykh diskovykh tormozov na tipichnykh rezhimakh ispytaniy. – L'vov: Liga – press, 2007. – 126 s. Na ukr. yaz.

Perspectives of application of Russian carbon friction composite materials in brakes of aviation wheels. ASME, Intern. Congress, Atlanta, USA, November / [Chichinadze A. V., Bakin A. I., Mozalev V. V., Suvorov A. V.]. – Atlanta, USA, 1996. – Vol. 2, part B. – P. 562 – 570.

Krauser R., Kohlgruber K. Temperaturberechnung in Scheibenbremsen / R. Krauser, K. Kohlgruber. – Automobile Industrie, 4/1976. – P. 37 – 48.

Tomskiy K. O. Povysheniye effektivnosti raboty i iznosostoykosti tormoznykh ustroystv putem primeneniya bimetallicheskikh materialov: Avtoref. dis. … kandidata tekhn. nauk / K. O. Tomskiy. – M.: FGBOU VPO «Rossiyskiy gosudarstvennyy universitet nefti i gaza imeni Gubkina», 2013. – 24 s.

Kapralov N. F. Vybor materialov par treniya / N. F. Kapralova // Iz-iya vyssh. uchebn. zaved., Mashinostroyeniye, №12, 1977. – S. 28 – 34.

Kindrachuk M. V., Volchenko D. A., Volchenko N. A. [et al.] Influence of a water conduit on the wear resistance of materials in friction pairs of brake devices // Phiz. – Khim. Mechanics of materials. – 2017. – 53. №2. P. 135 – 141.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-05

Номер

Розділ

Проблеми тертя та зношування