СУЧАСНІ МЕТОДИ ОЦІНКИ ІНТЕНСИВНОСТІ ЗНОСУ ФРИКЦІЙНИХ НАКЛАДОК ГАЛЬМ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ
DOI:
https://doi.org/10.18372/0370-2197.4(93).16257Ключові слова:
гальмівний диск, барабан, інтенсивність зношування, робота тертя, фрикційна накладка, потужність тертяАнотація
Основними факторами, які визначають ефективність і довговічність пари тертя барабанно- і дисково-колодкових гальм транспортних засобів є сила тертя, виникаюча між диском (барабаном) і фрикційними накладками колодок. Інтенсивний фрикційний розігрів призводить до зниження властивостей міцності поверхневих шарів металевих фрикційних елементів і полімерних накладок, змінює динамічний коефіцієнт тертя, інтенсифікує процес зношування контактуючих елементів. У той самий час інтенсивність зношування пар тертя гальм значною мірою залежить від питомих навантажень і поверхнево-об'ємних температур у зоні контакту, швидкості ковзання, конструктивних параметрів вузла тертя. Для встановлення закономірностей розподілу густини ймовірностей експлуатаційних параметрів гальм спочатку розглянуто приблизний склад фрикційних матеріалів, що використовуються для виготовлення накладок. На підставі розрахунково-експериментальних даних побудовано гістограми середніх величин: динамічного коефіцієнта тертя f в залежності від питомих навантажень р і швидкості ковзання V для пар тертя: «керамоматричні композити – металокераміка»; «сірий чавун – металокераміка». Зроблено оцінку ресурсу фрикційних накладок пар тертя удосконалених дисково-колодкових гальм транспортних засобів. При цьому використана потужність тертя фрикційного вузла гальма та її складові: механічна, електрична, теплова та хімічна. Виходячи з енергетики балансу фрикційного вузла гальма визначено об'ємну інтенсивність зношування робочої поверхні фрикційної накладки.
Посилання
Томский К. О. Повышение эффективности работы и износостойкости тормозных устройств путем применения биметаллических материалов: Автореф. дис. ... кандидата техн. наук / К. О. Томский. - М.: ФГБОУ ВПО «Российский государственный университет нефти и газа имени И.М. Губкина», 2013. - 24 с.
Крагельский И. В. Трение и износ / И. В. Крагельский. – М.: Машиностроение, 1986. – 430 с.
Намазов Б.Ф. Разработка метода расчета барабанных колодочных тормозов автомобилей: Авторефер. дис. ... канд. техн. наук / Б. Ф. Намазов. – Баку: Азербайджанский технический университет, 1998. - 18 с.
Износ машин и оборудования / Машины и оборудование [Электронный ресурс] – Режим доступа: URL: http://www.mgm-machines.ru/metody-opredeIeniya-iznosa.html. – Заглавие с экрана.
Деревянко В.А. Тормозные системы легкового автомобиля / Пер. с польского В. Мицкевич. – М.: Петит, 2001. - 248 с.
Balu, P. J. Compositions, functions and testing of friction brake materials and their additives / P. J. Balu. - Reports ORNL/TM - 2001/64, 2001/ - 38 p.
Balu , P. J. Research on non-traditional materials for friction surfaces in "heavy vehicle disc brakes. / P. J. Balu. - Reports ORNL/TM - 2004/65, 2004/ - 42 p.
Jang G. H. Tribological properties of C/C - SiC composites for brake discs / G. H. Jang, K. H, Cho, S. В. с Park [et al.] // Metals and materials international. – Vol. 16, №1. – P. 61–66.
Kermc, M. Development and use of an apparatus for tribological evalution of ceramic-based brake materials / M. Kerme, M. Kalin, J. Vizintin // Wear. – 2005. Vol.259. – P. 1079 – 1087.
Krenkel, W. С / С - SiC composites for hot structures and advanced friction system / W. Krenkel // Ceramic engineering and science proceeding/ - 2003/ -24 (4)-P. 583-592.
Дисковые и дисково-колодочные тормоза в машиностроении / А. Х. Джанахмедов, Д. А. Вольченко, Д. Ю. Журавлев [и др.] / Том 2. Баку:
Аппострофф-А, 2021. – 392 с.