ОЦІНКА ЕНЕРГОНАВАНТАЖЕНОСТІ МЕТАЛЕВИХ ФРИКЦІЙНИХ ЕЛЕМЕНТІВ ГАЛЬМ

Автор(и)

  •  Дмитро Олександрович Вольченко
  • Василь Степанович Скрипник
  •  Ирина Орестівна Бекіш
  • Олександр Степанович Бурава
  • Віктор Вікторович Ніщук
  •  Володимир Яркович Малик

DOI:

https://doi.org/10.18372/0370-2197.3(92).15934

Анотація

В матеріалах даної статті дана оцінка енергонавантаженості металевих фрикційних елементів гальм та розглянуті наступні питання: конструкція і робота фрикційних вузлів гальм та їх розрахункові схеми; внутрішні та зовнішні параметри металополімерних пар тертя трибосистем з врахуванням їх енергонавантаженості. Встановлено, що на формування температурного режиму металевих фрикційних елементів (ободів шківів і барабанів, дисків) гальмівних пристроїв помітний вплив справляють такі чинники, як співвідношення між їх масою, площею нагрівання (полірованою) та охолодження (матовою) та темпами протікання даних процесів. Якість і надійність створюваних конструкцій фрикційних вузлів гальмівних пристроїв залежать від процесів, явищ і ефектів, що відбуваються під час фрикційної взаємодії мікровиступів їх пар тертя. Контакт мікровиступів носить дискретний характер і оцінюється динамічним коефіцієнтом взаємного перекриття пар тертя, а його величина складає до 0,25 (для дисково-колодкових гальм) і до 0,75 (для барабанно- і стрічково-колодкових гальм). Згідно молекулярно-механічної моделі електротермомеханічного тертя взаємодія мікронерівностей поверхонь тертьових тіл можна представити у вигляді вузької ділянки ковзання фактичних областей контакту (адгезійна складова). Це супроводжується деформацією нерівностей (деформаційна складова), що викликає їх напружений стан. Тому тепловиділення при терті обумовлено, з одного боку, руйнуванням адгезійних зв'язків у фактичних зонах контакту, а з іншого боку - напружено-деформованим станом мікронерівностей. Bибір металевих фрикційних елементів різних видів гальмівних пристроїв обумовлений, переважно, рівнем енергонавантаженості та умовами експлуатації гальм. При гальмуванні здійснюється генерація струмів i акумуляція теплоти в поверхневих шарах робочих деталей фрикційного вузла. Найбільші зміни вказані процеси викликають в підповерхневих шарах фрикційних накладок. В npoцесі пластичної деформації в матеріалах відбувається зміна їx структури i властивостей. Одночасно з цим безперервно змінюються механічні, динамічні i температурні градієнти в поверхневих шарах металополімерних пар тертя, рівень яких залежить від режимів гальмування. У реальних умовах металополімерні пари тертя піддаються наступним термічним навантаженням:  імпульсне нагрівання і повільне природне охолодження; нагрівання і охолодження з високим темпом; повільне нагрівання і  вимушене охолодження; нагрівання і охолодження з малим темпом. Темпи нагрівання, природного і вимушеного охолодження робочих поверхонь металополімерних пар тертя гальмівних пристроїв визначаються їх електротермостимульованими процесами поляризації і деполяризації.

Біографії авторів

 Дмитро Олександрович Вольченко

докт. техн. наук, професор кафедри видобутку нафти і газу Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатская, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019, тел..: +38 0342 72 71 41,  моб. 050-373-82-42

Василь Степанович Скрипник

 докт. техн. наук, професор кафедри автомобільного транспорту Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газа, вул. Карпатская, 15, м. Івано-Франківськ, Украина, 76000,  тел..: +38 0342 72 71 41, моб. 050-950-04-18

 Ирина Орестівна Бекіш

канд. техн. наук, доцент кафедри інженерної і комп’ютерної графіки, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатськая, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019, тел..: +38 0342 72 47 19

Олександр Степанович Бурава

 старший викладач, підполковник кафедри військової підготовки Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатськая, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019, тел..: +38 0342 50 25 06

Віктор Вікторович Ніщук

викладач, майор кафедри військової підготовки Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатськая, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019, тел..:  +38 0342 50 25 06

 Володимир Яркович Малик

 канд. техн. наук, доцент кафедри нафтогазових машин і обладнання, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-27

Номер

Розділ

Проблеми тертя та зношування