МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСУ РЕЛАКСАЦІЇ НАПРУЖЕНЬ В МАСТИЛЬНІЙ ПЛІВЦІ НА ПОВЕРХНІ ТЕРТЯ ПРИ НАЯВНОСТІ ФУЛЕРЕНІВ В МАСТИЛЬНОМУ МАТЕРІАЛІ

Автор(и)

  • Віктор Анатолійович Войтов
  • Андрій Григорович Кравцов
  • Антон Вікторович Войтов

DOI:

https://doi.org/10.18372/0370-2197.1(90).15235

Ключові слова:

макрореологічна модель, реологічні властивості, кластери, міцели, гель, золь, в’язкість рідини, електростатичні сили, фулерени, трибосистема, поверхні тертя, час життя фактичної плями контакту, час релаксації напружень на фактичній плямі контакту

Анотація

В роботі представлені результати теоретичних досліджень по формуванню мастильної плівки на поверхні тертя при наявності фулеренів в змащувальному матеріалі. На основі аналізу літературних джерел доведено, що поверхня тертя, яка в процесі роботи трибосистеми є «генератором електростатичного поля», спонукає до зміни структурної в'язкості мастильної плівки. Збільшення швидкості роботи дисипації в трибосистемі призводить до збільшення величини електростатичного поля поверхні тертя, яке сприяє формуванню з міцел фулеренів каркаса. Наведено результати моделювання зміни величин часу життя фактичної плями контакту, а також часу релаксації напружень на фактичної плямі контакту при наявності на поверхні тертя мастильної плівки, що має структуру гелю. Виконано параметричну ідентифікацію  макрореологічної моделі релаксації напружень в мастильній плівці на фактичних плямах контакту. Отримано теоретичні залежності зміни часу життя фактичної плями контакту та часу релаксації напружень від величин швидкості роботи дисипації і концентрації фулеренової композиції. Доведено, що величина часу релаксації, є мірою переходу в'язких властивостей структури мастильної плівки в пружні властивості і, навпаки, пружних у в'язкі. Показано, що рушійною силою переходу є швидкість роботи дисипації в трибосистемі, яку можна назвати енергією накачування.

Результати моделювання зазначених параметрів дозволяють стверджувати про існування значень швидкості роботи дисипації, при досягненні яких на поверхні тертя починає формуватися структура гелю (структура у вигляді каркасу), яка сприймає навантаження як тверде тіло. При малих значеннях швидкості роботи дисипації енергії накачування недостатньо для формування структури гелю і мастильна плівка буде мати структуру золю і сприймати навантаження як в'язке тіло.

Біографії авторів

Віктор Анатолійович Войтов

д.т.н., проф., завідувач кафедри транспортних технологій і логістики Харківського національного технічного університету сільського господарства ім. П. Василенка,

Андрій Григорович Кравцов

к.т.н., доцент, декан факультету технологічних систем і логістики Харківського національного технічного університету сільського господарства ім. П.Василенка

Антон Вікторович Войтов

к.т.н., старший викладач кафедри деревооброблювальних технологій та системотехніки лісового комплексу Харківського національного технічного університету сільського господарства ім. П. Василенка

Посилання

Yanli Yao, Xiaomin Wang, Junjie Guo, Xiaowei Yang, Bingshe Xu Tribological prop-erty of onion-like fullerenes as lubricant additive // Materials Letters Volume 62, Issue 16, 2007, Pages 2524-2527 https://doi.org/10.1016/j.matlet.2007.12.056

L. Rapoport, Y. Feldman, M. Homyonfer, H. Cohen, J. Sloan, J. L. Hutchison, R. Tenne Inorganic fullerene-like material as additives to lubricants: structure–function relationship // WearVolumes 225–229, Part 2, 1999, Pages 975-982 https://doi.org/10.1016/S0043-1648(99)00040-X

F. A. Yunusov, A. D. Breki, E. S. Vasilyeva, O. V. Tolochko The influence of nanoad-ditives on tribological properties of lubricant oil // Materials today: proceedings Available online 14 February 2020 https://doi.org/10.1016/j.matpr.2020.01.447

Xiaowei Li, Xiaowei Xu, Yong Zhou, Kwang-Ryeol Lee, Aiying Wang Insights into friction dependence of carbon nano particles as oil-based lubricant additive at amorphous carbon interface // Carbon Volume 150, 2019, Pages 465-474 https://doi.org/10.1016/j.carbon.2019.05.050

Безмельницын В. Н., Елецкий А. В., Окунь М. В. Фуллерены в растворах // Успехи физических наук. — 1998, № 11, 1195—1220

Яхьяев Н. Я., Бегов Ж. Б., Батырмурзаев Ш. Д. Новая смазочная композиция для модификации поверхностей трибосопряжений судового малоразмерного дизеля // Вест-ник АГТУ. Сер.: Морская техника и технология. — 2009, № 1, 47—52

Kravcov A.G. Evaluation of tribological characteristics of liquid lubricants with fullerene additives // Problems of Tribology, -2020, V. 25, No 3/97, 50-54 https://doi.org/10.31891/2079-1372-2020-97-3-50-54

Кравцов А.Г. Розробка макрореологічної моделі релаксації напружень в мастиль-ній плівці на поверхні тертя при наявності фулеренів / А.Г. Кравцов, Проблеми триболо-гії. – 2018. – № 4. – С. 36 – 40.

Войтов В. А. Моделирование процессов трения и изнашивания в трибосистемах в условиях граничной смазки. Часть 1. Расчет скорости работы диссипации в трибосисте-мах / В. А. Войтов, М.Б. Захарченко // Проблеми трибології. – 2015. – №1. – С. 49 – 57.

Войтов В. А. Моделирование процессов трения и изнашивания в трибосистемах в условиях граничной смазки. Часть 2. Результаты моделирования / В. А. Войтов, М.Б. Захарченко // Проблеми трибології. – 2015. – №2. – С. 36 – 45.

Рейнер М. Реология / М. Рейнер. // перев. с англ. под ред. Э.И. Григолюка. – М.: Наука, 1965. – 223 с.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Проблеми тертя та зношування