EXTERNAL FORCE INFLUENCE ON THE REGULARITY OF ANTIFRICATION SYSTEMS

Authors

  • Мирослав Кіндрачук Національний авіаційний університет
  • Володимир Харченко Національний авіаційний університет
  • Ігор Гуменюк
  • Ніла Науменко
  • Михайло Гловин Національний авіаційний університет
  • Іван Костецький Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/0370-2197.4(93).16275

Keywords:

friction, running-in, tribological system, wear, coefficient of friction, transfer, step load

Abstract

The load has a significant impact on the quality and duration of running-in. As the load increases, the proportion of plastic deformation of the thin surface layer increases at the initial moment, which leads to an increase in the amount of heat released and the energy absorbed. High mechanical stresses caused by increasing pressure at the contact sites cause a defect in the structure of the friction surfaces, which increases the activity of the metal. Experimental studies conducted by various scientists show that with increasing load to a value not exceeding some critical value, the quality of surface running-in improves. The article presents the results of the study of external force influence on the process of formation of tribological structures of the stage of running-in of the system "BrAZhMts10-3-1,5-AMG-10-30HGSA". It is shown that a stepwise increase in load and a constant sliding speed activate the running-in process, while reducing the time and wear from running-in due to mechanical destruction of the oil, which is accompanied by carbon enrichment of the friction surfaces.

Author Biographies

Мирослав Кіндрачук, Національний авіаційний університет

 член-кореспондент НАН України, докт. техн. наук, професор, професор кафедри механіки та інженерії матеріалів, С

Володимир Харченко, Національний авіаційний університет

 молодший науковий співробітник, завідувач лабораторії новітніх триботехнологій кафедри механіки та інженерії матеріалів, Національний авіаційний університет

Ігор Гуменюк

канд. техн. наук, ПАТ Укртелеком

Ніла Науменко

провідний інженер, Національний авіаційний університет

Михайло Гловин, Національний авіаційний університет

студент, Національний авіаційний університет

Іван Костецький, Національний авіаційний університет

студент, Національний авіаційний університет

References

Кузьменко, А. Г. Износ узлов трения двигателей при граничной смазке (обзор) [Текст] / А. Г. Кузьменко, О. П. Бабак. // Проблеми трибології. – 2007. – №3. – С. 61 – 93.

Костецкий, Б. И. Трение, смазка и износ в машинах [Текст] / Б. И. Костецкий. – К. Техника, 1970. – 396 с.

Кульгавий, Э. А. Триботехнические характеристики и их применение [Текст] / Э. А.Кульгавий // Проблеми трибології. – 2003. – № 3. – С. 51 – 61.

Дроздов, Ю. Н. Трение и износ в экстремальных условиях [Текст] / Ю. Н. Дроздов, В. Г. Павлов, В.Н. Пучков. – М.: Машиностроение, 1986. – 224 с.

Маслов, Н. Н. Исследование влияния режимов технологических процессов на качество ремонта машин [Текст] / Н. Н. Маслов. – Л.: ВАТТ, 1968. – 272 с

Буяновский, И. А. Развитие трибологии в России [Текст] / И. А. Буяновский // Трение и смазка в машинах и механизмах. Приложение к журналу «Сборка в машиностроении, приборостроении». – 2005. – № 2 (8). – С. 12-18.

Бриггс, Д. Анализ поверхности методами оже- и рентгеновской фотоэлектронной спектроскопии [Текст] / Д. Бриггс, М. П. Сих. – М.: Мир, 1987. – 600 с.

Карасик, И. И. Прирабатываемость, закономерности и методы оценки влияния приработки и изнашивания на триботехнические характеристики опор скольжения [Текст]: дис. док. техн. наук: 05.02.04/ И. И. Карасик. – М., 1983. – 450 с.

Фёдоров, C. B. Основы трибоэргодинамики и физико-химические предпосылки теории совместимости [Текст] / C. B. Фёдоров. – Калининград: Изд-во КГТУ, 2003. – 400 с.

Мищук, О. А. Легирование поверхности металлов при трении под влиянием органических поверхностно-активных веществ [Текст]: дис. канд. физ.-мат. наук: 01.04.18/ О. А. Мищук. – К., 1996. – 194 с.

Published

2021-12-18

Issue

Section

Проблеми тертя та зношування