MODERN METHODS OF EVALUATION OF WARNING INTENSITY OF VEHICLE BRAKES OF VEHICLE BRAKES

Authors

  •  Дмитро Вольченко
  • Мирослав Кіндрачук
  • Василь Скрипник
  • Дмитро Журавльов
  •  Андрій Присяжний
  •  Василь Болонний

DOI:

https://doi.org/10.18372/0370-2197.4(93).16257

Keywords:

brake disk, drum, wear intensity, friction work, friction lining, friction power

Abstract

The main factors that determine the efficiency and durability of the friction pair of drum and disc brake pads of vehicles are the friction force arising between the disc (drum) and the friction pads of the pads. Intense frictional heating reduces the strength properties of the surface layers of metal friction elements and polymer linings, changes the dynamic coefficient of friction, intensifies the wear process of the contacting elements. At the same time, the intensity of wear of brake friction pairs largely depends on the specific loads and surface-volume temperatures in the contact zone, the sliding speed, the design parameters of the friction unit. To establish the regularities of the distribution of the probability density of the operating parameters of the brakes, we first considered the approximate composition of the friction materials used for the manufacture of pads. On the basis of calculation and experimental data, histograms of average values were constructed: dynamic friction coefficient f depending on specific loads p and sliding speed V for friction pairs: "ceramic matrix composites - metal ceramics"; "Gray cast iron - cermets". The resource of friction linings of friction pairs of improved disc-pad brakes of vehicles is estimated. The friction power of the brake friction unit and its components are used: mechanical, electrical, thermal and chemical. Based on the energy of the balance of the friction unit of the brake, the volumetric intensity of wear of the working surface of the friction lining is determined. With such a rank of proponation, the method of determining the parameters of the frictional institution of galma allows for the development of the energy (mechanical, thermal, electrical and chemical) effort of rubbing and the amount of intensiveness of the process of regulating the surface of the work micro-belts of the disc rubbing, adjusting and lining area) to increase the resource of the lining by pouring the cooling elements of the self-ventilated disc onto the power supply unit.

Author Biographies

 Дмитро Вольченко

 докт. техн. наук, професор кафедри видобування нафти і газу Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна

Мирослав Кіндрачук

 докт. техн. наук, професор, професор кафедри прикладної механіки та інженерії матеріалів, Національний авіаційний університет, пр. Любомира Гузара, 1, м. Київ, Україна

Василь Скрипник

  докт. техн. наук, доцент, кафедри автомобільного транспорту Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, 76019, Україна

Дмитро Журавльов

 канд. техн. наук, доцент кафедри технічної механіки, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна

 Андрій Присяжний

майор, викладач кафедри військової підготовки Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна

 Василь Болонний

 канд. техн. наук, доцент, заступник директора з навчальної роботи Дрогобицького фахового нафтового і газового коледжу, вул. Грушевського, 57, м. Дрогобич,  Львівська обл., 82100, Україна

References

Томский К. О. Повышение эффективности работы и износостойкости тормозных устройств путем применения биметаллических материалов: Автореф. дис. ... кандидата техн. наук / К. О. Томский. - М.: ФГБОУ ВПО «Российский государственный университет нефти и газа имени И.М. Губкина», 2013. - 24 с.

Крагельский И. В. Трение и износ / И. В. Крагельский. – М.: Машиностроение, 1986. – 430 с.

Намазов Б.Ф. Разработка метода расчета барабанных колодочных тормозов автомобилей: Авторефер. дис. ... канд. техн. наук / Б. Ф. Намазов. – Баку: Азербайджанский технический университет, 1998. - 18 с.

Износ машин и оборудования / Машины и оборудование [Электронный ресурс] – Режим доступа: URL: http://www.mgm-machines.ru/metody-opredeIeniya-iznosa.html. – Заглавие с экрана.

Деревянко В.А. Тормозные системы легкового автомобиля / Пер. с польского В. Мицкевич. – М.: Петит, 2001. - 248 с.

Balu, P. J. Compositions, functions and testing of friction brake materials and their additives / P. J. Balu. - Reports ORNL/TM - 2001/64, 2001/ - 38 p.

Balu , P. J. Research on non-traditional materials for friction surfaces in "heavy vehicle disc brakes. / P. J. Balu. - Reports ORNL/TM - 2004/65, 2004/ - 42 p.

Jang G. H. Tribological properties of C/C - SiC composites for brake discs / G. H. Jang, K. H, Cho, S. В. с Park [et al.] // Metals and materials international. – Vol. 16, №1. – P. 61–66.

Kermc, M. Development and use of an apparatus for tribological evalution of ceramic-based brake materials / M. Kerme, M. Kalin, J. Vizintin // Wear. – 2005. Vol.259. – P. 1079 – 1087.

Krenkel, W. С / С - SiC composites for hot structures and advanced friction system / W. Krenkel // Ceramic engineering and science proceeding/ - 2003/ -24 (4)-P. 583-592.

Дисковые и дисково-колодочные тормоза в машиностроении / А. Х. Джанахмедов, Д. А. Вольченко, Д. Ю. Журавлев [и др.] / Том 2. Баку:

Аппострофф-А, 2021. – 392 с.

Published

2021-12-18

Issue

Section

Проблеми тертя та зношування