Функціональні засади розробки та експлуатації програмного забезпечення в авіоніці
DOI:
https://doi.org/10.18372/2073-4751.63.14999Ключові слова:
Програмне забезпечення, цивільні авіація, підтримка програмного забезпечення, авіоніка, архітектура програмного забезпеченняАнотація
У ході дослідження проведено аналіз функціональних засад та підходів щодо визначення основних особливостей програмного забезпечення, яке використовується для експлуатації повітряних суден. Охарактеризовано теоретичні аспекти побудови архітектури програмних рішень у сфері цивільної авіації на засадах сучасних підходів розробки систем автоматизації. Розглянуто основні нормативні вимоги до організаційного та технологічного забезпечення процесу розробки програмних рішень у сфері цивільної авіації. Визначено особливості V-подібної моделі розробки програмного забезпечення щодо експлуатації повітряних суден. Документація до програмного забезпечення повинна складатися з опису основних блоків програми, порядку інтеграції модулів, архітектуру системи та інші формальності, які відображають результати створення вихідного програмного коду. На основі описаного підходу до розробки програмного комплексу для експлуатації повітряних суден сформовано бачення та критерії циклу розробки інформаційних рішень у сфері цивільної авіації, що належним чином впливає на розвиток галузі. В залежності від функціональних характеристик отриманих програмних рішень складається фінальна документація, яка також містить результати його тестування в умовах передпромислової експлуатації. Сучасні системи авіоніки мають модульну багаторівневу структуру. При цьому класичні підходи до розробки систем експлуатації повітряних суден є малоефективними, що потребує розробки специфічної методики, яка враховує досліджувану предметну сферу. Це пояснюється необхідністю інтеграції програмного забезпечення для експлуатації суден цивільної авіації зі сторонніми програмно-апаратними комплексами, що використовуються для контролю за польотами.
Посилання
Hayley J., Reynolds R., Lokhande K., Kuffner M., Yenson S. Human-Systems Integration and Air Traffic Control. Lincoln laboratory journal, 2012. – Vol. 19, №. 1. – P. 34-49.
Parkinson P., Kinnan L. Safety-Critical Software Development for Integrated Modular Avionics. – Wind River, 2015. – Vol. 11. – No.2. [Internet Resource] / Access mode: https://events.windriver.com/wrcd01/-wrcm/2015/02/Safety-Critical-Software-Development-for-Integrated-Modular-Avionics-White-Paper-1.pdf.
Tiedeman H., Parkinson, P. "Experiences of Civil Certification of Multi-Core Processing Systems in Commercial and Military Avionics, Integration Activities, and Analysis," SAE Int. J. Adv. & Curr. Work. in Mobility 1 (2): 419-428, 2019.
Adnane Ghannem, Mohamed Salah Hamdi, Marouane Kessentini, Hany H. Ammar. Search-based requirements traceability recovery: A multi-objective approach, Proc. IEEE Congress on Evolutionary Computation (CEC), 2017. – p. 1183-1190.
ES Neretin et al 2019 J. Phys.: Conf. Ser. 1353 012005.
Chuanwen Lin et al 2020 J. Phys .: Conf. Ser. 1544 012171.
Jiang Z., Zhao T., Wang S., Ju H. New Model-Based Analysis Method with Multiple Constraints for Integrated Modular Avionics Dynamic Reconfiguration Process. Processes, 2020. – 574 p.
Rozhdestvenskaya K.N. Temporary analysis of the control system in the data processing network. Information and control systems, 2019. – № 1. – P. 32-39.
Bondar D.S., Prokhorov A.V. Analiz pokazateley nadezhnosti aerodromnykh sistem upravleniya vozdushnym dvizheniyem. Nauchnyy vestnik MGTU GA, 2016. – №5. [Internet Resource] / Access mode: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-pokazateley-nadezhnosti-aerodromnyh-sistem-upravleniya-vozdushnym-dvizheniem.
Vysotsky A.V., Korshets A.A., Lymar R.V., Makarov S.A., Martynov A.A. Automation of processes of collection, processing and display of information on the air situation at the command and control point in the management of flights of state aviation. Collection of scientific works of Kharkiv National University of the Air Force, 2018. –№3 (57). – P. 103-109.
J. Athavale, R. Mariani, M. Paulitsch. "Flight Safety Certification Implications for Complex Multi-Core Processor Based Avionics Systems." IEEE International Reliability Physics Symposium (IRPS), Monterey, 2019. – P. 1-6.
Yevdokimov V. Integrated safety management system for aviation activities based on ICAO standards and recommended practice. Journal of Science, Practice, Economics, 2013. – №2 (45). [Internet Resource] / Access mode: https://cyberleninka.ru/article/n/integrirovannaya-sistema-upravleniya-bezopasnostyu-aviatsionnoy-deyatelnosti-na-osnove-standartov-i-rekomendovannoy-praktiki-ikao.
Aeronautical Radio. Avionics Application Software Standard Interface; ARINC653: Annapolis, 2010.
Montano G., McDermid J. Human Involvement in Dynamic Reconfiguration of Integrated Modular Avionics, Avionics. In Proceedings of the 27th Digital Avionics Systems Conference, St. Paul, 26–30 October 2008; IEEE: Piscataway, 2008.
ARINC Specification 653. Avionics Application Software Standard Interface. [Internet Resource] / Access mode: https://www.sae.org/standards/content/arinc653p3a-1/.
Il'yenko C.C. Avtomatizatsiya, distantsionnoye upravleniye i nadezhnost 'svetosignal'noy sistemy sovremennykh aerodromov grazhdanskoy aviatsii. Naukoyemkiye tekhnologii, 2016. – № 2 (30). – P. 211-215.
Committee, AE ARINC 664 Aircraft Data Networks, Part7: Avionics Full Duplex Switched Ethernet (AFDX) Network; Aeronautical Radio, Inc.: Annapolis, 2005.
DO-178B Software Considerations in Airborne Systems and Equipment Certification. Dept. of Measurement and Information Systems. [Internet Resource] / Access mode: https://inf.mit.bme.hu/sites/default/files/materials/taxonomy/term/445/13/13_CES_DO-178B.pdf.
RTCA DO-255 / EUROCAE ED-96. Requirements Specification for Avionics Computer Resource (ACR). [Internet Resource] / Access mode: https: // standards. globalspec. com / std / 1968378 / RTCA% 20DO-255.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).