ПСИХОЛОГІЧНИЙ ВПЛИВ ШТУЧНИХ ЕЛЕКТРОННИХ АКАУНТІВ (БОТІВ) НА АГЕНТІВ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ В ІНТЕРЕСАХ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ОПЕРАЦІЇ

Автор(и)

  • Базарний Сергій Васильович Кафедра інформаційної боротьби інституту стратегічних комунікацій Національного університету оборони України https://orcid.org/0000-0001-9545-1960
  • Микитюк Наталія Михайлівна Навчально-науковий інститут воєнної історії Національного університету оборони України https://orcid.org/0009-0004-0409-2704
  • Терновий Олександр Васильович Науково-дослідна лабораторія управління інформаційної безпеки науково-дослідного відділу проблем впровадження та розвитку стратегічних комунікацій інституту стратегічних комунікацій Національного університету оборони України https://orcid.org/0000-0003-2790-7262

DOI:

https://doi.org/10.18372/2225-5036.30.18605

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційна технологія, інформаційна безпека, нейронна мережа, штучні електронні акаунти, штучний інтелект, модель соціальних мереж, цільова аудиторія, психологічний вплив, інформаційна операція

Анотація

В умовах інформаційної війни, яку веде росія проти України, активно використовуються штучні електронні акаунти (боти) у соціальних мережах для ведення психологічного впливу під час проведення інформаційних операцій. Враховуючи досвід відбиття широкомасштабної збройної агресії російської федерації проти України, можна дійти висновку, що психологічний вплив ботів на реальних агентів соціальних мереж потребує детального дослідження. У цій статті розглядається психологічний вплив штучних електронних акаунтів (ботів), які доповнені нейронними мережами, на агентів соціальних мереж із використанням інформаційних технологій в контексті проведення інформаційних операцій. В сучасних умовах соціальні мережі використовуються для прямого і опосередкованого психологічного впливу на свідомість, підсвідомість та емоційний стан цільової аудиторії противника. З розвитком сучасних технологій агенти соціальних мереж систематично, використовуючи нейронні мережі, створюють дописи, історії, онлайн трансляції, поширюють відео- та аудіо- матеріали. Дослідження має на меті визначити особливість психологічного впливу за допомогою ботів на формування думок реальних агентів соціальних мереж. В роботі розглядається використання ботів для поширення маніпулятивної, спеціальної інформації, а також формування ехо-камери та фільтрується інформація. Особливості використання ботами інструментів нейронних мереж та техніки обробки природної мови для психологічного впливу під час проведення інформаційної операції. Для дослідження особливостей та закономірностей психологічного впливу ботів на структуру та динаміку зміни поведінки реальних агентів соціальних мереж необхідно проведення аналізу математичних моделей випадкового графа та  передачі інформації. Враховуючи результати проведеного аналізу, було проведено класифікацію наслідків ведення психологічного впливу на агентів соціальних мереж у вигляді схеми, яка зображена на рисунку.

Посилання

Базарний С.В. Метод виявлення агентів со-ціальних мереж, що мають найбільший вплив. / С.В. Базарний. Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони: наук. журн. Нац.ун-т оборони України. Київ. 2023. №1(46), 2023, С. 145-150.

Квач С. Цифрові технології: напруження щодо приватності та даних. / С. Квач, П. Тайхон, К.Д. Мартін та інші. Журнал Академії маркетинго-вих наук (2022).

Statista, 2023, дата звернення 03.08.2023 р. час- 14.56. URL: https://www.statista.com/statistics/272014 /global-social-networks-ranked-by-number-of-users/.

Іванов В. Симуляція діяльності бота в соціа-льних мережах. Журнал інформаційних технологій. 2021. Т.23./ В. Іванов.

Петров П.П. Моделювання поширення дез-інформації в соціальних мережах. Наукові праці УНДІТ. 2020. №3(17)/ П.П. Петров.

Фернандес-Саравіа, Хуан та ін. "Analyzing the Impact of Bot Accounts on Information Propagation in Social Networks", Фернандес-Саравіа, Хуан.

Ян, Джейсон та ін. "Characterizing and De-tecting Hateful Users on Twitter", Ян, Джейсон.

Бовард. "Echo Chambers and Partisan Source Selection on Social Media", Бовард, Арнольд.

Cheng. "Anyone Can Become a Troll: Causes of Trolling Behavior in Online Discussions"/ Cheng, Justin.

Ferrara, Emilio, et al. "The Rise of Social Bots", Ferrara, Emilio.

Mønsted, Benjamin, et al. "Evidence of Com-plex Contagion of Information in Social Media: An Experiment Using Twitter Bots", Mønsted, Benjamin.

Cécile Zachlod. Analytics of social media da-ta. State of characteristics and application. C. Zachlod, O. Samuel, A. Ochsner, S. Werthmüller. Journal of Business EthicsPrivacy Behaviour: A Model for Online Informed Consent. Volume 144, May 2022, pp. 1064-1076.

Закон України Про Національну програму інформатизації https://zakon.rada.gov.ua/laws/show /2807-20#Text.

Naja Bentzen, EPRS | European Parliamen-tary Research Service, Members' Research Service PE 628.284. October 2018, https: // www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2018/628284/EPRS_ATA(2018)628284_EN.pdf.

Стариков А. Боти і тролі в інформаційно-психологічних війнах // Вісник ЛНУ. Серія: Журна-лістика. 2021. Т. 34. No 44. С. 42-45.

McKenzie Himelein-Wachowiak. Brenda Curtis Bots and Misinformation Spread on Social Me-dia: Implications for COVID-19 Published on 20.5.2021 in Vol 23, McKenzie Himelein-Wachowiak, S. Giorgi, A. Devoto, M.Rahman, L. Ungar, A. Schwartz, D. Epstein, L. Leggio. No 5 (2021): May Preprints (earlier versions) of this paper are available at https: // pre-prints.jmir.org/preprint/ 26933, first published January 04, 2021.

Samuel C. “Bots and Computational Propa-ganda: Automation for Communication and Control,” in eds. Nathaniel Persily & Joshua A. Tucker, Social Media and Democracy: The State of the Field, Prospects for Reform (Cambridge: Cambridge University Press, 2020), pp. 89-110.

Забара А. Використання штучного інтеле-кту в інформаційній війні соціальних ботів у соціа-льних мережах // А. Забара, О. Карпенко. Вісник НАУ. Серія: Економіка та підприємництво. 2021. Т. 98. No 1. С. 98-103.

Петренко А.І. Вплив інформаційних тех-нологій сучасних політичних кампаній в процесі маніпулювання свідомістю виборця // А.І. Петрен-ко. Держава та регіони. Серія: Соціальні комуніка-ції. 2017. Вип. 1-2. С. 70-76.

Базарний С.В. Класифікація методів аналі-зу та моделей соціальних мереж в інтересах інфор-маційної операції. Vol. 29 No. 2 (2023): Ukrainian Scientific Journal of Information Security / С.В. Базарний Cybersecurity & Critical Information Infra-structure Protection (CIIP). С. 61-66.

Базарний С.В. Удосконалена математична модель психологічного впливу на агентів соціальних мереж в інтересах інформаційної операції. / С.В. Базарний. Труди університету: наук. журн. Нац.ун-т оборони України. Київ. 2023. №4(79)/2023.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-15

Номер

Розділ

Кібербезпека та захист критичної інформаційної інфраструктури