Model of detection PR-impact by means of Internet mass media
DOI:
https://doi.org/10.18372/2225-5036.21.9707Keywords:
information space, information flow, informational impact, information operation, detection method PR-impact, thematic trend, thematic vector, complex networksAbstract
The information space formed by the information thread of publications in the Internet of mass media is examined. The basis of work is hypothesis of about distinction of trends of thematic informative threads of type of the impartial informing and «PR-impact» in characteristics space of linguistic attributes. Showed a method for the distribution of the total flow of information on the components of the thematic threads, and a method of defining thematic streams with linguistic attributes «PR-influence». Cited data of preliminary empirical researches allow to estimate border terms for a decision-making in relation to an index presence of «PR-impact» of thematic thread. An analysis the results shows the presence of connection of the separate thematic trends got as a result of application of our method. This fact opens possibilities of theory of difficult networks for the reconstruction of topology of the real informative space and realization of analysis of informative threads.References
Горбулiн В.П., Додонов О.Г., Ланде Д.В. Iнформацiйнi операцiї та безпека суспiльства: загрози, протидiя, моделювання: монографiя. — К.: Iнтертехнологiя, 2009. — 164 c.
Ланде Д.В. Тренди відображення інформаційних операцій в інформаційному просторі / Д.В. Ланде // Інформація і право, 2013. — № 1 (7). — C. 82-88.
Грайворонська А.М. Дослідження інформаційних потоків, як динамічних мультиагентних систем. / А.М. Грайворонська, Д.В. Ланде // Системный анализ и информационные технологии: матер. 17-й Междунар. науч.-техн. конф. SAIT 2015, Киев, 22-25 июня 2015 г. / УНК «ИПСА» НТУУ
«КПИ». — К.: УНК «ИПСА» НТУУ «КПИ», 2015. — C. 62-63.
Додонов О.Г. Мультиагентная модель поведения тематических информационных потоков / Додонов О.Г., Ланде Д.В. // Материалы 6-ой Всероссийской мультиконференции — 2013. — Т. 4, № 6. — С. 102–107.
Шумка А.В. Інформаційно-мережева війна – нова форма міждержавного протиборства початку ХХІ ст. [Електронний ресурс] / А.В. Шумка, П.П. Черник // Військово-науковий вісник. — 2013. — Вип. 19. — С. 243-255. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/vnv_2013_19_ 20.pdf.
Рябий М. Модель виявлення PR-впливу через публікації в інтернет ЗМІ. [Електронний ресурс] / М. Рябий, О. Хатян, С. Багацький // Безпека інформації. — 2015. — Т.21, № 2. — С.131-139. – Режим доступу: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ Infosecurity/article/view/8731/10703.
Хатян О.А. Алгоритм побудови «тем дня» Інтернет ЗМІ / О.А. Хатян // Інформаційна безпека людини, суспільства, держави. — № 2 (18), 2015 — С. 110-123.