АRTISTIC AND COMMUNICATIVE PROPERTIES OF MODERN ILLUSTRATION IN THE CONTEXT OF THE HISTORICAL DEVELOPMENT OF UKRAINIAN GRAPHICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.34.52

Keywords:

book illustration, communication, book design, artistic and communicative means, polygraphic edition, visualization of an artistic work.

Abstract

The purpose. The formation of the concept of design-projection of an illustrated edition of an artistic work as a means of visual-aesthetic communication, through the study of the influence of the historical development of the design of polygraphic editions on modern design within the Ukrainian book market. Methodology. The following was applied: systematic analysis to determine the place of modern book design in the historical context of the development of Ukrainian design; contextual analysis to determine the relationship between modern book design and the socio-cultural climate and economic situation of Ukraine; analysis and generalization of existing scientific works on similar topics; a descriptive-research method for the analysis of related works of art. Results. In the process of research, the general historical development of Ukrainian book design in the XX and XXI centuries (with a focus on the end of the XX – beginning of the XXI), economic and social factors that influenced book design were analyzed; information from previous studies was summarized; the artistic and communicative properties of modern illustration are investigated; selected pre-project research criteria that should be paid attention to when designing an illustrated publication. The scientific novelty of the obtained results lies in the determination of the principles of book publication design, which includes the study of the historical, social, cultural and economic context and taking into account the artistic and communicative properties of modern illustration. Practical significance. The study can be perceived as certain methodological guidelines for a comprehensive approach to the design and layout of an illustrated edition through the prism of historical and cultural development.

References

Алтухова А., Сорока К. Історичні аспекти розвитку художнього оформлення книги та книжкової ілюстрації. Scientific Collection «InterConf+», 2022. 27(133). 219–226. https://doi.org/10.51582/ interconf.19-20.11.2022.020.

Гарбузова А. Чому художники часів УРСР йшли у дитячу ілюстрацію. Читомо: Культура читання і мистецтво книговидання. URL: https://chytomo.com/ chomu-khudozhnyky-chasiv-ursr-jshly-u-dytiachuiliustratsiiu/ (дата звернення: 29.10.2024).

Давиденко Л.Ф. Засоби художньої виразності у книжковій графіці: традиції та інновації. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. 2014. С. 115–118.

Довгун О.В. Творчі досягнення української книжкової ілюстрації. Чернівці: «Теорія і практика сучасної науки». 2017. С. 38–40.

Кадоркіна Ю.О. Сучасна українська книжкова ілюстрація. Оформлення прози та віршових збірок. Молодий вчений. 2018. № 12 (64). С. 19–21.

Майовець А. Ілюстрування дитячих книг художниками-випускниками Української академії друкарства останньої чверті XX ст.: досвід художньо- технічного виконання. Народознавчі зошити. 2013. № 4. С. 750–755.

Мельник О. Комп'ютерна графіка у сучасній книжковій ілюстрації: проблеми техніки та стилю. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2015. № 1 (33). С. 157–161.

Михайленко Т.Ю. Особливості новелістики Хорхе Луїса Борхеса. Київ: Києво-Могилянська академія. 2020. 50 с.

Нестеренко П. Художні особливості обкладинок 1950–1960-х років (на прикладі колекції В. Перевальського). «Слово і Час» 2016. №5. С. 57–60.

Новік Г.В., Зємцова П.О. Сучасна ілюстрація. Видавництво «А-ба-ба-га-ла-ма-га». Теорія та практика дизайну: зб. наук. праць. Дизайн. К.: НАУ. 2021. Вип. 24. С. 88–96. doi: 10.18372/2415-8151.24.16296.

Огар Е. Культура сучасної дитячої книжки. Видавнича галузь і кадри: досягнення, проблеми, перспективи: наук.-практ. зб. Львів: Аз-Арт, 2002. С. 138–147.

Олійник В.А. Етапи трансформацій українського книжкового дизайну «перехідної доби» (1980–1990 років). «Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну». 2018. №2. 51–68 с.

Слітюк О.О., Дереза О.О. Особливості ілюстративного оформлення книги. Тенденції розвитку дизайну, дизайн-освіти та мистецтвознавства: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції 19 травня 2023 р. Київ: Арт академія сучасного мистецтва імені Сальвадора Далі. 2023. С. 146–148.

Соболєв О. В. Інформаційний дизайн як комунікативний інструмент: методика проектування. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2016. №3. С. 237–247.

Томащук А.М. Дослідження споживчих переваг на книжковому ринку. «Е-кономіка». 2021. №1 (5). С.101–107.

Шеховцова А.Є. Українська книжкова обкладинка 1920–1930 рр. Візуальний бум: від бароко до авангарду. Харків: Харківська державна академія культури. 2020. 99 с.

Шпак В.І. Сучасні тренди українського книговидання. «Інтегровані комунікації», 2017. 39–44 с.

Kolisnyk O., Kolosnichenko M., Pashkevych K. Modern Graphic Design as a Phenomenon of a Social Communication. International Circular of Graphic Education and Research. 2021. No. 13. С. 1–12. URL: https://www.internationalcircle.net/wp-content/ uploads/2022/01/IC_Circular-13-article-Kolisnyk- Kolosnichenko-Pashkevych-V2.pdf

Kolisnyk O., Hovhannisyan S., Pasko O., Khynevych R., Slityuk O. The philosophy of modern graphic design. Synesis. 2023. 15(4). P. 46–65. URL: https:// seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/view/2724

Zaitseva V., Buihasheva A. Ukrainian book design: ways of formation and development. «Culture and arts in the context of cultural heritage. Klironomy». 2021. №3 (3). 108–119 p.

Published

2025-02-04

Issue

Section

CULTURE AND ART