THE IMPACT OF HISTORY AND CULTURE ON MODERN FASHION AND ACCESSORIES DESIGN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.23

Keywords:

design, culture, art, historical era, artistic style, high fashion, clothing, accessories, modernity

Abstract

The article is devoted to the influence of history, culture and art on the development of design and decoration of clothes and accessories of the late XX – early XXI century and the origins of creative inspiration of contemporary designers. The study demonstrates the evolutionary processes of modern fashion, which occur through retrospection and rethinking of the cultural and artistic world heritage. Рurpose. The purpose of scientific exploration is to study the interrelations of historical eras, culture and art that developed within them, and the influence of artistic heritage, decorative decoration as aesthetic models, on the development of clothing and accessories design in the outlined period. Methodology. In order to solve the goal, a historical method was used, which made it possible to consider the chronology of historical periods and artistic styles that arose and developed within them. By the method of historicism, the context of eras is investigated – the centers of culture, its artistic components, the geography of further distribution and trends in the development of artistic markers of the past in the modern design of clothes and accessories. The system method provides an overview of the hierarchical relationship of decorative elements of the past with the design of modernity and their subordination to creative ancient sources. The method of synthesis made it possible to analyze natural forms and phenomena and their artistic variations during the period of development of cultures and arts from their origin to our time. The analytical method was used to study the influence of artistic and decorative heritage of the past on the present, the possibilities of the formation and development of fashion trends. Results. The modern world of fashion has a powerful cultural and artistic arsenal of the past. Basic decorative elements inherent in a particular historical era, country, artistic style become the subject of interpretation when designers create collections of clothes and accessories, retransmitting the creative impulses of ancient times to the present. Artists of high fashion, being in search of ideas for creating a new modern design, chose, choose and turn to the culture of historical eras, its centers, artistic styles, representing in their works elegant and refined ornaments, patterns, and a variety of ethnic motifs. Scientific novelty. The powerful influence of decorative achievements of the centers of culture, historical eras and artistic styles on the artistic and style features of the design of modern collections of high fashion clothes and accessories to it is investigated. An art history analysis of the decor of collections of clothes and accessories is provided. Practical relevance. The results of the study are of theoretical and practical importance for the history of art and the development of modern design of clothes and accessories, can be used as educational and auxiliary material in vocational and higher educational institutions intended for the aesthetic development and education of future specialists in the design and fashion industry.

References

Білякович Л.М. Античні мотиви в моді та дизайні одягу кінця ХХ – початку ХХІ ст. Modern culture studies and art history: an experience of Ukraine and EU : Kollective monоgraph. Riga : Baltija Publishing, 2020. С. 29–77. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/view/60/1076/2379-1.

Васіна З. Еволюція українського вбрання. Сторінки з історії. Харків : Віват, 2021. 560 с. : кольор. іл.

Галудзіна-Горобець В.І. Історизм у дизайні одягу другої половини XX – початку XXI ст.: ґенеза, динаміка, стильові особливості : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. : 17.00.07 «Дизайн». Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ, 2019. 19 с.

Клочко Л.С., Васіна З.О. Реконструкція жіночого вбрання за знахідками у «Великому кургані М.І. Веселовського». Музейні читання : матеріали наукової конференції Музею історичних коштовностей України – філіалу Національного музею історії України. Київ, листопад, 2001 р. Київ, 2002. С. 150–169.

Кокоріна Г.В. Ретроспективний огляд етнічної тематики у творчості українських дизайнерів одягу. Технології та дизайн, 2015. № 4 (17). URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/936/1/td_2015_N4_10.pdf.

Кротова Т.Ф. Класичний костюм в європейській моді XIX – початку XXI століття: еволюція форм і художньо-стильові особливості : автореф. дис. … докт. мистецтвознавства : 17.00.06 «Декоративне і прикладне мистецтво». Львівська національна академія мистецтв. Львів : ЛНАМ, 2015. 31 c.

Леонова К.І. Вплив естетики постмодернізму на художньо-стильові та пластично-образні особливості дизайну одягу початку ХХІ століття. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2016. № 1. С. 38–44. URL: https://visnik.org.ua/pdf/v2016-01-07-leonova.pdf.

Мельник М.Т. Мода в контексті художніх практик XX ст. : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : спец. : 26.00.01 «Теорія та історія культури». Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ, 2008. 19 с.

Міфи Стародавнього Єгипту: показ Сhanel Metiers d’Art в Метрополітен Музеї. URL: https://vogue.ua/article/fashion/brend/mify-drevnego-egipta-pokazchanel-metiers-d-art-v-metropoliten-muzee-31159.html.

Сенько М.В. Образна еволюція європейської моди в контексті мистецьких стилів кінця XIX – XX століття : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : спец. : 26.00.01 «Теорія та історія культури». Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ, 2009. 19 с.

10 Anni Dialta Moda. URL: https://altamoda.dolcegabbana.com/it/timeline.

A Tarot Card Reader’s Take on Dior Haute Couture. URL: https://www.harpersbazaar.com/fashion/fashion-week/g35312699/dior-haute-couture-tarotcards/.

Аfrica Fashion Week. URL: https://africafashionweek.com/magazine/tag/africa-fashionweek-new-york/.

Dior Cruise 2024. URL: https://wwd.c o m / f a s h i o n - n e w s / s h o w s - r e v i e w s / g a l l e r y / d i o rcruise-1235658668/.

India Collection. URL: https://museeyslparis.com/en/biography/collection-inde.

Fendi & Versace: The Fendace Runway Show. URL: https://www.versace.com/us/en/stories/fashionshows/the-swap-donatella-versace-kim-jones.html.

Frankel S. Prada Catwalk: The complete collections. London, UK : Thames & Hudson Ltd. 2019. 632 р.

Frida Kahlo: Making Her Self Up. URL: https://www.vam.ac.uk/exhibitions/frida-kahlo-makingher-self-up.

Jones О. “The Grammar of Ornament”. London : Studio Edition, 1986. Originally published in 1856 by Messrs Day and Son, London. [2], 157 p., C [i.e. 112] leaves of plates.

“Les Chinoises” Collection. URL: https://museeyslparis.com/en/biography/collection-leschinoises.

Maurie P. Yves Saint Laurent Accessories. Phaidor, 2017. 432 p. sl.: 300.

Roche D. The Culture of Clothing. Dress and Fashion in the Ancien Régime. Paris: Université de Paris IV, 1996. 564 р. : 10 b/w illus. 42 tables.

Racinet А. The World Ornament Sourcebook. United Kingdom, London : Vivays Publishing Ltd, 2011. 69 p.: 220 il.

Racinet А., Dupont-Auberville M. The World of Ornament. Taschen, Köln, 2018. 528 р.

Stoppard L., Menkes S. Chloe Catwalk: The complete collections. London, UK : Thames & Hudson Ltd. 2022, 632 р.

The Spring-Summer African Collection. URL: https://museeyslparis.com/en/biography/collectionafricaine-pe.

Yves Saint Laurent: Dreams of the Orient. 02.10.2018–27.01.2019. URL: https://museeyslparis.com/en/exhibitions/asie-revee-yves-saint-laurent.

Published

2024-10-08

Issue

Section

CULTURE AND ART