ОРГАНІЗАЦІЯ ВНУТРІШНЬОГО ПРОСТОРУ МУЗЕЙНИХ СПОРУД, ПОБУДОВАНИХ В СТИЛІ ДЕКОНСТРУКТИВІЗМ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.28.1Ключові слова:
архітектурно-планувальна організація, архітектурне середовище, внутрішній простір, гармонія, громадські простори, деконструктивізм, масштабність, міське середовище, просторовий аналіз, просторовий ландшафт, пішохідні простори, сприйняття, формаАнотація
В статті розглядається тема створення внутрішніх просторових ландшафтів в об’єктах деконструктивізму, зокрема в музейних та виставкових комплексах, що були побудовані в Європі на протязі чверті віку із завершення ХХ до початку ХХІ століть. Висвітлюються принципи організації напрямків руху відвідувачів, просторова композиція об’ємів, філософський зміст, виявлення особливостей та індивідуальних рис інтер’єрів в стилі деконструктивізм. Аналізуючи тему створення внутрішніх просторових ландшафтів в об’єктах деконструктивізму, зокрема в музейних та виставкових комплексах, що були побудовані в европейських столицях, висвітлено принципи організації напрямків руху відвідувачів, просторову композицію об’ємів, принципову кольорову гаму, філософський зміст. Виявлено особливості та індивідуальні риси інтер’єрів в стилі деконструктивізм. Досліджено поворот архітектурного мислення та поява нової, нелінійної парадигми в створенні внутрішнього простору в спорудах деконструктивістського стилю [12]. Для узагальнення класифікації маршрутів внутрішньої побудови музейних та виставкових споруд, що формують шлях для відвідувачів, пропонується додати два види просторових схем. Перша – «серендипна» від англійського serendipity – інтуітивний, випадковий, вибірковий, хаотичний. Цей термін, яким користуються науковці, було введено вітчизняною дослідницею теорії архітектури Оленою Олійник [5] для позначення поняття вільності і запланованої хаотичності штучно сформованого простору. В русі відвідувача закладена можливість самовибору маршруту та пов’язана з цим можливість несподіваної зустрічі з ймовірним однодумцем біля експонату, що зацікавив найбільше. Названий вид організації внутрішнього простору деконструктивних споруд найбільш розповсюджений і включає в себе променевий та зірково-променевий напрям руху відвідувачів. Назва другої схеми руху – «директивна» від англійського direction – керований, наскрізний, послідовний, цілеспрямований, нав’язливий. Термін пропонується запровадити для уточнення характеристик розглянутих схем, а саме для об’єднання анфіладної, периметральної, спіралеподібної та біспиралеподібної організації руху в спорудах музеїв та виставкових комплексів деконструктивістської архітектури.
Посилання
Архітектура: Корот. словник-довідник / А.П. Мардер, Ю.М. Євреїнов, О.А. Пламеницька. та ін. Київ: «Будівельник», 1995. – 335 с.
Вербицька П.В. Музей як комунікативний та освітній простір: навч. посіб. / Р. Е. Пасічник, П.В. Вербицька – Львів : НУ «ЛП». 2017. – 229 с.
Криворучко О.Ю., 2008. Сучасна архітектура: термінологічний словник. Львів: Видавництво Національного ун-ту «Львівська політехніка». 136 с.
Марковський А.І., 2018. Концепція естетикі в архітектурі. Традиційна і сучасна архітектура. Київ. науково-технічний збірник „Сучасні проблеми архітектури та містобудування”.
Олійник О.П. Теоретико-методологічні основи формоутворення міських громадських просторів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра архітектури: 18.00.01 «Теорія архітектури, реставрація пам’яток архітектури» / О.П. Олійник. – Київ, КНУБА, 2021. – 22 с.
Осиченко Г.О. Еволюційні витоки естетичної потреби людини Г.О. Осиченко // Містобудування та територіальне планування. Науково-технічний збірник. – 2012. – Вип.44. – C. 404-413.
Скорик Л.П. Містобудівний масштаб як категорія архітектурно-просторової цілісності міського центру / Л.П. Скорик // Сучасні проблеми архітектури та містобудування: Наук.-техн. Збірник / Відпов. Ред. М.М. Дьомін. – К., КНУБА, 2019. – Вип. 54. – C. 332-339.
Словник-довідник музейного працівника : / О. Овчарова, Р. Яушева-Омельянчик, Л. Сургай. – Київ : Кий, 2013. – 464 с., іл.
Стародубцева Л.В. Архітектура постмодернізму : історія, теорія, практика. / Л.В. Стародубцева. – К. : Спалах, 1998. – 208 с.
Черкес Б. С., Лінда С. М., 2014. Архітектура сучасності: остання третина ХХ – початок ХХІ століть: навч. посіб. Львів: Нац. ун-т «Львів. політехніка». 351 с. – ISBN 978-966-553-979-7
Eisenman, P. I. (2017). Am Not Convinced That I Have a Style ArchDaily. Dublin.official site. URL: https://www.archdaily.com/785334/interview-withpeter-eisenman-i-am-not-convinced-that-i-have-a-style [in English].
Frampton, Kenneth (2020). Modern Architecture: A Critical History (World of Art), London, Thames & Hudson, Fifth Edition 340 p. URL: https://designbook.com.ua/book/modern-architecture-a-criticalhistory-3204 [in English].
Glancy, Jonathan (2007). «Architecture, art design, culture». Acropolis now. London. URL: https://www.theguardian.com/artanddesign/2007/dec/03/architecture [in English].
How Architecture is Born. Paul Keskeys URL: https://architizer.com/blog/practice/tools/howarchitecture-is-born-zaha-hadid/ [in English].
H&dM. URL: https://www.herzogdemeuron.com/projects/263-the-tate-modern-project/ [in English].
Jewish museum Berlin. URL: https://libeskind.com/work/jewish-museum-berlin/ [in English].
Museum of Contemporary in Rome / Studio Odile Decg. URL: https://www.archdaily.com/476869/museum-of-contemporary-art-in-rome-studio-odile-decq [in English].
New Acropolis Museum. URL: https://www.archdaily.com/61898/new-acropolis-museum-bernardtschumi-architects [in English].
Official site МАХХІ. URL: https://www.maxxi.art/ [in English].
Salingaros Nikos Angelos (2007). «Architectural cannibalism in Athens». Orthodoxy Today. org. URL: https://patterns.architexturez.net/doc/azcf-172812 [in English].
The Guggenheim Museum in Bilbao by Frank Gehry is «the greatest building of our time». URL: https://www.dezeen.com/2022/05/18/frank-gehry-guggenheimmuseum-bilbao-deconstructivism/ [in English].










