ТЕОРЕТИКО-СТАТИСТИЧНІ МОДЕЛІ РОЗПІЗНАВАННЯ ІСТИННИХ ВІДМОВ АВІАЦІЙНОЇ ТЕХНІКИ

О.М. Рева, С.О. Дмитрієв, О.Я. Било

Анотація


 Враховуючи надзвичайну важливість впливу людського чинника на безпеку польотів, розглянуто аварійні ситуації, пов’язані з сигналізацією факту відмов авіаційних двигунів. Зазначено, що активно включаючись у локалізацію наслідків відмов авіаційної техніки, пілот може на 16 % збільшити надійність системи «екіпаж – повітряне судно», а за наявності аварійної сигналізації – на 25 %. Проте 73 % льотного складу не реагують на аварійну сигналізацію, а за статистикою щонайменше 33 % виключень справних двигунів відбулось унаслідок саме хибного спрацьовування аварійної сигналізації. Запропоновано статистичну модель розпізнавання істинних відмов авіаційної техніки, що враховує нелінійну оцінну функцію пілота-оператора, як основну домінанту його діяльності в польоті.


Ключові слова


безпека польотів; відмова авіаційної техніки; домінанти діяльності; прийняття рішень; розпізнавання хибного спрацьовування аварійної сигналізації; система «екіпаж – повітряне судно»; статистично-ймовірнісні моделі

Посилання


Фундаментальные концепции человеческого фактора // Человеческий фактор: сб. материалов № 1. − Циркуляр ІСАО 216 АN / 131. − Монреаль, Канада, 1989. − 34 с.

Изучение роли человеческого фактора при авиационных происшествиях и инцидентах // Человеческий фактор: сб. материалов № 7. − Циркуляр ІСАО 240-АN/144. − Монреаль, Канада, 1993. − 76 с.

Рева О.М. Вплив на безпеку польотів особливостей взаємодії елементів ергатичної системи «екіпаж (пілот) – повітряне судно − орган управління повітря-ним рухом» / О.М. Рева, А.А. Бекмухамбетов, Г.М. Селезньов // Наук. пр. академії. – Кіровоград: ДЛАУ, 2002. − Вип. VI, Ч. І. − С. 147−155.

Рева А.Н. Человеческий фактор и безопасность полетов: Проактивное исследование влияния: моногр. / А.Н. Рева, К.М. Тумышев, А.А. Бекмухамбетов / на-уч. ред. А.Н. Рева, К.М. Тумышев. − Алматы, 2007. − 242 с.

Руководство по предотвращению авиационных происшествий: Doc. ICAO 9422 – AN/923. − Монре-аль, Канада, 1984. – 144 с.

Рева А.Н. Последний рубеж обороны (Человеческий фактор: фундаментальные концепции ІСАО) / А.Н. Рева, М.Ф. Давиденко // Авиакомпания. − М., 1995. − Пробный номер. − С. 23−28.

Безпека авіації / В.П. Бабак, В.П. Харченко, В.О. Максимов та ін. / за ред. В.П. Бабака. – К.: Тех-ніка, 2004. – 504 с.

Психологические аспекты проблемы человеческого фактора в авиационной аварийности: анализ и стратегия профилактики / А.В. Клюев, А.Н. Качалкин, Э.Б. Диденко и др. − М.: НТЦ МАК, 1996. − 85 с.

Исследование РЛЭ самолетов (вертолетов) ГА в части действий экипажа при срабатывании систем сигнализации о неисправности силовой установки: отчет о НИР (заключительный) / науч. рук. В.М. Ильинский. – М.: ГосНИИ ГА, 1983. – 81 с. − № ГР 0183.0067123. Инв. № 02830.083610.

Давиденко М.Ф. Пробемы подготовки летного состава как главного фактора в обеспечении безопасности полетов / М.Ф. Давиденко // Проблемы безопа-сности полетов: обзорная информ. − М.: ВИНИТИ, 1993. − Вып. 11. − С. 31−35.

Микинелов А.Л. Оптимизация летной эксплуатации: учеб. пособ. для студ. вузов ГА / А.Л. Микинелов, В.Е. Чепига. – М.: Воздуш. трансп., 1992. – 192 с.

Аль-Амори А. Информационно-факторный способ распознавания опасных полетных ситуаций. − К.: Ин-т кибернетики им. В.М. Глушкова НАН України, 1997. − 53 с.

Надежность и эффективность в технике: справ. − В 10 т. Т. 3. Эффективность технических систем / под общ. ред. В.Ф. Уткина, Ю.В. Крючкова. – М.: Маши-ностроение, 1988. – 328 с.

Медведенко О.М. Визначення характеру очікуваних, реальних та екстремальних умов експлуатації авіаційної техніки / О.М. Медведенко // Техніка в сільськогосподарському виробництві, галузеве машинобудування, автоматизація: зб. наук. пр. Кіровоградського нац. техн. ун-ту. – Вип. 18. – Кіровоград: КНТУ, 2007. – С. 293−298.

Введение в эргономику / под ред. В.П. Зинченко. – М.: Сов. радио, 1974. – 352 с.

Основы инженерной психологии: учеб. для техн. вузов / Б.А. Душков, Б.Ф. Ломов, В.Ф. Рубахин и др. / под ред. Б.Ф. Ломова. − М.: Высш. шк., 1986. − 448 с.

Шеридан Т.Б. Система человек – машина: Модели обработки информации, управления и принятия решения человеком-оператором / Т.Б. Шеридан, У.Р. Феррел / пер. с англ.; под ред. Х.В. Фролова. – М.: Машиностроение, 1980. – 400 с.

Единые нормы летной годности гражданских транспортных самолетов странчленов СЭВ (ЕНЛГ-С). – М.: Междуведомственная комиссия по нормам летной годности гражданских самолетов и вертолетов СССР, 1985. – 470 с.

Боднер В.А. Оператор и летательный аппарат / В.А. Боднер. – М.: Машиностроение, 1976. − 224 с.

Авиационные цифровые системы контроля и управления / под ред. В.А. Мясникова, В.П. Петрова. − Л.: Машиностроение, 1976. − 608 с.

Афанасьев В.Б. Математическая модель принятия решений о действиях по локализации отказов ГТД / В.Б. Афанасьев // Тр. ГосНИИГА. – М., 1982. – Вып. 213. – С. 125−129.

Де Гроот М. Оптимальные статистические решения / М. де Гроот. – М.: Мир, 1974. – 491 с.

Коршунов Ю.М. Математические основы кибернетики: учеб. пособие для вузов / Ю.М. Коршунов. − М.: Энергия, 1980. – 424 с.


Повний текст: PDF

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 2306-1472 (Online), ISSN 1813-1166 (Print)

Передплатний індекс 86179

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.

Ulrich's Periodicals DirectoryIndex CopernicusDOAJSSMРИНЦWorldCatCASEBSCOCrossRefBASEDRIVERНаціональна бібліотека ім. ВернадськогоНауково-технічна бібліотека НАУ