Comprehensive assessment hierarchy views of students - the managers regarding the difficulty of subjects

Authors

  • О.М. Рева
  • О.В. Сіроштан

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.2.2123

Abstract

 Foreshortened researches in harmonization, intensification and improvement of process of organization and planning of teaching of students-managers’ the hypotheses concerning the influence of difficulty of subjects upon attendance/non-attendance of the classes was framed. The corresponding priorities of the students were defined with the help of the method of comparisons in pairs and such a way of defining the preferences system as the quota of total intensity. By using the methods of the images recognition theory, the Spearman range correlation coefficient, the hypotheses statistical verification as for the thoughts distribution law, the Kendall  concordance coefficient, the authority of 92 students-managers was defined, and the detailed analysis of the group preferences system on the multitude n=19 subjects studied by them during the first year was carried out.

Author Biography

О.М. Рева

д-р техн. наук, проф.

References

Кремень В. Г. Болонський процес: зближення, а не уніфікація / В. Г. Кремень // Дзеркало тижня. № 48(473). – 13-19 грудня 2003.

Болонський процес: Документи / укладачі: З. І. Тимошенко, А. М. Грехов, Ю. І. Гапон, Ю. І. Палеха. – К. : Вид-во Європ. ун-ту, 2004. – 169 с.

Болонський процес: Нормативно-правові документи / укладачі: З. І.Тимошенко, І. Г. Оніщен-ко, А. М. Грехов, Ю. І. Палеха. – К. : Вид-во Єв-роп. ун-ту, 2004. – 102 с.

Болонський процес у фактах і документах (Сорбонна – Болонья – Саламанка – Прага – Берлін) / упорядники: М. Ф. Степко, Я. Я. Болю-баш, В. Д. Шинкарук, В. В. Грубінко, І. І. Бабин – Тернопіль: Вид-во ТДПУ ім. В. Гнатюка, 2003. – 56 с.

Ван дер Венде М. К. Болонская декларация: расширение доступности и повышение конку-рентноспособности высшего образования в Укра-ине / М. К. Ван дер Венде // Высшее образование в Украине. – 2000. – Т. 25. – №3.– С. 13–20

Надежность и эффективность в технике: Справочник в 10 т. Эффективность технических систем / [Под общ. ред. В. Ф. Уткина, Ю. В. Крючкова.] – М. : Машиностроение, 1988. – Т.3. – 328 с.

Рева О. М. Прийняття рішень шляхом виявлення системи пріоритетів (переваг) авіаспеціа-ліста: Методичні вказівки з курсу “Основи теорії прийняття рішень” / О.М. Рева. – Кіровоград: ДЛАУ. 1997. – 18 с.

Максимова О. П. Способи виявлення систем переваг (пріоритетів) учасників навчально-ви-ховного процесу / О. П. Максимова // NAUKA: Teoria i praktyka – 2007: MateriaЈy czwartej miкdzynarodnowey naukovi–praktyczej konferencji, – 16-31 sierpnia 2007 roku. Tym 7. Pedagogiczne nauki. – Przemyњl, 2007. – S.23–28

Козелецкий Ю. Психологическая теория решений / Ю. П. Козелецкий; [пер. с польск. Г. Е. Мин-ца, В. Н. Поруса, под ред. Б. В. Бирюкова]. – М. : Прогресс, 1979. – 504 с.

Рева О. М. Колективні рішення у невеликій групі авіаційних операторів / О. М. Рева // Кон-спект лекцій з курсу «Основи теорії прийняття рішень». – Кіровоград: ДЛАУ, 1998. – 34 с.

Бешелев С. Д. Математико-статистические методы экспертных оценок / С. Д. Бешелев, Ф. Г. Гурвич. – М. : Статистика, 1980. – 263 с.

Блюмберг В. А. Какое решение лучше? Метод расстановки приоритетов / В. А. Блюмберг, В. Ф. Глущенко. – Л. : Лениздат, 1982. – 160 с.

Евланов Л. Г. Экспертные оценки в управ-лении / Л. Г. Евланов, В. А. Кутузов. – М. : Эко-номика, 1978. – 135 с.

Литвак Б. В. Экспертная информация. Методы получения и анализа / Б. В. Литвак. – М. : Радио и связь, 1982. – 184 с.

Панкова Л. А. Организация экспертизы и ана-лиз экспертной информации / Л. А. Панкова, А. М. Петровский, М. В. Шнейдерман. – М., 1984. – 117 с.

Самохвалов Ю. Я. Экспертное оценивание: Методический аспект / Ю. Я. Самохвалов, Е. М. Науменко. – К. : ДУIКТ, 2007. – 362 c.

Миркин Б. Г. Проблема группового выбора / Б. Г. Миркин. – М. : Наука, 1974. – 256 с.

Китаев Н. Н. Групповые экспертные оценки / Н. Н. Китаев. – М. : Знание, 1975. – 64 с.

Принятие решений на основе экспертного оценивания: [метод. пособ.] / Е. Н. Ваpакин, В. А. Желудов, В. Н. Бганцов, С. С. Ибнеев. – Л. : ВИКИ им. А. Ф. Можайского, 1988. – 88 с.

Рева О. М. Комплексна оцінка узгодженості групової системи переваг викладачів на множині характерних рис недисциплінованої поведінки студентів-юристів / О. М. Рева, І. А. Добрян-ський, А. А. Чабак // Наукові записки Кірово-градського державного педагогічного університету ім. Володимира Винниченка. сер. Педагогічні науки. – Кіровоград: КДПУ, 2004. – Вип. 55. – С. 315–325

Мюллеp П. Таблицы по математической статистике / П. Мюллеp, П. Нойман, Р. Штоpм. – М. : Финансы и статистика, 1982. – 278 с.

Суходольский Г. В. Основы математической статистики для психологов / Г. В. Суходольский. – Л. : ЛГУ, 1972. – 430 с.

Артемьева Е. Ю. Вероятностные методы в психологии / Е. Ю. Артемьева, Е. М. Мартынов. – М. : МГУ, 1975.– 206 с.

Гласс Дж. Статистические методы в педагогике и психологии / Дж. Гласс, Дж. Стенли: пер. с англ. Л.И. Харусовой : [общ. ред. Ю.П. Адлера]. – М. : Прогресс, 1976. – 496 с.

Жлуктенко В. І. Практикум з теорії ймовірностей і математичної статистики: [навч. посіб.] / В. І. Жлуктенко, С. І. Наконечний, В. В. Вітлінський, А. В. Бегун. – К. : КДЕУ, 1996. – 328 с.

Рева О. М. Методи теорії розпізнавання образів у визначенні однорідності думок викладачів / О. М. Рева, М. В. Сидоров, Л. М. Липчанська, О. В. Висотчина // Наукові праці академії. – Кіровоград: ДЛАУ, 2004. – Вип. VIII. – С. 82–94.

Published

2012-09-06

Issue

Section

Статті