THE SPECIFIC OF THE INTERPRETATION OF THE CHRISTIAN DOGMA IN THE “THE GREAT KATEHISM” (1627) BY LAVRENTIYU ZUZANIA

Authors

  • Л. В. Квасюк Національний університет «Острозька академія»

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.13.8380

Abstract

In the article it is described “The Great Katehism” by Lavrentiyu Zuzania, that was published in Moscow in 1627 year, but it is referred to the period of Kiev art of the Orthodox author; it is demonstrated the structure and possible trousers of the text; it is analyzed the specific of interpretation of the Orthodox dogma as the truth of faith, that was made by the great influence of the western theological system (examining dogma about the Trinity, the godlike human uman nature of Christ, eschatological conception), the protestants sacrament logy , and also was caused by polemical aims – the mass actions against the religious opponents.

Author Biography

Л. В. Квасюк, Національний університет «Острозька академія»

Кандидат філософських наук, доцент

References

Ботвинник, М. Б. Лаврентий Зизаний / М. Б. Ботвинник. – Минск: «Наука и техника», 1973. – 200 с.

[Лаврентий Зизаний], Книга глаголемая погречески катехизисъ, политовски оглашеніе. – М.: Печатный двор, 1627.

Корзо, М. Украинская и белорусская катехитическая традиция конца XVI-XVIII вв.: становление, эволюция и проблема заимствований. Научное издание / М. А. Корзо. – М.: «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2007. – 672 с.: 5 ил.

Возняк, М. С. Причинки до студій над писаннями Лаврентія Зизанія // ЗНТШ. – Т. LXXXIII. – Львів, 1908. – С. 31–88.

Ильинский, Ф. М. Катехизис Лаврентия Зизания / Ф. М. Ильинский // ТКДА. – 1898. – февраль – март.

Опарина, Т. А. Иван Наседка и полемическое богословие Киевской Митрополии / Т. А. Опарина. – Новосибирск: Наука, 1998. – 430 с.

Зернова, А. С. Книги кирилловой печати, изданные в Москве в XVI – XVII веках. Сводный каталог / Под ред. Н. П. Киселева. – М.: Изд-во ГБЛ. – 1958. –152 с.

[Книга о вере], [Вільно, біля 1596] // АЮЗР. – Ч. І. – Т. VIІІ. – 1914. – С. 59-179.

Published

2015-05-29

Issue

Section

Cultural Studies