THE ROLE OF TRADITIONAL CULTURAL VALUES IN SOCIAL DEVELOPMENT OF INFORMATION ERA

Authors

  • Г. М. Клешня Національна академія державного управління при Президентові України

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.29.14074

Keywords:

cultural values, traditional society, Information society, Information Era, socio-cultural contradictions, communication, moral values

Abstract

Introduction. The Information age peculiarities as knowledge, information, intellectual technologies and a new way of technological sphere organizing, which collectively influence the transformation of the socio-cultural environment, require the philosophical study. The aim and tasks of the article are to reveal the role of traditional cultural values and Information society values in the socio-cultural development in Information age. Research methods. The work uses sociocultural and computational methodological approaches in their dialectical unity, as well as general scientific methods and principles: the ascent from abstract to concrete; conformity and relativity; analysis and synthesis; generalization; deduction; induction, etc. Research results. In the information society, the moral-value identification of the individual is conditioned by the formation of a specific informational consciousness of the global world, which replaces the traditional moral and value orientations. During this substitution there is a sharp surge in the development of subcultures due to the depreciation of traditional culture. This leads to the strengthening of the role of small groups and the transformation of the nature of interpersonal relations in the direction of returning to the imaginative forms of socio-cultural existence. Such archaization acts as a kind of regression. The program of activity in it inherent in a state society has a character associated with the domicile culture and the domination of purely local worlds, in which relations are based on the emotions of people whose worldview was confined to personally familiar members of the local community being ignorant of development as a cultural value. Discussion. The axiological crisis of modernity problems were studied by Z. Baumann, K. Beid, R. Inglehart. Strengthening the crisis situation stimulates an abdication to achieve strategic goals and objectives, disintegrating private and public life, violating moral and traditional values. In its turn, the axiological crisis leads to the loss of socio-cultural identity that is intentional due to globalization processes. The axiological crisis and the loss of socio-cultural identity are completely interdependent, coexistent and inseparable processes. And since they exist in a single socio-cultural space, they can not be solved separately. Conclusion. In the modern world there are socio-cultural changes being structural in nature. The intergenerational process of values changing determines the gradual modification of the political and cultural norms of the modern post-industrial society. The shift from materialistic value priorities to postmaterialist ones, and, conversely, brings new problems to the forefront and in many respects serves as an impetus for finding of lost value bases.

Author Biography

Г. М. Клешня, Національна академія державного управління при Президентові України

доцент кафедри суспільного
розвитку та суспільно-владних відносин

References

Антіпова О. П. Соціокультурний простір інформаційної ери: взаємовплив природної та штучної мов [Текст]: монографія / О. П. Антіпова; Дніпропетр. держ. ун-т внутр. справ. – Дніпропетровськ: ДДУВС, 2013. – 175 с.

Бауман З. Индивидуализированное общество / З. Бауман; [пер. с англ. под ред. В. Л. Иноземцева]. – М.: Логос, 2005. – 390 с.

Бодріяр Жан. Симулякри і симуляція / Жан Бодріяр; [пер. з фр. В. Ховхун]. – К.: Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2004. – 230 с.

Дротянко Л. Г. Соціальні трансформації мовленевої культури в інформаційну еру / Л. Г. Дротянко // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 1(19). – К.: НАУ, 2014.– С. 8-11.

Кримський С. Б. Архетипи української ментальності / С. Б. Кримський // Проблеми теорії ментальності. – К.: 2006. – С. 273-299.

Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу; [пер. с анrл]. – СПб.: Питер, 2008. – 352 с. (Серия «Мастера психолоrии»).

Мафесолі М. Час племен. Занепад індивідуалізму у постмодерному суспільстві. – Київ: Видавничий дім «КиєвоМогилянська академія», 2018. – 264 с

Ненашев А. И. Информационное пространство современного общества: коммуникационный аспект: автореф. дис. на соискание научной степени канд. фил. наук: спец. 09.00.11 «социальная философия по философским наукам» / А. И. Ненашев. – Саратов, 2008. – С. 5

Орденов С. С. Архаїзація глобалізованого соціуму в інформаційну добу / С. С. Орденов // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 2(28). – К.: НАУ, 2018. – С. 54-64.

Ороховська Л. А. Мас-медіа інформаційної доби та проблема атомізації суспільства / Л. А. Ороховська // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 1(19). – К.: НАУ, 2014. – С. 40-44.

Пода Т. А. Маніпуляція як спосіб трансформації суспільної свідомості / Т. А. Пода // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 2 (20). – К.: НАУ, 2016. – С. 47-50.

Почепцов Г. Г. Как ведутся тайные войны: Психологические операции в современном мире / Г. Г. Почепцов. – Харьков: Консум, 2000. – 200 с.

Почепцов Г. Информационные войны. Новый инструмент политики / Г. Почепцов. – М.: Алгоритм, 2015. – 256 c.

Почепцов Г. Контроль над розумом / Г. Почепцов. – Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2012 – 352 c.

Топалова С. О. Маніпулювання свідомістю як технологія впровадження політичних міфів / С. О. Топалова // Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія. – 2011. – №. 7. – С. 164-171.

Ченбай Н. А. Особливості процесу формування інформаційної культури особистості в суспільстві / Н. А. Ченбай // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 2 (26). – К.: НАУ, 2017. – С. 112-115.

Published

2019-06-01

Issue

Section

Cultural Studies