High technologies as a way of transformation of media discourse
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.25.12614Keywords:
media discourse, high technologies, information and communication technologies, communication, mass media, Internet publications, mass consciousness, individual consciousnessAbstract
The article analyzes the role of high technologies in the processes of transformation of media discourse. The positive and negative consequences of the introduction of modern, in particular, information and communication technologies, in the activity of the media are revealed. The peculiarities of influence of these technologies on the social and individual consciousness are studied.References
Фуко М. Археология знания / М. Фуко. – К. : Ника-Центр, 1996. – 210 с.
Хабермас Ю. Моральное сознание и коммуникативное действие. / Ю. Хабермас. – СПб. : Наука, 2000. – 380 с.
Ваттимо Дж. Прозрачное общество / Джанни Ваттимо. – М. : Изд-во «Логос», 2002. – 128 с.
Хабермас. Ю. Техника и наука как «идеология» / Юрген Хабермас. – М. : Праксис, 2007. – 208 с.
Онопрієнко В.І., Історія, філософія, соціологія науки і технологій / В.І. Онопрієнко, М.В. Онопрієнко. – К. : ДП Ін-форм.-аналіт. агентство, 2014. – 447 с.
Тоффлер Э. Третья волна / Э. Тоффлер. – АСТ, 1999. – 784 с.
Ягодзінський С.М. Конвергенція інформаційних мереж як стратегічна соціокультурна інновація / С.М. Ягодзінський // Вісник Національного авіаційного університету. Серія : Філо-софія. Культурологія : Збірник наукових праць. – Вип. 1(23). – К. : НАУ, 2016. – С. 34-38.
Ченбай Н.А. Соціокультурний зміст інформаційно-комунікаційних технологій в інноваційному суспільстві / Н.А. Ченбай // Вісник Національного авіаційного університету. Серія : Філософія. Культурологія : Збірник наукових праць. – Вип. 2(20). – К. : НАУ, 2014. – С. 114-117.
Кальмайер Вернер. Использование различных видов диалога на телевидении (прагматический анализ немецких телепередач) / Вернер Кальмайер // Язык средств массовой информации. – М. : Академический Проект; Альма Матер, 2008. – С. 607-609.
Оноприенко В.И. Риски общества знаний и мегатехно-логий / В.И. Оноприенко // Вісник Національного авіаційного університету. Серія : Філософія. Культурологія : Збірник нау-кових праць. – Вип. 1(21). – К. : НАУ, 2015. – С. 27-30.
Маклюэн М. Понимание медиа : Внешние расширения человека / Маршалл Маклюэн. – М. : «Гиперборея»; «Кучково поле», 2007. – 464 с.
Ороховська Л.А. Особливості взаємодії мас-медіа і держави в інформаційному суспільстві / Л.А. Ороховська // Вісник Національного авіаційного університету. Серія : Філо-софія. Культурологія : Збірник наукових праць. – Вип. 2(24). – К. : НАУ, 2016. – С. 25-29.
Кириллова Н.Б. Медиакультура: от модерна к постмодер-ну / Н.Б. Кириллова. – М. : Академический Проект, 2006. – 448 с.
Ягодзінський С.М. Інформаційний простір глобальних мереж: соціально-філософський аспект / С.М. Ягодзінський // Вісник Національного авіаційного університету. Серія : Філо-софія. Культурологія : Збірник наукових праць. – Вип. 2(16). – К. : НАУ, 2012. – С. 66-69.
Юдина Т.В. Универсальные и специфические харак-теристики Интернета как формы коммуникации / Т.В. Юдина // Язык средств массовой информации. – М. : Академический Проект; Альма Матер, 2008. – С. 654-658.
Попкова Н.В. Философия техносферы / Наталья Вла-димировна Попкова. – М. : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. – 344 с.