CONCILIARITY AND ETATISTS INTENSIONS OF THE BYZANTINE IDEOLOGY

Authors

  • Н. В. Іщук Гуманітарний інститут Національного авіаційного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.20.10516

Keywords:

consciliarity, etatism, ethnocentrism, іdeology, Byzantium

Abstract

The main cultural, historical and value aspects of conciliar and etatists components of the Byzantine ideology have been considered. The retrospective analysis of the joint formation of these paradigms showed a more and more dynamic instrumentalization of the ideas of conciliarity for the purpose of etatists political projects. In our opinion, similar processes not only strengthen some risks of delegitimization of church as an authoritative social institute, but also undermine the spiritual "pillars" of Orthodoxy based on the principles of mercy, violence rejection in relation to a personality and other people.

References

Бердяев Н.А. Истина Православия // Человек . – 2003. – № 4. – С.128-135.

Головащенко С.І. Історія християнства: Курс лекцій. Навч. посіб. – К.: Либідь, 1999. – 352с.

Єленський В. Релігійна свобода і національна ідентичність: Україна // Релігійна свобода. Науковий щорічник. – 2002. – № 6. – С.14-21.

Зеньковский В., прот. Апологетика. – М.: Лепта-Пресс, 2004. – 543 с.

Кирилл, (Гундяев), митр. Смолен. и Калинин. Обстоятельства нового времени: либерализм, традиционализм и моральные ценности объединяющейся Европы // НГ – Религии. 26.05.1999.

Костюк К. Н. Православный фундаментализм // Полис. – 2000. – № 5. – С. 133-154.

К. Костюка: Три портрета. Социально-этические воззрения в Русской Православной Церкви конца XX века (митрополит Иоанн Снычев, протоиерей Александр Мень, митрополит Кирилл ) // http: www / civitasdei; boom. ru /person /dreinamen.htm.

Лосский М.О. История русской философии. – М.: Высшая школа. – 1991. – 559 с.

Марчишак А. Православний фундаменталізм як відповідь на глобалізацію // Наукові записки. Релігієзнавство. Культурологія. Філософія: Зб. Наукових праць. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004. – №14. – С. 152-158.

Мень А. Культура и духовное восхождение. – М.: Искусство, 1992. – 456 с.

Павленко Ю. В. Євразійство та цивілізаційна структура // Наука та наукознавство. Міжнародний науковий журнал. – 2001. – № 2. – С. 43-53.

Пащук А.І. Іван Вишенський – мислитель і борець. – Львів: Світ, 1990. – 176 с.

Саган О. Н. Вселенське православ’я: суть, історія, сучасний стан. – К.: Світ Знань, 2004. – 912 с.

Симоненко П. Комуністи про церкву та її роль у житті України // Голос України. – 1999. – 26 травня.

Соловьев В. Духовные основы жизни (Spiritual Fundaments of Life). Фототипическое издание. – Изд-во „Жизнь с Богом”, 1982. – 143 с.

Соловьев В.С. Сочинения: В 2-х т. Т. 1. – М.: Мысль, 1988. – 892 с.

Флоровский Г., прот. Догмат и история. – М.: Из-во Свято-Владимирского Братства. – 1998. – 487 с.

Федів Ю.О., Мозгова Н.Г. Історія української філософії. Навч. посібник. – К.: Україна, 2001. – 512 с.

Франк С.Л. Духовые основы общества. Введение в социальную философию // C. Л. Франк Духовные основы общества. – М.: Республика, 1992. – С. 13-146.

Церкви рассматривают миссию России на Украине как миротворческую//http: www.interfax.ru/ifx.asp?id=8a85517e-64d4-b84e-ab2a-fee4ee8ce663.

Щукин В.Г. Христианский Восток и топика русской культуры // Вопросы философии. – 1995. – № 4. – С. 55-68.

Яннарас Х. Поняття „економіка” та його ідеологічна інтерпретація // Соціальна доктрина Церкви (Збірник статей). – Львів: Свічадо, 1998. – C. 109-120 .

Published

2016-04-15

Issue

Section

Cultural Studies