Features of submission of natural forms in articles of image images

Authors

  • Софія Тарасівна Триколенко Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2415-8151.17.14352

Keywords:

Minerals, Stones, Copper, Metal, Wood, Insects, Flowers, Leaves, "Imaginary", Jewelry, Natural forms, Nuggets

Abstract

The article introduces readers to the creative work of the Odessa jewelry workshop "Vobarzharium", whose characteristic handwriting is easily recognizable by the use of natural forms of minerals and the creation of frames in the form of metal nuggets with decorative galvanic copper deposition. Masters also use a combination of minerals and wood – the synthesis of natural materials creates unique concepts that embody the idea of unity of elements of nature, environmental friendliness and cleanliness of the environment. "Imaginarium" is a family workshop founded by Oksana Catholichenko and Sergey Ovchinnikov. Oksana is a specialty interior designer, also a designer of clothing; works with metals in jewelry. Sergei has a construction background, manufactures decorations of wood. Galvanics and jewelry were mastered by the masters independently, going through many information sources, experimenting, learning from their own mistakes. Natural forms in the work of the masters appear in different forms – in the form of raw minerals, synthesis of minerals and wood, the transmission of living creatures and plants in a realistic or stylized form. The history of becoming a jewelry workshop, the creative way of craftsmen, individual techniques of their work are considered. Specific examples are analyzed, the main artistic methods of natural forms transfer are revealed. Significant parallels are drawn between the fundamentally different concepts of decorating. It is determined that the attraction of raw materials gives the products of the master jewelers special organic, and the use of electroplating technology has made it possible to perfectly convey the structures of natural objects

Author Biography

Софія Тарасівна Триколенко, Національний авіаційний університет

кандидат мистецтвознавства,

доцент кафедри основ архітектури та дизайну

References

Пасічник Л. В. Сучасне ювелірне мистецтво України: творчі пошуки та знахідки провідних майстрів Криму / Л. В. Пасічник // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. - 2013. - Вип. 19(1). - С. 145-149

Поп’юк І. Творчість сучасних буковинських майстрів художнього металу / Ілля Поп’юк // Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. Зб. наук. праць [гол. ред. Г. Скрипник] НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. — Київ, 2007. — Вип. 7. — С. 88—91.

Роготченко О. Ювелірне мистецтво України ХХ сторіччя: Особливості розвитку / О. Роготченко // Сучасне мистецтво. - 2013. - Вип. 9. - С. 117-127.

Росинська О. Сучасне ювелірне мистецтво Буковини / О. Росинська // Образотворче мистецтво. — 2009. — №3(71). — С. 101—102.

Триколенко С. Т. Застигла природа в творчості майстерні "Воображаріумм" / Софія Тарасівна Триколенко // Науковий вісник Національного музею історії України. Збірник наукових праць. / Софія Тарасівна Триколенко. – Київ, 2019. – С. 541–556.

Триколенко С. Уява природи безмежна – краса необроблених каменів у творчості майстерні «Воображаріумм» / С. Триколенко. // Коштовне та декоративне каміння. – 2018. – №3. – С. 21–24.

О. Триколенко, С. Триколенко. Сирени Олександра Михальянца / О. Триколенко, С. Триколенко. // Українська культура. – 2012. – №6. – С. 50–51.

Чегусова, З. (2002). Декоративне мистецтво України кінця ХХ століття. 200 імен. Київ: Атлант Юем СІ.

Published

2019-12-19

Issue

Section

Статті