Typology of the Forms of Children Playing Environment in the Public Institutions

Authors

  • Y. Bondarchuk Луцький національний технічний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2415-8151.14.13451

Keywords:

Children playing environment, public institution, integration, internalized children playing environment, exteriorized children playing environment, natural and climatic factor, social and economic factor, functional and typological factor.

Abstract

The scientific article highlights the typology of children playing environment in public institutions. The formation of the children playing environment reflects the process of transition from an exteriorized to an internized form. Integration of the children playing environment with various types of public institutions is due to the natural-climatic, socio-economic, localization-time and functional-typological factors. Typological differentiation of children playing environment in public institutions was defined by needs of children, the functions of the play and types of the public institutions by functional purposes. Under the influence of the functional-typological factor were formed leisure and entertainment, educational, diagnostic and therapeutic types of the children playing environment. Every type of children playing environment meets the needs of children and the corresponding playing functions: entertaining, communicative, social and cultural, health. The entertainment function is inherent by all types of children playing environment. It is the main for the leisure and entertainment type of children's children playing environment. Communicative and socio-cultural functions inherent by educational type of children playing environment. The recreational function of the play is realized through playing therapy in the diagnostic and therapeutic type of children playing environment. Leisure and entertainment type of children playing environment is the most widespread and typical for institutions of trade, public catering, transport services and entertaining establishments; educational type - for preschool and educational, cultural-entertainment and religious public institutions; diagnostic-medical type - for health and recreation establishments. It is determined that the presence of selected typological groups reveals the entertaining, educational and therapeutic value of the play.

References

Барсукова Н. И. Дизайн среды в проектной культуре постмодернизма конца XX – начала XXI века: автореф. дис. ... д-ра искусствоведения. Москва, 2008. 20 с.

Бондарчук Ю.С. Принципи проектування дитячого ігрового середовища в закладах громадського призначення: автореф. дис... канд. мист. Харків, 2017. 20 c.

Кузнецова І.О., Джоболда І.В. До питання використання терміну «гра» в дизайні. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв: зб. наук. пр. Харків: ХДАМ, 2011. №7. С.10-11.

Кузнецова І.О., Джоболда І.В. Принципи зонування інтер’єрів в контексті гри. Прикладна геометрія та інженерна графіка. Міжвідомчий наук.-техніч. зб. Київ: КНУБА, 2010. Вип. 85. С. 35 – 41.

Кузнецова І.О., Джоболда І. В. Елементи гри у дизайні та архітектурі. Прикладна геометрія та інженерна графіка. Міжвідомчий наук.-техніч. зб. Київ: КНУБА, 2010. Вип. 84. С. 232 – 240.

Лінда С. М. Архітектурне проектування громадських будівель і споруд. Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2010. 608 с.

Юрчишин О. М. Об’єкти дитячого дошкільного та позашкільного виховання надмалої місткості в житловому середовищі: автореф. дис... канд. архітектури. Київ, 2009. 20 c.

Curtis D., Carter M. Designs for Living and Learning, Second Edition: Transforming Early Childhood Environments. Yorkton Court MN: Redleaf Press, 2015. P. 360.

Heidemann S. Play: The Pathway from Theory to Practice. Yorkton Court MN: Redleaf Press, 2010. P. 160.

Pinfold В. Urban parks for youngster. RIBA Journal. 1973. Vol. 80. N 3. P. 146–153.

Sudarsana M. Designing Outdoor Environments for Children: Playground Design ("Designing Environments for Young Children" Book 1). California, 2012. P. 70.

Tai L., Haque M. Designing Outdoor Environments for Children: Landscaping School Yards, Gardens and Playgrounds. New York: McGRAW-HILL, 2006. P. 401.

Позичайло А. Ростемо чемпіонами. URL: http://www.gazeta.lviv.ua/ sites/default/files/life/

Historie Om Kompan Legepladser og Legeredskaber Kompan. URL: http://www.kompan.dk/om-kompan/historie/

Published

2018-11-28

Issue

Section

Статті