Поєднання оцінки юзабіліті електронних засобів навчання та ергономічної експертизи

Автор(и)

  • Oleksandr Burov National Aviation University, Kyiv, Ukraina
  • Oleksandra Tsarik National Aviation University, Kyiv, Ukraina

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.59.6877

Ключові слова:

електронні засоби навчання, ергономічна експертиза, ергономічні критерії, методи оцінки юзабіліті, оцінка юзабіліті

Анотація

Проведено аналіз оцінки юзабіліті електронних засобів навчання та ергономічної експертизи. Дано визначення поняттю юзабіліті систем електронного навчання. Наведено критерії, за якими потрібно проводити оцінку юзабіліті та ергономічну експертизу. Обрано метод оцінки юзабіліті. Доведено його придатність у даному контексті. Проаналізовано основні ергономічні критерії. Описано необхідність ергономічної експертизи.

Біографії авторів

Oleksandr Burov, National Aviation University, Kyiv, Ukraina

Burov Oleksandr. Doctor of Engineering. Professor of the National Аviation University. Avionics Department, National Aviation University, Kyiv, Ukraina. Research area: ergonomics and engineering psychology.

Oleksandra Tsarik, National Aviation University, Kyiv, Ukraina

Tsarik Оleksandra. Postgraduate student. Avionics Department, National Аviation University, Kyiv, Ukraina. Education: National Аviation University, Specialty “Aircraft equipment”, Kyiv, Ukraina (2010). Research area: ergonomics and usability evaluation of e-learning tools.

Посилання

Adapted from ISO9241. Ergonomic requirements for office work with visual display terminals. International Standards Organization. 1999.

Ardito, C.; Costabile, M.F.; De Marsico, M.; Lanzilotti, R.; Levialdi, S.; Roselli, T.; Rossano, V. An Approach to Usability Evaluation of E-Learning Applications. Universal Access in the Information Society. 2006. 4(3). P. 270–283.

Burov, O.; Tsarik, O. Ergonomic evaluation of e-learning systems. Zastosowania Ergonomii. 2013. Print. Karpacz, Poland.

Burov, O.; Tsarick, O. Ergonomic interface requirements for electronic tools of educational purpose. Proccedings of the National Aviation University. Kyiv, Ukraine. 2012. N 2.

De Villiers, M. R. Multi-Method Evaluations: Case Studies of an Interactive Tutorial and Practice System. Proceedings of InSITE 2006 Conference. Manchester, United Kingdom.

Dix, A. J.; Finlay, J. E.; Abowd, G. D.; Beale, R. Human-Computer Interaction. 3rd Ed. Harlow Assex: Pearson Education Limited. 2004.

Gray, W. D.; Salzman, M. C. Repairing Damaged Merchandise: A Rejoinder. Human-Computer Interaction. 1998. 13 (3). P. 325–335.

ISO-9241. Guidance on Usability Standards. 1998. Available from Internet: <http://www.iso.ch/iso/en/ CatalogueListPage.CatalogueList?ICS1=13&ICS2=180>
Minocha, S.; Sharp, H. Learner-Centred and Evaluation of Web-Based E-Learning Environments. The 7th HCI Educators Workshop: Effective Teaching and Training in HCI. Preston united Kingdom. 2004.

Preece, J.; Rogers, Y.; Sharp, H. Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction. 2rd Ed. New York: John Wiley & Sons. 2007.

Quintana, C.; Carra, A.; Krajcik, J.; Soloway, E. Learner-Centered Design: Reflections and New Directions. Ed. J. M. Carroll. Human-Computer Interaction in the New Millennium. New York: AddisonWesley. 2002.

Shneiderman, B.; Plaisant, C. Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction. 4rd Ed. New York: Addison-Wesley. 2005.

Squires, D.; Preece, J. Predicting Quality in Educational Software: Evaluating for Learning, Usability and the Synergy Between them. Interacting with Computers. 1999. 11(5). P. 467–483.

SS 12.2.032-78. SSBT. Workplace when sitting. General ergonomic requirements. Moscow. 1978 (in Russian).

SSRaN 2.09.04-87. Administrative and domestic buildings. Moscow. 1987 (in Russian).

SSRaN 3.3.2.007-98. State sanitary rules and norms of work with computers video display terminals. Moscow. 1998 (in Ukrainian).

Tsarik, O. Usability evaluation of electronic learning applications for educational purpose. Proccedings of the National Aviation University. Kyiv, Ukraine. 2013. N 2 (in Ukrainian).

Zaharias, P. A. Usability Evaluation Method for ELearning: Focus on Motivation to Learn. In: CHI '06 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems: Montreal: ACM Press. 2006. P. 1571–1576.

Zaharias, P. Developing Usability Evaluation Methods for E-Learning Applications: From Functional Usability to Motivation to Learn. Journal of Human. 2008. Computer Interaction. In Press.

Van Greunen, D.; Wesson, J. L. Exploring Issues for information Architecture of Web-based Learning in South Africa. South African Computer Journal 2005. 35. P. 112–117.

Опубліковано

08.07.2014

Як цитувати

Burov, O., & Tsarik, O. (2014). Поєднання оцінки юзабіліті електронних засобів навчання та ергономічної експертизи. Вісник Національного авіаційного університету, 59(2), 136–140. https://doi.org/10.18372/2306-1472.59.6877

Номер

Розділ

Професійна освіта